L’ALUMNAT DE SEGON DE BATXILLERAT VISITA ELS ESCENARIS DE LA BATALLA DE L’EBRE (GUERRA CIVIL ESPANYOLA)

La batalla de l’Ebre van ser 115 dies de combat. El més llarg, cruel, sagnant i decisiu de la guerra civil espanyola. L’episodi va tenir lloc entre els mesos de juliol i novembre de l’any 1938.

Un any més els alumnes de 2n de batxillerat han passat dos dies a la Terra Alta i Ribera d’Ebre, sentint en primera persona allò que van viure uns 30000 soldats de la seva edat, 17 anys, coneguts com la lleva del biberó.

El primer dia, després de creuar el Riu Ebre en autocar, ens vam dirigir a la cota 705, és un dels espais històrics més coneguts de la batalla de l’Ebre. Ubicat a la serra de Pàndols, zona que les tropes republicanes van aconseguir conquerir ràpidament durant la seva ofensiva inicial. Es tracta d’una situació privilegiada des d’on podien controlar i batre la resta de cotes que l’envoltaven.

A principis del mes d’agost de 1938, l’exèrcit franquista es preparava per a desallotjar els republicans de Pàndols i allunyar així el perill que suposaven per al seu front. Els intents de reconquerir la cota 705 van triomfar finalment la matinada del 14 d’agost en un atac sorpresa. Franco va aconseguir conquerir la posició després de pagar un alt cost de vides humanes. Allà, a la cota, coneguda com la punta alta, hi ha un monument commemoratiu dedicat a la
Lleva del Biberó i als brigadistes internacionals.

A la tarda ens vam dirigir al Poble vell de Corbera d’Ebre, on la Montse, la nostra guia, va aprofundir en els detalls més insòlits i anecdòtics de la batalla de l’Ebre. Es tracta d’un poble enrunat pels bombardejos que va patir durant aquest episodi i el posterior deteriorament per l’abandonament sofert.

El segon dia vam visitar el Refugi antiaeri de Benissanet, un espai construït per soldats republicans i les dones solteres del mateix poble. A continuació vàrem anar a les Trinxeres de les Devees i al punt de comandament franquista, el Coll del Moro. Havent dinat vam dirigir-nos al punt més emotiu de la sortida, el Memorial de les Camposines, santuari on descansen en pau els morts de la batalla de l’Ebre.