Disseny del projecte

El Projecte Eureka! es porta a terme seguint el model de disseny instruccional genèric ADDIE (acrònim anglès per a un model que segueix les fases d’Anàlisi, Disseny, Desenvolupament, Implementació i Avaluació).

Amb l’anàlisi de destinataris (els alumnes de 1r d’ESO per al curs 15/16 i, per extensió, els que arribaran a l’institut els propers anys) es van detectar les necessitats formatives, que es van concretar en les competències de l’àmbit digital i els objectius d’aprenentatge. Atenent destinataris i objectius, es va decidir el tipus de model pedagògic, a bastament comentat a la descripció del projecte.

Una vegada establerts els objectius i el model, es va entrar a la fase de disseny, la qual va suposar l’establiment del temps de dedicació i els espais o entorns d’aprenentatge (nous agrupaments de 1r d’ESO), les eines i recursos que es farien servir (van entrar aquí en escena les tauletes i els llibres digitals) i els continguts o ítems bàsics (eixos temàtics o projectes transversals, ús de les TIC i TAC, treball en equip, etc.). En ser un projecte que engloba totes les matèries del currículum, l’establiment d’activitats específiques i la concreció de l’avaluació s’ha deixat a criteri de cada àrea, si bé es coordinen en reunions de seguiment al llarg del curs.

La fase de desenvolupament va tenir lloc entre el final del curs 14/15 i principi del curs 15/16. Va suposar la planificació de les accions que calia realitzar, la identificació dels responsables i l’equip que cobreix les àrees, la definició de rols en relació al projecte, el temps d’execució de les accions previstes (calendari del projecte) i l’estimació de costos.

La implementació pilot del curs 15/16 suposa, d’entrada, la comunicació del centre amb les famílies (que ja havien estat consultades durant la fase d’anàlisi), la publicació de materials al web del centre i per mitjans interns per implementar el suport a professors, alumnes i famílies, la formació dels professors, l’activació de tot allò que té a veure amb l’acció formativa (la realització efectiva d’activitats que promouen, en el cas del Projecte Eureka!, un aprenentatge actiu, col·laboratiu, flexible, significatiu, transversal i obert), el seguiment d’aquesta acció i la gestió administrativa i tècnica del projecte.

Finalment, la fase d’avaluació va suposar l’avaluació inicial de viabilitat del projecte i suposa actualment l’avaluació continuada del disseny, desenvolupament i implementació del projecte (una valoració cíclica que implica tots els professionals i que suposa un seguiment de tot plegat) i l’avaluació final del projecte (una avaluació interna i externa, de procés i de producte).

L’avaluació condueix a una nova fase d’anàlisi de necessitats, ja que el model de disseny instruccional ADDIE suposa un procés cíclic i iteratiu de revisió de cada pas i fase. Al final del curs 15/16, per tant, caldrà decidir si es passa a la següent fase del projecte, una vegada aquest sigui reformulat de manera convenient.