Cristal·litzem ADP

Els alumnes de 4t ESO, de l’optativa de física i química, aquest any hem estat estudiant la cristal·lització. Per aquest motiu, hem optat per fer els nostres propis cristalls.

Durant algunes classes, hem anat al laboratori per aprendre i treballar amb els cristalls.

Un cristall és una forma sòlida, on els àtoms, molècules o ions, estan empaquetats de manera ordenada i amb patrons de repetició que s’estenen en les tres dimensions espacials.

En aquest cas, la cristal·lització es produeix perquè la dissolució queda saturada a altes temperatures. Es posa molta concentració de fosfat monoamònic (ADP) en un recipient amb aigua calenta. Quan la dissolució es refreda queda sobresaturada, formant cristalls.

Vam marcar-nos com a objectius:

• Aprendre de manera teòrica i didàctica que són els cristalls.
  • Seguir el procés de la cristal·lització en persona.
  • Entendre com funciona la solubilitat.
  • Tenir un record físic del tema dels cristalls.

Com a resultat final, hem obtingut diferents cristalls d’ADP de diferents mides i colors. La gran majoria d’aquests van sortir bé, però en un dels cristalls vam ficar massa fosfat monoamònic i això va provocar que s’acumulés en el recipient i no va poder cristal·litzar com volíem, ja que va precipitar massa de pressa.

De tota manera, tots els alumnes hem pogut obtenir un cristall i hem gaudit de l’experiència.

Alumnat Física i Química 4tESO