TALLER DE FOMENT I INCENTIVACIÓ DE LA LECTURA PER LA LLIBRERIA ELS NOU RALS A 1r i 2n d’ESO (POEFA)

Del 25 al 31 de maig l’alumnat de 1r i 2n d’ESO va poder gaudir d’un taller d’una hora de foment i incentivació de la lectura, impartit per la Rosa Agustí, llibretera de la llibreria Els nou rals.

La Rosa els va transmetre la importància de la lectura, d’entendre allò que es llegeix, el plaer i el gust per la lectura. Els recomanà llegir cada dia: entre 15 o 30 minuts. La millor manera d’aprendre a llegir és llegint.

Els explicà la diferència entre els clàssics i els llibres que tenen un èxit momentani i curt: totes les novel·les que s’han escrit ara han begut dels clàssics. El seu llenguatge el podem entendre en l’actualitat. Un llibre que és viu esdevé un clàssic. Hi ha llibres que no passen mai de moda, perquè són bons i el seu èxit dura per sempre. Per això sovint es fan versions cinematogràfiques de llibres realment bons. #èxiteducatiu.

La Rosa va parlar de la seva feina de llibretera: “ M’agrada que els joves em recomanin llibres a mi i que els agradin els llibres que els recomano.” “Una de les coses més difícils és recomanar llibres.” “Jo no sé viure sense llegir llibres.” “A mi els llibres m’agrada tocar-los i obrir-los.” “Llegir es pot convertir en una rutina. La lectura genera un sentiment de plaer”. “Escolteu els professors quan us recomanen llibres.” “Quan llegim un llibre que ens agrada és important esbrinar en quin any es va escriure, com era l’escriptor o l’escriptora, on vivia…”

A continuació, els va recomanar alguns títols:

Los incursores de Mary Norton. Blackie books. (1952) Londres. La Mary Norton tenia problemes de vista, veia ombres, i es va imaginar que aquestes ombres eren petits éssers diminuts pacífics. Es va fer molt famosa, va ser molt feliç i va fer feliços els altres amb la seva novel·la.

Wonder de R. J. Palacio

Intercanvi amb un anglès de Christine Nöstlinger. L’autora provenia de família molt humil. Va decidir que volia dedicar-se a l’art. El llibre mostra com és d’interessant conèixer gent d’altres països.

Explica-m’ho: 101 preguntes fetes per nens i nenes sobre un tema apassionant de Katharina Von Der Garten. Llibre de coneixements sobre l’amor i el sexe, que ens parla dels nostre cos, del cos d’un noi i del cos d’una noia. Serveix per aprendre què ens està passant en el nostre cos. Per què ens fem petons, per què ens sentim estranys quan pensem en el sexe.

La puerta del bosque de Melissa Albert. La historia d’una filla i una mare. Sempre havien de marxar d’allà on vivien, la protagonista no sabia per què, la seva àvia, que era escriptora, havia mort. Una història sobre el món fosc de les fades.

Quan un toca el dos d’ Anna-Greta Winberg. La situació difícil d’afrontar la separació dels pares quan un té 13 o 14 anys.

El jardí secret de Frances Hodgson Burnett. Un llibre de finals dels segle XX. Un gran clàssic intemporal. Es pot llegir a qualsevol època de la vida. La protagonista vivia a l’Índia, va perdre els seus pares, era una nena repel·lent i malcriada. La van enviar a Anglaterra. Una noia que vivia allà la va intentar ajudar. En un jardí secret passen coses meravelloses.

Aquest taller forma part del nostre POEFA, Projectes amb Oportunitats d’Èxit Educatiu a Favor de l’Alumnat en centres educatius públics de Catalunya, de titularitat del Departament d’Educació, en el marc del Programa operatiu d’ocupació, formació i educació del Fons Social Europeu 2014-2020. Aquest projecte està finançat pel Ministeri d’Educació i Formació Professional i cofinançat pel Fons Social Europeu #FSE.

Un dels objectius principals dels POEFA és transformar l’educació per un món més just i sostenible. #POEFA

A continuació podeu llegir els comentaris d’alguns alumnes que van assistir al taller:

“Es un buen taller que hace que nos entren ganas de leer los libros que ella nos enseñó.” Didac Aguado, 2n B

“Me ha parecido que tiene una buena manera de expresarse y de hacer que leas el libro que te está explicando, le daría un 7/10.” Jordi Antonio, 2n B

“Ha estado bien y era entretenido. Hay algunos libros que me gustaría leer.” Gerard Canals, 2n B

“Ha estat un taller entretingut, m’ ha agradat que ens hagi ensenyat els llibres que ella ha cregut més apropiats per a nosaltres i crec que els ha venut molt bé. M’ ha agradat aquesta sessió.” Aleix López, 2n B

“Me ha parecido un tanto interesante ya que nos ha recomendado libros bastante buenos.” Arnau Urigüen, 2n B

“Va estar bé, ens va recomanar alguns llibres, encara que no li va donar temps d’ensenyar-los tots.” Alexia Cabrerizo, 2n D

“Me ha parecido entretenido. Me han gustado las recomendaciones que ha dado, pero me ha parecido que podría haber explicado más libros.” Aidé Zanabria, 2n D