Mobilitat FP K121: CFGM Estètica i Bellesa

1a part: de Creta a Caldes de Montbui

2a part: de Caldes de Montbui a Creta

1a part: de Creta a Caldes de Montbui

Durant la segona quinzena de març 2023, el nostre institut ha viscut el primer intercanvi amb alumnes de formació professional, concretament del 1r curs de Grau Mitjà d’Estètica i Bellesa. Dins del marc del programa Mobiitat FP, que impulsa la mobilitat formativa i la cooperació europea i internacional en els ensenyaments professionals amb el cofinaçament de la Unió europea, uns alumnes que estan estudiant el mateix grau professional a Heraklion, Grècia, han vingut a Caldes de Montbui durant dues setmanes i han compartit les classes pràctiques amb els alumnes del grau d’Estètica del nostre institut. AIxò vol dir que han treballat conjuntament amb els protocols, estris, productes i maneres de fer de diferents tractaments corporals i facials que el nostre alumnat d’estètica està aprenent, que s’han fet manicures entre ells i elles i massatges amb tècniques diverses, que han participat en kahoots i han felicitat als guanyadors. Grecs i catalans entre 16 i 18 anys, fent-se massatges o la manicura amb parafina i comunicant-se utilitzant l’anglès tècnic après durant el curs i el seu anglès de supervivència que els ha permès establir llaços amb persones que viuen a 3.000 quilòmetres de distància i amb qui comparteixen una afinitat que es pot convertir en la seva professió.

Per tal de poder fer l’experiència encara més enriquidora als grecs, i també amb l’objectiu de difondre el nostre cicle de termalisme, el professorat del departament d’Imatge del nostre institut es va coordinar per intercalar classes i sortides en el programa dels grecs.

Així, els mateixos alumnes de 1er i de 2n del grau de Termalisme i Benestar van preparar diverses classes pràctiques de les seves matèries, cosa que també els va permetre acostar-se als grecs i ensenyar-los el que fem aquí. Classes de dinàmica de grups, de jocs, pilates, aquagym i aquazumba van ser alguns exemples, però també els van explicar coses sobre Caldes i els van prepar sortides per conèixer el seu entorn i patrimoni cultural, les emprentes que hi van deixar els romans, els recursos d’aigua calenta i els llocs on podien anar a comprar o a seure i fer un tast.

La cirereta del pastís va ser una sortida a l’espai Macmatermal, a Santa Coloma de Farners, un espai amb aigua termal per gaudir, relacionar-se i relaxar-se entre rius contracorrent, bancs i llits d’hidormassatge, dolls a pressió i pous de bombolles enmig d’un entorn excepcional, una experiència que els grecs no havien viscut encara, ja que a Creta no hi ha aigues calentes naturals.

Segurament durant aquests dies s’ha vist jovent passejant pel nostre poble, amb les seves motxilles i carregats amb bosses dels supermercats; eren aquests alumnes de Heraklion, que s’estàven al camping El Pasqualet. Bé fos per anar a l’institut Manolo Hugué, per anar a visitar la Sagrada Família a Barcelona o per pujar a la Torre Roja, els calia prendre un bon esmorzar! Ara només ens cal esperar, perquè d’aquí un mes, les nostres alumnes aniran a Heraklion a viure una experiència semblant. Estem segurs que aquesta mobilitat les farà créixer a nivell personal.

Com a coordinadora de mobilitat FP de l’Ins Manolo Hugué, agraeixo a tot l’equip del departament de termalisme la seva implicació en aquesta experiència. Sense les seves idees, classes, coordinació i preparació no hagués estat possible.

2a part: de Caldes de Montbui a Creta

Durant la primera quinzena de maig 2023, l’intercanvi amb els alumnes de formació professional, del 1r curs de Grau Mitjà d’Estètica i Bellesa engega la segona part, i dotze alumnes, acompanyades de dos professors del departament
d’Imatge del nostre institut, embarquen cap a a Creta, on faran pràctiques, del cicle que estan cursant, a l’institut 1st Vocational Lyceum, d’Heraklion, i on es trobaran amb els alumnes que van estar a Caldes durant el passat mes de març. Del 3 al 12 de maig, les nostres alumnes combinaran les activitats a l’institut amb activitats culturals i coneixeran costums, menjars, tradicions i part el patrimoni cultural i artístic de la illa de Creta.
A l’institut de formació professional d’Heraklion els esperaven diferents “laboratoris” -el que nosaltres anomanem tallers-, on realitzaríen les seves pràctiques. Algunes d’aquestes aules – taller – laboratoris eren semblants a les nostres a
nivell de mobiliari però els aparells i els cosmètics no. Els aparells eren per aplicar una sola tècnica però ens ha servit per poder entendre millor els que podem trobar en els centres de treball, que en solen combinar varies.
Treballar amb els seus cosmètics ens ha permès experimentar amb d’altres composicions i textures i valorar-ne els resultats.

Una de les pràctiques corporals va ser la realització d’un protocol per treballar l’excés de teixit adipós. Vam treballar la vacum teràpia amb aparells i també la succió manual amb ventoses i diferents maneres de penetració dels cosmètics com
la llum infraroja. L’altra pràctica corporal va consistir en la realització d’un massatge descontracturant d’esquena en la que vam compartir coneixements de les tècniques manuals de massatge.

La pràctica del protocol facial d’hidratació va resultar molt interessant a nivell de cosmètics degut a les seves composicions i efectes una mica més complexes que les que fem servir nosaltres al taller.

En relació a les mans i peus vam fer una pràctica demanicura convencional i una altra d’ungles acríliques. Aquesta darrera va ser molt instructiva per nosaltres ja que aquest mòdul es cursarà el proper curs i el mateix va passar amb la pràctica de maquillatge.

Vam tenir el primer contacte amb la teoria del color i vam colorejar diverses plantilles. Després vam participar en la realització de maquillatges. Aquí va ser a on vam poder veure i aplicar diferents tècniques i comprovar la diferència entre les
seves tendències i les nostres.

Les mobilitats Erasmus no estan pensades només per a fer pràctiques de les diferents tècniques de l’especialitat, que ens fan créixer a nivell professional, sinó que també tenen un component “socio-cultural” molt important, que
ajuda els estudiants a créixer i a enriquir-se a nivell personal.

Així, durant aquests dies les nostres alumnes han pogut gaudir d’una bona part del patrimoni artístic i cultural de la illa. Han visitat museus, poblats, antiguitats, restes i fortaleses que formen part de la llarga història de Creta, com Knosos – el poblat minoic-, o el museu arqueològic d’Heraklion; han visitat pobles i alguna que altra ciutat, com Rethymo, Arkanses, Fodele -on va néixer el pintor ELGreco-, o la illa de Spinalonga, al nordest de Creta; han visitat fàbriques de sabons
naturals i altres productes relacionats amb la cosmeteologia; han menjat plats grecs o cretans, com la pita o la mussaka, i han practicat balls i danses tradicionals que les mateixes alumnes gregues de l’intercanvi els han ensenyat.

La cirereta del pastís d’aquesta segona part de l’intercanvi va ser la sortida a Santorini, una de les illes més boniques de Grècia i que les nostres alumnes van tenir el plaer de visitar el diumenge.
Alumnes i professors van quedar encantats, tot i que van haver de llevar-es molt aviat per poder agafar el ferry i aprofitar el dia amb una guia que els anava explicant la història de la illa i els anava ensenyant els llocs més especials i pintorescos.

Les mobilitats Erasmus també fan que les alumnes hagin d’espavilar-se amb un altre idioma. La llengua de comunicació en aquesta mobilitat ha estat l’anglès, mòdul obligatori en el cicle d’Estètica i bellesa, però també han intercanviat moltes paraules en grec i en català i castellà. Sinó, no era possible entendre’s, ni compartir les classes, ni sortir amb les companyes gregues, ni anar a la bolera, ni a comprar el sopar o a demanar una cola, ni fer amistats que podrien durar per sempre més.

La mobilitat no podia acabar millor. A la tornada vam passar per Atenes, i com l’avió sortia molt tard al vespre vam tenir temps de visitar l’Acròpolis, el museu amb les deeses i diferents patrons de bellesa i també l’Agora d’Atenas durant una estoneta.

I aquí acaba la primera experiència Erasmus FP de mobilitat alumnes VET de l’Institut Manolo Hugué, de Caldes de Montbui, tot i que esperem que sigui només l’inici d’una nova tendència al nostre centre. Com a coordinadora de mobilitat FP de l’Ins Manolo Hugué, dono les gràcies a tot l’equip del departament d’Imatge la seva implicació en aquesta experiència, i sobretot a l’Esther i al Dani els agraeixo haver acompanyat les nostres alumnes en aquesta llarga aventura que de ben segur mai oblidaran.