Els pirates dels plàstics

Júlia Moreno Martínez

El passat dimecres dia 9 de novembre, l’alumnat de 4t ESO dels itineraris científic i tecnològic de l’institut Pere Fontdevila de Gironella va participar en un projecte internacional anomenat Plastic Pirates Go Europe! amb l’objectiu d’estudiar la presència de residus plàstics als ecosistemes fluvials d’Europa, aplicant la ciència ciutadana en l’àmbit escolar. En el nostre cas, ho vam dur a terme al riu Llobregat, en el tram que passa entre els ponts Vell i de cal Pere Vell de la vila de Gironella.

Després de rebre les instruccions per part del professorat, l’alumnat es va repartir en quatre grups: A, B, C i el grup del tamisat. Cada grup tenia una missió diferent.

• El grup A havia de fer una anàlisi quantitativa a la seva zona de mostreig, just a sota del pont de les Eres, calculant el nombre de residus per m2. Primer de tot, van delimitar nou cercles d’1.5 m de radi cadascun distribuïts en una quadrícula de 3×3 que sumava 100 m2 totals. Els membres d’aquest grup van recollir els residus trobats a cada cercle i els van deixar en un llençol on els van comptar i documentar fotogràficament.

• Alhora, el grup B havia de fer l’anàlisi qualitativa, és a dir, observar els residus que recollien i classificar-los segons el tipus que eren (bosses, ampolles, taps de plàstic o envasos de galetes, patates fregides). Van marcar una àrea de treball i classificaven els residus trobats segons les categories proposades per la guia de mostreig. Al final, van comptar i pesar els residus.

• Els/les alumnes del grup C tenien la funció de mostrejar els residus flotants del riu des de nano- fins a macroplàstics. Amb ajuda d’una xarxa proporcionada pel projecte Plastics Pirates, durant una hora van intentar recollir restes de nano- i microplàstics. Durant el mateix temps van comptar la quantitat de macroplàstics que transportaven les aigües del riu.  També van calcular la velocitat del corrent del riu.

• Per últim, el grup D va seleccionar tres àrees diferents on hi havia sorra. El que havien de fer era tamisar amb l’ajuda d’un tamís aquesta sorra amb l’objectiu de recol·lectar microplàstics.

Cada grup tenia un encarregat responsable de prendre fotografies de tot allò que feien i després anotar les dades a la llibreta de camp i a les fitxes aportades pel projecte.

Per acabar, els diferents grups van introduir les dades a l’aplicatiu de Plastics Pirates i vam retornar la xarxa de mostreig als/les investigador/es del Grup de Biodiversitat, Ecologia, Tecnologia Ambiental i Alimentària de la Universitat de Vic que s’encarregaran de fer les anàlisis més detallades i compartiran els resultats amb la xarxa d’investigadores/rs de diferents universitats i centres de recerca d’arreu d’Europa que formen part d’aquest projecte internacional.

Un cop finalitzades totes les tasques, l’alumnat va valorar molt positivament haver pogut participar en aquest projecte. Aquesta experiència ens fa ser més conscients de tots els plàstics que es poden arribar a acumular als rius i els perjudicis que això pot comportar als ecosistemes aquàtics i a la nostra salut.