Llibre digital

 

Si la tauleta és una eina o un mitjà —i no pas una finalitat— del Projecte Eureka!, també es pot afirmar que la implantació del llibre digital no es contempla com el nostre propòsit principal, sinó com un instrument que, almenys en una fase inicial del projecte, aplega els continguts curriculars d’una manera ordenada i coherent. Els avantatges i les potencialitats del llibre digital són moltes en relació als llibres de text tradicionals en paper, si bé algunes són discutibles ja fins i tot a priori. És ben probable que el llibre digital no sigui la clau d’un nou model d’ensenyament-aprenentatge, si més no tal com l’albirem a hores d’ara (significatiu, obert, flexible, constructiu, cooperatiu, creatiu, etc.), però ens ha de resultar útil en un període de trànsit que no pot durar quatre dies. En qualsevol cas i d’entrada, convé ser conscients dels avantatges i dels inconvenients de llibre digital, i anar avaluant-ne la conveniència periòdicament. 

 

 


Avantatges i potencialitats del llibre digital

 

  • Retroactivitat. Permet una interacció retroactiva amb els continguts: completar exercicis autocorrectius; fer-hi anotacions; en diferents sentits, «jugar» amb les lliçons rebent feedback del llibre mateix.
  • Obert al món. Ofereix un ventall enorme d’informació en estar obert i enllaçat arreu no només al banc de recursos propi, sinó també als de la xarxa.
  • Adaptabilitat. Té una significativa capacitat d’adaptar-se a cada alumne en funció del seu propi nivell, amb activitats de reforç i d’ampliació en una quantitat i un grau d’especificitat no assolible per un llibre en paper. També permeten canviar el format del text, etc.
  • Portabilitat. En ser accessible des de qualsevol dispositiu amb connexió a la xarxa (en el cas el nostre projecte, des de la tauleta), suposa disposar de llibres sense pes i consultables en qualsevol moment.
  • Pautat i flexible. Segueix una estructura pautada de lliçons i apartats, itineraris recomanats, però és obert a tota mena d’itineraris opcionals o de recursos que el fan molt flexible en relació a un llibre de text.
  • Grau de motivació. L’obertura, la flexibilitat i la retroactivitat del llibre digital permet accions per a les quals els nens i joves es mostren més motivats que no pas les que ofereix el llibre de text en paper. Per exemple, es poden promoure activitats d’investigació o de creació integrades als continguts del llibre digital, etc.
  • Preu. Les llicències per a tots els llibres digitals d’un nivell (en el nostre cas, amb alguna excepció) costen pràcticament el mateix que un sol llibre de text en paper. L’obertura a recursos externs enllaçats des del llibre digital, permet reduir la despesa en fotocòpies, etc.

 


Un trànsit més que una revolució per a l’ensenyament-aprenentatge?

 

No són pocs els especialistes que sostenen que el llibre digital reprodueix —si bé de manera renovada, ampliada i cridanera— el mateix esquema lògic i metodològic del llibre de text de tota la vida. Són oberts a moltes possibilitats, però tendeixen a abocar a fer-los servir de la mateixa manera: lectures més o menys guiades seguint itineraris pautats, resolució d’exercicis de consolidació i repàs, correccions, etc.

El major grau de motivació dels alumnes davant del llibre digital no s’aguanta gaire en el temps. En realitat, malgrat el material multimèdia i l’obertura, no deixen de ser llibres de text encapsulats que poden abocar al mateix avorriment, per part de l’alumne, que tindria davant d’un llibre en paper. Tampoc no és clar fins a quin punt la interacció entre l’alumne i el contingut aporta valor afegit significatiu. Per a l’aprenentatge, són més importants les interaccions alumne-alumne, alumne-professor, alumne-família, tutor-família, etc.

Pel que fa al model d’ensenyament-aprenentatge que hi ha al darrere, la majoria d’accions i retroaccions que promou el llibre digital no deixen de ser pautades i dirigides, de manera que difícilment estimula la creativitat o una construcció col·laboradora i crítica del coneixement. A més, reprodueix el mateix esquema de matèries o assignatures curriculars, sense trencar barreres que dificulten un aprenentatge més lliure i obert. Al capdavall, molts veuen el llibre digital (el que abans era el llibre de text en paper: un terç de les vendes de llibres) com un dels engranatges mitjançant el qual les empreses controlen el model educatiu, sempre amb el suport de les administracions educatives, que enfoquen l’ensenyament-aprenentatge cap a la professionalització dels alumnes.

En realitat, doncs, ja en l’establiment de la base teòrica del Projecte Eureka!, s’ha considerat que l’ús de llibres digitals s’adequa a una primera fase, però es dóna per entès que s’haurà d’anar analitzant sobre la marxa, a partir de les experiències i les aportacions de tots plegats, si l’ús ha de ser sostingut en el temps o s’ha de saltar a un model sense llibres de text estrictes, ni en paper ni en format digital. 

 


El llibre digital de 1r d’ESO per al curs 16/17

 

Per aplegar els continguts curriculars i articular les «lliçons» o unitats didàctiques en seqüències i activitats útils i significatives en els processos d’ensenyament-aprenentatge, l’equip docent encarregat d’implementar el Projecte Eureka!, d’acord amb les famílies i sota l’impuls de l’equip directiu del centre, va establir com a llibres digitals per al curs 15/16 els del projecte.eso de l’editorial Text La Galera. Una vegada emprats i avaluats aquests materials en acabar el curs, els equips docents de 1r i 2n d’ESO van optar per migrar a l’Edubook de l’editorial Vicens Vives per al curs 16/17. És possible que no es tracti de l’editorial amb les plataformes digitals més avançades pel que fa a recursos, interactivitat, eines, etc., però s’ha considerat que els continguts són més rics, exhaustius i manejables que els d’altres projectes estudiats. Podeu consultar aquí! la informació que ofereix l’editorial sobre els seus formats i característiques. El paquet de llicències de què disposaran els alumnes de 1r d’ESO 16/17 inclou els llibres digitals de totes les matèries del currículum, excepte Tecnologia de 1r i 2n, i Música de 2n.