El Merengue

El passat dia 2 de febrer el Departament de Socials vam realitzar una de les sortides que ens fan més il·lusió de fer juntament amb els alumnes de 4t d’ESO.  Aquest curs estudien la Història del Món Contemporani, i per tant, la història més recent i la que van viure els nostres avis i besavis. La Guerra Civil Espanyola (1936-1939) va marcar tota una generació i nosaltres vam poder reviure sobre el terreny un episodi d’aquesta al Merengue.

El Merengue és un puig que es troba a tocar de la carretera de Balaguer a Camarasa, on s’hi van produir intensos combats durant el front del Segre. La Batalla d’El Merengue va durar del 25 de maig al 3 de juny de 1938 i en aquesta setmana varen morir centenars de soldats dels dos bàndols entrant en foc la Quinta del Biberó.

El Merengue formava part del cap de pont de Balaguer que les tropes de Franco havien ocupat durant l’abril de 1938. L’atac republicà sobre aquesta posició i sobre el cap de pont pretenia eliminar aquesta situació d’avantatge de cara a un possible atac franquista sobre Catalunya.

El nom de “El Merengue” li ve d’una arenga que el capità republicà Cabrera va fer als seus soldats abans de l’atac: “Venga muchachos que esto nos lo comeremos como un merengue”.

Vam poder veure les dues posicions que ocupaven els dos bàndols; les diferències entre ells a nivell d’avituallament, de munició i de recolzament de les potències exteriors com Alemanya, Itàlia o Rússia; i en definitiva, la gana, la set i el patiment que van viure a través de les restes que han trobat i els testimonis escrits que s’han recollit.

Tot i la fina pluja que ens va anar acompanyant els alumnes es van posar a la pell dels soldats i la difícil situació que van viure, van recórrer el territori i les trinxeres coneixent la història d’aquells que van perdre la seva joventut i la seva vida per la defensa d’uns ideals.

Com diu a la inscripció: Recordem-ho sempre perquè mai més torni a succeir.

Fotos sortida