VACUNA CONTRA EL TÈTANUS I LA DIFTÈRIA – 2n ESO

Benvolguts pares, mares i tutors,

Com cada any i coincidint amb el curs escolar, el Departament de Salut administra la vacuna contra el tètanus i la diftèria (Td) a 2n d’ESO als centres escolars, segons el calendari de vacunacions vigent a Catalunya (Ordre SLT/175/2016, de 20 de juny, que modifica el Decret 95/2014, d’1 de juliol, pel qual s’estableix el Calendari de vacunacions sistemàtiques).

Per poder dur a terme aquesta vacunació, el Departament de Salut planifica la compra de les dosis de vacunes necessàries anualment. Malgrat aquesta planificació, des del Ministeri de Sanitat ens han comunicat que hi ha una manca de provisió d’aquesta vacuna a escala global, per la qual cosa, en aquests moments, no està disponible. Això suposa que no es pot fer aquesta vacunació escolar tal com estava prevista. En aquest sentit, és important saber que la dosi corresponent als 14 anys forma part de la vacunació com a dosi de record contra el tètanus i la diftèria, i que els vostres fills, segons el calendari de vacunacions vigent, ja estan immunitzats perquè anteriorment (als 2, 4 i 6 mesos, als 18 mesos i als 6 anys d’edat) ja se’ls han administrat cinc dosis de vacunes (primovacunació) que ja tenen aquests components inclosos. Per aquesta raó, el risc de patir un tètanus és pràcticament inexistent, i un endarreriment d’aquesta dosi no implica un risc per a la seva salut. Malgrat això, en cas de patir una ferida de risc, us podeu adreçar al centre de salut que us correspon per valorar si cal administrar una dosi de reforç segons el tipus de ferida que s’hagi produït i l’interval de temps transcorregut des de la darrera dosi administrada.

Donat que no es preveu poder disposar de més dosis d’aquesta vacuna durant el 2017, cal prioritzar l’administració de les dosis que queden disponibles per a la vacunació de les persones amb més risc d’infecció. Concretament, i fins a nou avís, s’utilitzaran als centres vacunals per a casos de postexposició (ferides), i quedaran suspeses per a la resta d’indicacions.

El Departament de Salut, conjuntament amb les conselleries de la resta de l’Estat i el Ministeri de Sanitat, està valorant alternatives de vacunació i realitzant tots els tràmits possibles per poder garantir la correcta vacunació segons les indicacions establertes.

Per a més informació, podeu trucar al telèfon 061 del CatSalut Respon o consultar amb el vostre centre de salut.

Cordialment,

Programa de vacunacions