Contaminació acústica a Artesa de Segre

Us presentem el treball realitzat per l’alumnat de 3r d’ESO dins de la Setmana de la Natura 2021.

La Setmana de la Natura tingué lloc del 24 de maig al 5 de juny, durant la qual diferents associacions, fundacions, ajuntaments, escoles o empreses organitzaren més de 300 activitats sense ànim de lucre per a la conservació de la natura arreu de Catalunya.

Des del CRP de la Noguera es va engegar un treball conjunt amb els centres educatius de la comarca per conèixer la biodiversitat i els espais verds de les nostres localitats i entorns. L’objectiu és determinar cooperativament com està La Noguera, per veure si es compleixen els indicadors de benestar i qualitat de vida. Amb totes les dades recopilades, es vol crear el mapa de la Noguera sostenible. Aquesta activitat conjunta està registrada al portal de propostes per al Dia Mundial del Medi Ambient de la Setmana de la Natura.

Què és el soroll?

El soroll és un agent físic, desagradable i no desitjat, que pot afectar la qualitat de vida de les persones, provocant problemes de salut com trastorns del son, fatiga, estrès, irritabilitat, mal de cap, problemes de concentració, disminució del rendiment, dificultat de comunicació i, fins i tot, pèrdua de la capacitat auditiva.

Un soroll serà més molest o menys segons el seu temps de duració, la intensitat, la freqüència i la sensibilitat de les persones afectades. Per tant, un soroll pot causar molèsties tot i tenir nivells baixos simplement pel fet de perdurar en el temps.

Segons l’Organització Mundial de la Salut, Espanya és el segon país més sorollós del món, després del Japó. De fet, el 60% de la població espanyola està exposada a nivells de soroll perjudicials per a la salut durant més de dues hores diàries. La contaminació acústica és un problema molt difícil de resoldre i que exigeix la reducció de les fonts de soroll, la millora de l’aïllament i el condicionament acústic.

D’acord amb la normativa europea (Directiva 2002/49/CE), no s’han de superar els límits de 65dB durant el dia i 55dB durant la nit.

Mapa sonor d’Artesa de Segre realitzat per l’alumnat de 3r d’ESO del nostre institut.

El dia 10 de juny, l’alumnat de 3r d’ESO va dur a terme un mostreig acústic al casc urbà d’Artesa de Segre, mesurant la intensitat sonora als carrers. Englobant aquest projecte dins de la Setmana Mundial del Medi Ambient promogut pel Centre de Recursos Pedagògics de la Noguera.

L’alumnat es dividí en quatre grups de treball i es varen repartir per quatre zones de la ciutat. Durant el matí, van estar introduint dades en un formulari de Google, on es recollia la intensitat del so, en dB, mitjançant una applet anomenada sonòmetre descarregada als telèfons mòbils, i també les coordenades geogràfiques de cada punt de mostreig obtingudes amb el Google Maps.

Posteriorment, amb les dades recollides i amb l’ajut del SIG Miramon, vam fer un mapa de contaminació acústica a Artesa de Segre, i aquest en fou el resultat:

Com podem comprovar, Artesa de Segre no pateix una intensitat de soroll molt elevada, a excepció feta de la banda est, on conflueixen les carreteres C-14 i L-512 on, de manera puntual, el pas de grans camions fan augmentar de manera significativa la intensitat del so (90dB).

També podem copsar que la zona oest és la més tranquil·la pel que fa a la contaminació acústica (10dB – 60dB).

En conjunt, ha estat una experiència fantàstica per sensibilitzar l’alumnat i alhora gaudir de la ciutat, tot aprenent diferents disciplines físiques, socials i mediambientals.

Departaments d’Experimentals i Tecnològic.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *