– GEP

L’Institut Ermengol IV ha estat seleccionat per a formar part del Grup d’Experimentació per al Plurilingüisme (GEP) pel període 2016-2018. El Marc per al Plurilingüisme es posa en marxa per assolir els objectius d’Europa 2020 vers la competitivitat europea, i s’alinea amb els compromisos de qualitat del Marc per al plurilingüisme del sistema educatiu a Catalunya.

Objectius:

  • Propiciar el desenvolupament de projectes interdisciplinars i transversals per activar el plurilingüisme de l’alumnat.
  • Contribuir al desenvolupament de les competències lingüístiques, comunicatives, audiovisuals i multimèdia així com professionalitzadores i d’emprenedoria i d’aprenentatge al llarg de la vida.
  • Millora de la competència en llengües estrangeres.
  • Foment d’un model plurilingüe de centre.
  • Increment del temps d’exposició de l’alumnat a la llengua estrangera.
  • Aprenentatge de continguts curriculars en llengües estrangeres en àrees no lingüístiques.

L’objectiu principal d’aquest programa és millorar la competència lingüística i plurilingüe del nostre alumnat i per tal d’aconseguir-ho, hem incrementat l’exposició a la llengua anglesa des d’àrees no lingüístiques.

CURS 2017-2018

Com bé sabeu, aquest curs 2017-2018 en el nostre centre estem implementant per segon any consecutiu el Projecte per al Plurilingüisme amb l’objectiu principal de millorar la competència lingüística i plurilingüe del nostre alumnat. Per això, estem desenvolupant una sèrie de projectes i activitats que proporcionen l’alumnat un augment d’hores d’exposició a la llengua estrangera.

Tot seguit, us fem cinc cèntims del que hem dut a terme aquest primer trimestre:

TECNOLOGIA:

L’alumnat de 1r d’ESO ha treballat les eines de l’aula de tecnologia, els seus materials i estan realitzant el projecte de construcció de titelles que esdevindran els personatges d’una obra de temàtica social que estan fent a la classe d’anglès .

L’alumnat de 2n d’ESO ha realitzat un projecte en què ha dissenyat una casa amb un programa informàtic de disseny i l’ha presentat en llengua anglesa.

FILOSOFIA:

Aprofitant la celebració del Dia Mundial de la Filosofia, l’alumnat de batxillerat va crear una sèrie de frases filosòfiques en llengua anglesa a partir d’unes imatges d’objectes quotidians. Ara aquestes frases decoren el hall del centre.

EDUCACIÓ VISUAL I PLÀSTICA:

L’alumnat de 3r ESO realitza quinzenalment la classe d’educació visual i plàstica acompanyat d’una professora d’anglès que els fa el seguiment d’aula en aquesta llengua. A més a més, en relació amb el treball de síntesi i la sortida que es va dur a terme el passat mes d’octubre a Barcelona per descobrir el Modernisme català en què es va visitar el Palau Güell i la Casa de les Punxes, l’alumnat va realitzar un treball la meitat del qual era també en llengua anglesa.

EMPRENEDORIA:

Algunes de les sessions de l’optativa d’emprenedoria de 3r d’ESO s’han desenvolupat en llengua anglesa. En general es tracta d’activitats cooperatives i de tipus manipulatiu en què els alumnes reflexionen i presenten les seves idees en anglès.

ESPECTACLE DE MÀGIA EN ANGLÈS:

El passat mes de Novembre, l’alumnat de 4t d’ESO va poder gaudir de l’espectacle de màgia This is Water de l’il·lusionista i actor Arnau Colomo.

També l’alumnat de 1r d’ESO va assistir a un altre espectacle de màgia al febrer, aquest cop amb Jack the magic teacher.

XERRADA SOBRE EL BULLYING:

La Goldie Nanwani, una escriptora i coach professional, ens va visitar i va parlar a l’alumnat de batxillerat sobre com ser un testimoni efectiu contra el bullying.

RUTA TURÍSTICA I GIMCANA EN ANGLÈS:

L’alumnat de 3r D’ESO va gaudir d’una ruta turística pel barri gòtic de Barcelona on van descobrir obres d’art públic i art urbà d’aquest barri. Tot seguit va participar en una gimcana d’orientació per la mateixa zona descobrint curiositats del lloc. Les dues activitats es van realitzar en llengua anglesa i els nois i noies es van mostrar molt motivats participant activament en tot moment.

 

 

CURS 2016-2017

Durant el primer trimestre, l’equip directiu i un grup de professores han rebut formació i s’han elaborat materials i tres projectes diferents, que s’han pogut implementar satisfactòriament durant el segon trimestre. A continuació podeu veure un video amb evidències d’aquests tres projectes.

A més a més, també s’han dut a terme altres activitats plurilingües durant el curs:

*Treball de Recerca en anglès (2n batxillerat)

L’alumnat de batxillerat té l’opció de fer el seu treball de recerca en llengua estrangera i, aquest curs, l’alumna Mar Eroles de 2n de batxillerat humanístic va realitzar i, posteriorment, defensar oralment el seu treball en anglès sobre Spanglish.

Així mateix, la Paula Josa, alumna de 1r de batxillerat científic, també està fent el seu treball de recerca  en anglès sobre el canvi climàtic.

*Exposicions orals de Tecnologia  (anglès, batxillerat)

Dins de la matèria de Tecnologia Industrial, l’alumnat de 1r de batxillerat fa una recerca sobre algun tema actual i ho exposa oralment en anglès a la resta de companys.

*Àrea de Tecnologia

Dins d’aquesta àrea, l’alumnat habitualment consulta documentació i visualitza videos en llengua anglesa, sobre temàtiques diverses (robòtica, motors, energia,…).

*Màgia en anglès (2n ESO)

A principis del mes de febrer l’Arnau Colomo, il.lusionista i actor, va deixar bocabadats als alumnes de 2n de l’ESO amb un espectacle de màgia, Close Enough, on van tenir oportunitat de participar i ajudar al mag.

MAGIA (Large)

 

*Participació al concurs interescolar d’anglès The Fonix  (tots nivells)

A finals de gener l’alumnat dels diferents cursos es va presentar voluntàriament a fer les proves locals del Concurs The Fonix, que es van realitzar al nostre centre. Va sortir un representant de cada un d’ells que els va donar dret a la seva participació a la prova provincial que va tenir lloc a Lleida el 25 de febrer, obtenint tots ells uns bons resultats: Marina Puig (1r ESO), Josep Salse (2n ESO), Sara Josa (3r ESO), Laia Vázquez (4t ESO), Paula Josa (1r batxillerat), Adam Puig (2n batxillerat).

FONIX

*Dictat Plurilingüe (castellà, català i anglès, 4t ESO)

Algunes alumnes, en representació del seu curs, van participar al Dictat Plurilingüe, un concurs eliminatori que consistia en anant escrivint correctament les paraules que els dictaven tant en català, en castellà com en anglès. Aquest va tenir lloc a la Universitat de Lleida durant el mes de febrer.

DICTAT PLURILING

*Intercanvi amb La Bretanya  (anglès, francès i espanyol, 3r ESO)

Com és habitual en els darrers cursos, l’alumnat de 3r d’ESO es va implicar en rebre estudiants francesos a casa seva durant uns dies (març) i després van ser acollits per aquestes famílies a territori francès (maig). L’experiència sempre resultat molt positiva i, sense ser un esforç afegit, durant uns dies utilitzen la llengua estrangera per qualsevol tipus de situació comunicativa.

INTERCANVI1 (Large)

INTERCANVI2 (Large)

INTERCANVI3 (Large)

*Toulouse (francès i anglès, 4t ESO)

En motiu del projecte de recerca, l’alumnat de 4t ESO ha viatjat a Carcassonne i Toulouse del 4 al 7 d’abril i ha realitzat diferents visites per tal d’obtenir més informació per ajudar-los a elaborar el seu projecte de recerca. Durant l’estada, han tingut l’oportunitat d’utilitzar els seus coneixements de les llengües francesa i anglesa per tal de comunicar-se.

TOULOUSE1 (Large)

TOULOUSE2 (Large)

TOULOUSE3 (Large)

 

*Conferència sobre El canvi climàtic  (anglès, 2n ESO, 1r i 2n batxillerat)

A finals de maig, vam rebre la visita del senyor Jaume Josa, que va fer una xerrada en anglès sobre el canvi climàtic i les seves conseqüències sobre el nostre planeta, mostrant evidències aportades per la NASA. També va presentar el Centre Tecnològic Leitat de Terrassa on hi col·labora com a científic.

JAUMEJOSA (Large)

 

*Gimcana i visita guiada al Museu de la moto de Barcelona (anglès, 3r i 4t ESO)

Per primer cop a l’octubre, amb alumnat de 3r d’ESO, i per segona vegada a principis de juny, amb alumnat de 4t d’ESO, s’ha visitat el Museu de la Moto de Barcelona, on van poder gaudir d’una visita guiada en anglès, així com també van participar en grups en una gimcana pels carrers del Barri Gòtic de Barcelona i, fins i tot, interactuar amb turistes estrangers.

MUSEUMOTO_ESO3 (Large)

MUSEUMOTO_ESO3-2 (Large)

 

*Sessions sobre Fòssils  (anglès, 2n ESO)

Durant el tercer trimestre, l’alumnat de 2n d’ESO ha realitzat una activitat per conèixer, descriure i classificar alguns dels fòssils més comuns que es poden trobar a la Vall d’Àger. L’activitat s’ha dut a terme a l’optativa de ciències experimentals.

20170615_133735 (Large)

20170615_131534 (Large)