L’efecte Boc’n Roll en la reducció dels residus a l’institut

Des de fa uns quants cursos, s’han realitzat vàries campanyes per reduir els residus generats en els esmorzars de l’alumnat del centre. La majoria d’aquests residus consistien en el paper d’alumini utilitzat per embolicar els entrepans o en les ampolles de plàstic o els tetrabriks de les begudes. Malgrat els esforços, els resultats no mostraven millores significatives curs rere curs.

En aquest sentit, en el curs actual s’ha posat en marxa una campanya des del seu inici per tal de reduir aquests tipus de residus, la qual ha consistit en donar un boc’n roll a cada membre de la comunitat educativa (alumnes, professorat i PAS) del centre.

Aprofitant que el centre va participar en la Setmana Europea de Prevenció de Residus el passat mes de novembre, els alumnes Guillem Prenafeta, Guillem Díaz i Arnau Dalmau (3r d’ESO) van realitzar una enquesta a tot l’alumnat per analitzar si la iniciativa de donar un boc’n a roll a cada alumne/a tenia efectes en la reducció dels residus dels esmorzars.

Els resultats obtinguts han estat analitzats per aquests mateixos alumnes i comparats amb els del curs 2021-22 tal com es veu en les següents gràfiques.

Com es pot comprovar a les gràfiques anteriors, la iniciativa de donar un boc’n roll a cada alumne/a està tenint un efecte significatiu en la reducció dels residus generats en els esmorzars -especialment a l’ESO (no tant en el Batxillerat)- en comparació amb el curs 2021-22. S’ha passat d’uns valors d’entre el 50 i el 70% (curs 2021-22) a uns valors d’entre el 10 i el 25% (curs actual) d’esmorzars que generen residus en l’alumnat de l’ESO. L’efecte del boc’n roll es veu sobretot en la disminució de l’ús del paper d’alumini, sobretot en l’alumnat de 1r a 3r d’ESO. Els resultats indiquen que la iniciativa està tenint el seu efecte, però que també cal millorar el grau d’implicació entre l’alumnat més gran de l’institut.