Crònica dels ADS-15 a Tenerife

L’equip ADS-15, representant del nostre institut a la competició de robòtica First Lego League, va participar en la gran final espanyola que es va celebrar del 23 al 24 de març a Costa Adeje (Tenerife).

Aconseguir ser-hi ja va significar un doble repte. Per una banda, l’equip de noies i nois dels ADS-15 van treballar de valent per poder quedar guanyadors en la fase local de la FLL, organitzada per l’Escola Politècnica de la UdL i celebrada a Lleida el 16 de febrer. Aquest primer premi és el que els va donar accés a la final espanyola.

Per altra banda, poder ser presents a la competició significava trobar els recursos suficients per a poder traslladar l’equip a l’illa de Tenerife durant quatre dies. Fruit de la generositat d’un grapat de col·laboradors implicats, de l’esforç de les famílies, de l’organització del centre i de la bona disposició de tothom, el viatge va ser possible i, amb ell, la participació a la gran final estatal.

Us deixem la crònica que la Teresa Velasco i la Laia Boliart han fet d’aquells dies.

Divendres, 22 de març.

04:00 h. Havent-nos llevat ben d’hora amb la il·lusió de saber que un viatge cap a Tenerife ens estava esperant, ens trobàrem tots a la Plaça de l’Ajuntament. Tots els qui formem l’equip ADS-15, alumnat i entrenadors, en Joan Baldomà, pastisser del Forn de Les Avellanes i expert amb qui hem treballat per a desenvolupar el projecte científic, famílies i professorat acompanyant. Tots disposats a competir.

08:00 h. Emprenem el vol BCN – TNF.

Arribats a l’aeroport Tenerife Nord, un autobús compartit amb un equip mallorquí i, després d’una hora de trajecte, ens condueix fins a Adeje, on el nostres apartaments ens estaven esperant.

Tot seguit, vam fer un mos per agafar forces per la dura tarda que teníem per davant. Aquesta estava carregada d’assajos, rondes i diversió. La nit també estava atapeïda de feina, ja que no vam conciliar el son fins que tot va estar en condicions de competir. La tarda ens va servir per muntar de nou els accessoris del robot que, durant el trajecte, s’havien desllorigat i revisar una i una altra vegada les presentacions de robot i projecte científic.

Dissabte, 23 de març.

06:00 h. Ens vam aixecar aviat amb neguit per tot el que viuríem. La intenció era fer una dutxa ràpida, agafar tots els materials que necessitaríem i a l’autocar. El dia ens va sorprendre, però, amb la desagradable sorpresa de trobar-nos amb un dels motors cremat. Per aquest motiu, vam haver de desmuntar el robot, canviar el motor i muntar-lo tot de nou. Pot semblar senzill, però us assegurem que, a poques hores d’iniciar la competició i haver de  demostrar-ne el bon rendiment, això era un gran repte.

07:30 h. Arribada al recinte on se celebrava la First Lego League Gran Final, el modern centre Magma Arte & Congresos. En arribar, vam muntar-hi el PIT, és a dir, l’expositor del nostre projecte científic. En aquesta àrea de PITS es té l’oportunitat de parlar amb companys d’altres equips i observar i aprendre dels seus robots i projectes científics.

09:00 h. Presentació de tots els equips participants, tot un festival! Va ser el moment en què ens vam adonar que viuríem una competició que, a la vegada, seria una gran festa.

Al llarg d’aquest primer matí, vam realitzar la ronda de prova del robot. No va anar massa bé i ens vam començar a posar nerviosos. Semblava que tota la feina que havíem fet els darrers mesos i l’última nit no servien de gran cosa. La decepció ens va captivar i condicionar a l’hora d’exposar el projecte científic i els valors. Tanmateix, l’exposició va anar força bé i es va convertir en la primera mostra del desgavell emocional que vàrem viure aquells intensos dies. Ara sabem que la competició First Lego League també és això. És exemple d’aprenentatge de gestió de les emocions individuals i col·lectives.

Abans de dinar, i tenint encara ben viu el desengany per la ronda de prova, vam fer una bona primera ronda de 159 punts, la qual ens col·locava en una meritòria 7a posició d’un total de 56 equips i ens retornava el bon ànim que havíem perdut.

A la tarda va tenir lloc la segona ronda, en la qual no vam superar la puntuació anterior i baixàvem una posició.

Ja al final de la primera jornada, vam realitzar la presentació del robot, explicant a les persones del jurat que ens avaluaven quin disseny presentàvem, amb quins accessoris treballàvem i quina era la programació que havíem dissenyat.

Per nosaltres, millorar en la puntuació de les rondes de robot es va convertir en una obsessió, ja que era l’únic i darrer punt sobre el qual podíem incidir. La nit va ser molt llarga i fins que no vam aconseguir superar les missions que ens proposàvem, no vam donar-nos per satisfets. Després d’un llarg i intens dia, doncs, vam anar a dormir amb la felicitat d’haver fet una bona feina.

Diumenge, 24 de març.

06:00 h. Tots desperts i disposats a competir amb el robot. Ens vam llevar amb la intenció de treure el màxim profit de la darrera ronda de robot.

07:30 h. Arribada al centre Magma. Mentre ens esperàvem que obrissin les portes, vam coincidir amb els nois i noies d’altres equips. Tot i que tots estàvem molt cansats i neguitosos pel darrer dia de competició, vam ballar i riure tots junts en una estona que ens va servir per distreure’ns i poder enfocar-nos millor més tard.

Al llarg del matí, vam estar fent proves amb el robot fins les 11:20 h, quan vam fer la darrera ronda del robot. Aquesta prova ens va anar força bé, i vam poder aconseguir l’objectiu que ens havíem fixat de superar la puntuació de l’anterior dia. Els 173 punts obtinguts ens van deixar finalment en l’onzena posició en la fase de puntuació del robot dels 56 equips finalistes que competíem.

Va ser una molt bona puntuació de la qual n’estem orgullosos, però el resultat de la nostra participació global en aquesta Gran Final de la First Lego League no va ser mereixedor de cap reconeixement concret. Llàstima! La il·lusió i l’esforç van ser-hi, però entenem que molts equips també van tenir-los i que van presentar uns projectes molt interessants.

En realitat, tota la intensitat del cap de setmana va servir per a poder refer-nos ràpidament del desencís inicial, donar l’enhorabona a tots els premiats i sentir-nos tots plegats molt afortunats per haver-hi pogut participar.

Amb els dies, ens hem fet conscients de que la participació de l’ADS-15 passa a incrementar l’experiència acumulada de tots els equips anteriors que han representat el nostre institut en aquesta competició de robòtica, ciència i valors. De la mateixa manera, no ignorem que aquesta experiència servirà per a l’aprenentatge dels companys que participaran en futures edicions de la First Lego League. Com bé sabem, tot suma!

Ara sí! Finalitzada la competició i després d’una espectacular cerimònia de lliurament de premis i medalles, arribava el moment de relaxar-se, treure’s la pressió de sobre i divertir-se. Vam dinar en un restaurant a primera fila de mar i després de dinar…Tots vam acabar remullats!

Dilluns, 25 de març.

Darrer dia a l’illa. L’havíem plantejat com un dia d’oci i de coneixement de l’illa de Tenerife. Ens vam llevar aviat al matí amb un cel molt fosc i pluja. Tot i així, vam agafar un autocar per dirigir-nos cap al Parc Nacional del Teide. Allà vam veure uns paisatges increïbles i, fins i tot, vam veure neu! Vam aprofitar per gaudir d’aquelles increïbles vistes i fer alguna foto. A més, el nostre fantàstic guia ens va explicar moltes curiositats sobre Canàries i els seus habitants. Vam arribar molt cansats a les nostres habitacions i vam decidir mirar una pel·lícula tots junts. Finalment, vam acabar de fer les maletes per tornar i vam intentar dormir alguna horeta.

Finalment, dimarts 26 vam agafar un avió ben d’hora… Casa nostra ens estava esperant amb els braços oberts! Mirant endarrere encara no ens creiem tot el viscut, les emocions a flor de pell en recordar la felicitat extrema, els riures constants i les aventures que ens van unir encara més (si això és possible). En general, va ser la millor experiència de la nostra vida.

Aquí teniu un enllaç a l’àlbum de fotos d’aquells dies.