Sortida al Museu de la Ciència i de la Tècnica i al Parlament

El Departament de Socials, conjuntament amb el Departament de Tecnologia, vam realitzar una sortida, el passat dia 21 de febrer, al Museu de la Ciència i de la Tècnica (MNACTEC) de Terrassa i al Parlament de Catalunya, amb els alumnes de 3r d’ESO.

Aquest curs, entre altres continguts, els nois i les noies estudien: els recursos, l’energia i la indústria, així com l’organització política de les societats. Per tant, què millor que anar a visitar aquests espais?

Tot el matí el varem passar al Museu de la Ciència i de la Tècnica (MNACTEC) de Terrassa, el Vapor Aymerich, Amat i Jové (1908), el qual és obra de l’arquitecte modernista Lluís Muncunill, impressiona la volta de maó pla (perfeccionant les tècniques tradicionals) i la utilització dels nous materials que podem trobar en les columnes de ferro colat.

Vam iniciar la visita a l’exposició sobre la fàbrica tèxtil, on vam seguir tot el procés de la transformació de la llana, des de la preparació de la fibra fins al producte acabat, passant per la filatura, el tissatge, els tints i els acabats. La fàbrica, durant uns anys, va utilitzar carbó per al seu funcionament. Després, en donar pas a l’electricitat, va quedar desplaçada la màquina de vapor. Vam veure les carboneres, al seu costat, les dues calderes que produïen el vapor, entrant dins la xemeneia, veient funcionar la màquina de vapor, passant per un seguit de màquines, entre els telers, les màquines de filar, etc.

Després vam anar als diferents apartats temàtics de les exposicions permanents: L’energia, Les energies del carbó i del vapor, Les energies del segle XX, Les energies netes, El transport, L’homoFaber … Les exposicions temporals: Leonardo da Vinci: el geni i els invents, Les matemàtiques i la vida,… Així els alumnes van poder tocar i experimentar amb les seves mans i la seva pròpia energia.

En haver dinat, vam seguir fins a Barcelona, on ens esperava una visita molt especial, el Parlament de Catalunya (el mateix dia que la presidenta del Parlament i altres membres de la mesa van rebre la querella de la fiscalia), situat al parc de la Ciutadella.

A tall d’història, el recinte i les construccions interiors existents van ser construïts pel rei Felip V, després de la derrota catalana l’11 de setembre de 1714 (Guerra de Successió).

L’edifici on avui es situa el Parlament, primer va ser l’arsenal de la Ciutadella, després de vàries transformacions i usos posteriors, el 1932 el president de la Generalitat Francesc Macià decidir instal·lar-hi  la seu del parlament de Catalunya. En temps de la dictadura franquista fou convertit en caserna.  Amb la recuperació posterior de les llibertats democràtiques i les institucions catalanes, el palau es va restaurar per tal d’acollir novament el Parlament.

Mentre esperàvem al parc, per entrar al palau, ens va venir a rebre el Sr. Diputat Bernat Solé. Quan vam entrar a l’hemicicle del Parlament, es van incorporar a la nostra visita altres tres Srs. Diputats, tots ells relacionats amb el nostre territori i el municipi d’Artesa de Segre, els quals van respondre de forma clara i molt propera totes les preguntes que anaven fent els alumnes, mentre, estàvem assentats en les mateixes cadires dels nostres representants polítics al govern de la Generalitat.

En acabar, vam continuar la visita guiada per algunes de les sales i passadissos del palau, fent fotografies per al rècord, sí noi! Quin rècord! estar entre aquests espais es recreen emocions difícils d’oblidar.

Volem donar les gràcies a tots els que hi van participar, perquè sense la seva presència de ben segur, no hagués estat el mateix. Estem molt contents.

Dolors Barrufau

Galeria fotogràfica