Apadrinem el nostre Patrimoni

El Programa Apadrinem el nostre patrimoni s’inspira en experiències prèvies que s’han desenvolupat en el nostre país i en altres països per fomentar el coneixement dels elements patrimonials de l’entorn amb una actitud participativa de la comunitat escolar i educativa. El programa implica qu​e un centre educatiu inclogui en el projecte educatiu del centre el coneixement, l’estudi i la projecció d’un element patrimonial de l’entorn local o comarcal com a centre d’interès per a un o tots els seus nivells educatius.

Aquest coneixement i assignació de valor del patrimoni local des d’un punt de vista històric i cultural afavoreix la implicació de l’alumnat en el territori i en la societat, i promou l’exercici d’una ciutadania crítica i responsable.

A l’Institut Ridaura hem volgut apadrinar el nostre riu, el Ridaura, perquè és un element comú als dos municipis dels quals prové el nostre alumnat. El nostre centre educatiu porta aquest nom. El nou edifici no es va poder construir fins que no es va fer la canalització del riu. Malgrat tenir el centre ben bé al costat del riu Ridaura, ni alumnes ni professors en coneixen gran cosa i és un patrimoni natural que conté pous de glaç, molins, gorgues, fauna i flora variada, etc.

Aquest projecte s’implementa a nivell de 2n d’ESO, tot i que en nombroses tasques divulgatives i de treball en equip participen també altres nivells de secundària. Algunes de les activitats dutes a terme han estat:

CleanUp al riu Ridaura

En el marc de la Setmana de la Ciència 2021, els alumnes de 2n d’ESO van fer una jornada de neteja a la llera del Ridaura. L’alumnat va quedar parat de tanta brossa com hi van trobar. Després estaven cofois de la feina feta. De ben segur que el riu i el seu entorn ho van agrair.

Xerrada divulgativa sobre el riu Ridaura

També en el marc de la Setmana de la Ciència 2021, Jaume Ramot, del grup de natura Sterna, va fer una xerrada sobre el riu Ridaura a l’alumnat de 2n d’ESO. Alumnat i professorat vam aprendre molt sobre l’entorn natural i l’ecosistema del nostre riu.

Al mes de maig 2022, els alumnes de 2n d’ESO van descobrir la gran riquesa natural que amaga el Ridaura, fent un mostreig científic de fauna aquàtica i de diagnosi del medi fluvial.

Consulteu el document-memòria de l’Apadrinem el nostre Patrimoni 2021-2022.