ELS ALUMNES DE LLATÍ DE L’INSTITUT GELIDA SUBCAMPIONS DE CATALUNYA EN EL CONCURS ODISSEA

Els dos equips de Llatí de segon de batxillerat del nostre centre van fer una fase prèvia perfecta. Cristina Centellas i Jordi Voltà, els nostres representants en la jornada de desempat, van signar un segon premi en una de les finals més disputades i igualades de les últimes edicions.

Del tres al sis de febrer els estudiants de Llatí i de Cultura Clàssica del nostre centre van participar a la fase prèvia del Concurs Odissea. Aquest certamen és un concurs que es celebra anualment i treballa la Cultura Clàssica des d’una temàtica concreta. Aquest any, amb motiu dels Jocs Olímpics que es celebren a Tokio, el tema del concurs ha estat l’esport a l’Antiguitat.

El primer dia es van publicar tres preguntes sobre esport a la mitologia clàssica. El segon, altres tres qüestions sobre l’esport a les institucions grecoromanes. El dimecres dia 5, van respondre de nou tres preguntes sobre l’esport a la vida quotidiana dels grecs i dels romans. És així com els nostres estudiants van arribar a la superpregunta del dijous, el dia on es decidia passar a la final, havent descobert qui era el paidotriba, la tràgica història de Jacint i Apol·lo i la celebèrrima escultura de l’Apoxiomenos, entre altres curiositats.

Com hem dit, el dijous s’havia de respondre la superpregunta. Es van publicar dotze preguntes que donaven pistes a un enigma final. La inicial de cada resposta-pista era una lletra de la superpregunta. Totes les preguntes tenien a veure amb l’esport a la literatura grecollatina. Va ser una jornada molt llarga en la que els nostres participants van descobrir que Tertul·lià ja considerava una bogeria la pràctica de les apostes en el circ, que Eurípides no tenia una molt bona imatge del paper dels atletes dins de la societat i que un tal Telesícrates va vèncer als Jocs Pítics la competició de l’hoplitodromia, una cursa on es participava amb armadura, i que tal gesta va fer que Píndar li dediqués una de les seves odes, entre altres enigmes.

Només dos equips del centre van aconseguir resoldre perfectament totes les preguntes. Es tracta dels grups de 2n de batxillerat Circulus Russus (Maria Gàmiz i Laura Rayo) i Voluntas Vivendi (Carla Bustamante, Cristina Centellas i Jordi Voltà), que van sumar 79 punts. Cal destacar el paper de dos grups de 4t d’ESO amb 60 punts respectivament i, per tant, segons del centre: Begoñas (Safa El Kabouri i Karyam Sanz) i Latrap House (Naima Arari i Lucia Padilla).

Set centres van classificar equips per la final de la fase autonòmica del concurs, que es va celebrar dimecres 12 de febrer a l’Institut Marianao de Sant Boi de Llobregat de cinc a vuit de la tarda. Allà els nostres representants van estar el Jordi Voltà i la Cristina Centellas (Voluntas Vivendi), que van afrontar ells sols una altra superpregunta (només pot anar a la final un equip per centre). Van descobrir que un orador com Isòcrates lloava els llaços d’amistat de totes les ciutats gregues en fites com els Jocs Olímpics, que Hipodamia va forçar unes trampes en una cursa de carros enganyant el seu pare i afavorint el seu amat i que en altra cursa de carros Orestes va fingir la seva mort per tal de portar a terme una tràgica venjança, a més d’altres foscos misteris.

El resultat va ser un somni fet realitat per als nostres alumnes. Ansiaven des de fa uns anys representar el seu centre a la final de Concurs Odissea i aquesta vegada Cristina Centellas i Jordi Voltà han aconseguit proclamar-se subcampions de Catalunya en un certamen on participaven 572 equips. Felicitats a ells i a tots els participants que s’han apropat a la Cultura Clàssica, malgrat que això hagi suposat suar tinta. Felicitats també al grup Sofias Kleptai, de Moià, que van estar les campiones i que ara competiran a la fase nacional.

La valoració per part dels grups implicats ha estat positiva. Han reconegut la dificultat de trobar les bones respostes, però també la satisfacció per la recerca, l’interès pel legat grecoromà i la convivència en un concurs on han fet, malgrat la rivalitat, molta pinya. Com Ulisses després de la seva Odissea, per fi han arribat a la seva Ítaca.