Tutoria entre iguals (TEI)

El programa TEI és una estratègia educativa per a la convivència escolar, dissenyada com una mesura pràctica contra la violència i l’assetjament escolar, té un caràcter institucional i implica tota la comunitat educativa. És un recurs important en el procés de participació, conscienciació, prevenció i desenvolupament de programes d’intervenció en la convivència del centre educatiu. Pot adaptar-se com una mesura contra la desmotivació i el fracàs, no únicament curricular, sinó també personal i social.

El programa treballa les competències emocionals per al desenvolupament:

• personal: per afavorir que els nois i noies de l’institut puguin viure plenament i desenvolupar-se en el si de la comunitat, adoptant estratègies per viure en un món complex, canviant i ple d’incertesa, i desenvolupant actituds de responsabilitat i compromís per a la construcció d’una societat més justa, democràtica i participativa.
  • acadèmic: el treball de les competències emocionals ajuden a millorar el rendiment. Al llarg del curs, l’equip docent ha observat en el centre la millora respecte a la prevenció i la minimització de conflictes, de conductes d’inadaptació, i l’increment positiu de resultats acadèmics des que s’està treballant de forma intencional i sistemàtica en l’acció educativa –l’educació emocional (el desenvolupament de les intel·ligències interpersonals i intrapersonals).

Relació entre iguals a l’ESO El pas de l’escola primària a l’institut coincideix amb canvis importants per als alumnes, tant en l’àmbit social com en l’acadèmic.

És un moment en el qual els alumnes poden ser més vulnerables. Els estudis de convivència dels instituts ens indiquen que a primer i a segon d’ESO és quan es produeixen més casos de conflictes entre iguals, en els quals apareix l’ús de la violència com a sistema de resolució de problemes.

La integració es produeix en un nou entorn físic com és l’institut, en un nou sistema escolar amb més professors, amb dinàmiques diferents i noves normes, amb nous companys, i tot això en un moment clau com és l’entrada a l’adolescència.

OBJECTIUS

• Facilitar el procés d’integració dels nous alumnes (primer curs de secundària) al centre educatiu.
  • Tenir un referent (tutor/tutora), alumnes de segon cicle de secundària, per afavorir la integració i l’autoestima, i reduir els nivells d’inseguretat propis d’espais i organitzacions desconeguts.
  • Compensar el desequilibri de poder i de força, sempre presents a l’assetjament, entre agressor i víctima des d’una perspectiva preventiva i dissuasiva.
  • Cohesionar la comunitat educativa del centre, i integrar i desenvolupar la tolerància zero com un tret d’identitat.

COM ES DESENVOLUPA?

• L’alumnat de quart d’ESO són tutors –de forma voluntària– de l’alumnat que acaba d’arribar al centre. Són voluntaris més grans entrenats en habilitats interpersonals com l’escolta activa, l’assertivitat i el lideratge, per oferir suport i amistat de manera informal a aquells que són més vulnerables. (Formació específica que s’ha dut a terme en quatre sessions durant els mesos de setembre i octubre per la qual reben el TÍTOL DE NOMENAMENT DE TUTOR ACOMPANYANT).

• Assignació del tutor acompanyany de 4t d’ESO amb el seu alumne acompanyany de 1r ESO. Qui farà de tutor i l’autorització per fer-ho és decisió de l’equip docent de quart d’ESO i primer d’ESO, que tindrà en compte les característiques dels alumnes de quart i els informes dels alumnes de primer (traspàs d’informació de primària a secundària).  CARNET DE TUTOR

Durant aquest procés d’aplicació del projecte es duen a terme diferents actuacions individualitzades que es basen en les tutories formals i informals que mantindran els alumnes entre ells:

• una micro trobada per mes, on es duran a terme jocs de cohesió entre l’alumne de 4t i l’alumne de 1r assignat, i
  • dues trobades generals al desembre i al juny on participaran tots els alumnes de 1r i de 4t conjuntament en una activitat pensada i organitzada pels alumnes de 4t.