Oci sense barreres al Medi Natural

El passat 10 d’octubre, els Cicles Formatius de El Pont de Suert van organitzar un guiatge pel medi natural i una activitat de tir amb arc amb la gent d’ASPID.

Els alumnes del Cicle de Neu, juntament amb els del Cicle d’Educació i Control Ambiental, van preparar dues activitats. Una ruta guiada al Salencar de Barruera pel camí adaptat i una activitat de tir amb arc a la Zona del Camp de Futbol per a usuaris de l’Associació ASPID (Associació de paraplègics i discapacitats de Lleida)

“Aquesta associació treballa amb l’objectiu d’afavorir la qualitat de vida de les persones, especialment aquelles amb discapacitat i/o situació de vulnerabilitat social; oferint eines i suports centrats en la persona i que afavoreixen el seu desenvolupament integral”.

Dintre l’assignatura de Discapacitats i Activitat Física, els alumnes del Cicle de Neu van treballar a través de la Metodologia d’Aprenentatge basat en Projectes (ABP) abordant diferents continguts:

• Com organitzar una sortida per a persones amb discapacitat funcional?
  • Com dinamitzar una activitat de Tir amb Arc per a persones amb diferents capacitats?

Van haver de fer un treball de camp previ que consistia en:

1. Detectar barreres arquitectòniques que dificultessin o fessin inviable l’activitat i trobar solucions.
2. Poder accedir a lavabos adaptats prop de la zona on es desenvolupava l’activitat.

Aquest també era un dels requeriments previs. Van trobar la solució al CdA Escola de Natura de la Vall de Boí que va cedir el seu wc adaptat per a la gent que ho requeria.

El treball de camp es va traduir en una carta i un document dirigit a l’Ajuntament de la Vall de Boí informant, amb esperit constructiu, de com millorar l’accessibilitat de l’espai per oferir la ruta amb totals garanties per al col·lectiu de les persones amb diferents tipus de mobilitat.

Els alumnes d’Educació i Control Ambiental van ser els encarregats de fer el guiatge explicant la fauna i flora de la Vall de Boí, mentre la resta ajudaven a la gent d’ASPID a moure’s durant la ruta.

Per dur a terme l’activitat de Tir amb Arc, els alumnes del Cicle de neu van fer un treball previ simulant les possibles dificultats que es podrien trobar a l’hora de realitzar l’activitat. D’aquesta manera podrien trobar solucions per a que tothom pogués tirar i aconseguir fer una activitat inclusiva. Adaptar-se a diferents casos permetria actuar amb més fluïdesa.

Organitzar els grups, crear unes normes de seguretat i aprofitar correctament l’espai, també
van ser elements a tenir en compte abans de la visita d’ASPID.

Una vegada finalitzada l’activitat, va tocar fer feedback. Els alumnes es van emportar una experiència molt gratificant ja que la jornada va ser un èxit. Aquest projecte no finalitza aquí.

Des del Cicle de Neu es seguirà fent Aprenentatge-Servei en els propers mesos. Començant per les jornades d’esquí adaptat a l’estació de Boí Taüll i a la primavera, a les jornades multiesportives de Pardinyes.

Aquest primer capítol del projecte, finalitza amb la redacció d’aquest article i l’elaboració del vídeo que es pot visionar a continuació.

Vídeo Esport i Medi Natural per a Tothom.