El nocturn visita l’exposició

Agustí Centelles i el bombardeig de Lleida. Crònica d’un reportatge.

El passat dijous 18 de gener l’alumnat i el professorat del Batxillerat Nocturn vam visitar, al Museu Morera, l’exposició Agustí Centelles i el bombardeig de Lleida. Crònica d’un reportatge.

Va ser una jornada de convivència i cultural fora de  les aules. La professora Judit Díez i el professor Juli Markalain, amb els seus comentaris i explicacions van captar l’atenció de l’alumnat, que va reviure de manera molt intensa el dramàtic bombardeig del Liceu Escolar de la nostra ciutat.

centelles

Alumnat i professorat del Batxillerat Nocturn davant de l’escultura que commemora el bombardeig

Com a reporter de guerra i fotoperiodista, Agustí Centelles (València, 1909 – Barcelona, 1985) a partir del setembre de 1937, com a fotògraf del Comissariat de l’Exèrcit de l’Est destinat a Lleida. Precisament, fou a la capital del Segre on va fer un reportatge sobre els efectes devastadors d’un dels atacs aeris més mortífers de la Guerra Civil, el bombardeig de Lleida del dia 2 de novembre de 1937. Perpetrat per l’aviació feixista italiana, en l’ofensiva contra la població civil van morir-hi més de 250 persones, inclosos mig centenar de nens que en el moment de la funesta envestida de les bombes eren a les aules del Liceu Escolar.

Més enllà de satisfer la demanda d’imatges sobre el conflicte que reclamava la premsa gràfica d’arreu del món, l’objectiu era influenciar l’opinió pública i sensibilitzar les democràcies liberals dels estralls de la guerra i les polítiques de no-intervenció. Vuitanta anys després, aquestes mateixes fotografies perviuen en la memòria col·lectiva com a icones de la Guerra Civil i símbols universals del dolor i del sofriment humà.