Itinerari ambiental Parc Nacional d’Ordesa i Parc Natural de la Sierra i los Cañones de Guara

El passat 22 i 23 de març l’alumnat de Biologia i Geologia de 2n de Batxillerat acompanyats per la Marta, professora d’ambdues matèries, i en Jaume, el tutor de grup, van fer un itinerari geològic i ecològic per dos espai emblemàtics en la nostra geografia peninsular.

Tal com diu l’alumna M. P en el seu treball:  “Aquesta experiència seria una forma d’enriquir el nostre coneixement en aquestes matèries, més enllà dels límits de l’aula”.

El primer dia vam fer una ruta que va consistir en una excursió amb raquetes de neu pel Parc Nacional d’Ordesa i Mont Perdut que va començar a Torla, on vam poder observar les empremtes en el paisatge de la formació dels Pirineus. Ja al Parc Nacional d’Ordesa vam fer un tros de la ruta GR que va fins a la cascada de la Cola de Caballo. Durant l’ascensió vam estudiar la flora típica de l’indret i vam observar els canvis de vegetació a mesura que augmentava l’altitud (bosc de ribera, avetoses, fagedes,..) i també vam gaudir de cascades com la del Estrecho.

El segon dia, a Broto vam visitar la cascada del Sorrosal i vam poder observar el flysch que l’any anterior ja havien estudiat a Zumaia. De camí a Alquézar vam gaudir de les espectaculars formacions geològiques del Congost de Jánovas. Ja a Alquézar i, des del mirador que hi ha a l’entrada de la localitat, vam observar formacions geològiques del Prepirineu a travessades pel riu Vero. L’itinerari botànic va ser a través d’aquest paratge on vam estudiar vegetació mediterrània i rupícola entre la qual vam gaudir d’una planta endèmica de la serra de Guara: Petrocoptis guarensis.

I, tal com diu A. M al seu treball: “aquesta escursió ens ha permès la integració de la geologia i la biologia en el treball de camp a les zones de Torla, Parc Nacional d’Ordesa, Broto i Alquézar ens han proporcionat una gran comprensió més completa de la història geològica, la geomorfologia, la biodiversitat i els processos ecològics d’aquestes àrees protegides, contribuint a la preservació i gestió sostenible del seu patrimoni natural.”

I vam gaudir molt! Aquí us deixem unes quantes fotografies…