VISITA DE L’ALUMNAT DE 2n DE BATXIBAC AL SUD DE FRANÇA

Els de 2n de Batxibac vam visitar el sud de França entre els dies 26 i 29 d’octubre. Vam iniciar el viatge a Molló (Girona). Des d’allà vam reprendre un dels camins que els republicans van seguir a peu ‒i en dures condicions‒ per creuar la frontera hispanofrancesa. Vam triar la ruta que travessa el coll d’Ares fins a Prats de Molló. És una ruta força fàcil de 14 km, tot i que amb un inici una mica costerut. El temps ens va acompanyar i vam fer unes quantes parades per recuperar forces. Quan vam arribar a Prats de Molló, ens esperava l’autobús que ens va portar fins a l’alberg Pau Casals de Prada de Conflent. L’endemà, vam començar el dia visitant el centre històric de Prada i el museu Pau Casals. A continuació, vam visitar les coves de Canalettes i vam dinar a la ciutat medieval de Vilafranca de Conflent. Com que les dues nits següents les vam passar a Port-vendres, de camí vam parar a Perpinyà i hi vam visitar el Castillet. Des de la torre d’aquest castell, teníem unes vistes privilegiades a la ciutat i al Palau dels reis de Mallorca. Reprenent el fil conductor del viatge, l’exili republicà a França, l’endemà vam visitar antics camps d’internament dels republicans com la platja d’Argelès i el Memorial de Ribesaltes. Vam aprofitar que érem a prop de Cotlliure per visitar la ciutat i el castell on també van internar alguns republicans exiliats. El viatge es va acabar a la Maternitat d’Elna, des d’on es va impulsar l’assistència a mares embarassades dels camps de concentració de Ribesaltes i d’Argelès entre el 1939 i el 1944.

En definitiva, ha estat un viatge enriquidor que ens ha permès viatjar a través del temps i, sobretot, utilitzar el francès en diferents contextos per parlar, esbargir-nos i tornar al passat… perquè no hi ha història sense memòria.

Mònica Tarrés, professora de Batxibac

Les Terminales visitent le sud de la France (26-29 octobre 2021). Notre voyage commence à Molló (Girona). Nous avons repris l’un des chemins que les républicains suivaient à l’époque pour traverser à pied ‒et dans des conditions difficiles‒ la frontière hispano- française. Nous choisissons la route qui traverse le col d’Ares jusqu’à Prats-de-Mollo-la-Preste, un parcours assez facile de 14 km, bien qu’avec un départ légèrement raide. Le temps est de notre côté et nous décidons de faire plusieurs arrêts pour reprendre des forces. Une fois arrivés à Prats-de-Mollo-la-Preste, le bus nous dépose à l’auberge Pau Casals de Prades de Conflent. Le lendemain, nous commençons notre journée en visitant le centre historique de Prades et le musée Pau Casals. Ensuite, nous visitons les grottes des Canalettes et la cité médiévale de Villefranche de Conflent. Vu que nous passions les deux prochaines nuits à Port-Vendres, en chemin nous nous arrêtons à Perpignan et nous visitons le Castillet. De la tour du château, nous apercevons une vie privilégiée sur la ville et sur le Palais des Rois de Majorque. Reprenant le fil du voyage, l’exil républicain espagnol en France, nous nous rendons le lendemain à d’anciens camps d’internement des républicains (plage d’Argèles-sur-Mer et le mémorial de Rivesaltes). Nous profitons de la proximité de Collioure pour visiter cette magnifique ville et le château où furent également internés des exiliés. Le voyage se termine à la Maternité d’Elne, une grande demeure transformée en maternité des camps de concentration de Rivesaltes et Argelès-sur-Mer entre 1939 et 1944.

Bref, un voyage enrichissant qui nous a permis de voyager dans le temps et surtout d’utiliser la langue française dans différents contextes pour s’exprimer, profiter et se souvenir… car il n’y a pas d’histoire sans souvenir.