SORTIDES DE PRIMER DE BATXILLERAT DEL DEPARTAMENT DE LLENGUA I LITERATURA CATALANA

Des del departament de llengua i literatura Catalana de l’Institut Sales, hi ha ,des de fa anys, un plantejament clar i decidit, que té una especial atenció en l’aspecte transversal de les disciplines humanístiques i artístiques ( de pensament i de literatura , preferentment, però sense oblidar el fet cabdal que la literatura sempre “ens “parla d’alguna cosa).
Es tracten d’unes sortides, les que es porten a terme, cada any des del departament de llengua Catalana, que acostumen a combinar habitualment exposicions proposades en el MNAC, el Palau de la Virreina, el Centre d’Arts Santa Mònica, el CCCB, i el Palau Robert. Així, a tall d’exemple,s’ha de destacar que els alumnes han vist exposicions dedicades a la literatura de ciència-ficció (concretament de l’obra narrativa de Ballard); d’autors catalans a l’exili, després de la guerra civil; del tema del Laberint, i el seu tractament literari i en les altres arts; una altra dedicada als contes i assajos de Quim Monzó; del tema de la Metamorfosi, i el seu tractament en la cinematografia, el còmic, la robòtica i l’art Kitsch; una dedicada a l’obra de Conrad, titulada “El cor de les tenebres”, amb una sala dedicada a cada capítol de la novel·la, amb la seva fragmentària  lectura dramatitzada(gravada) amb la veu de Constantino Romero (interessant per la relació que establia entre política colonialista i la literatura que va generar), una de la figura i obra literària i cinematogràfica de Passolini la figura de l’intel·lectual del sanys 70), a més d’una altra dedicada al món de la “jet-set” reflectit a  la “Dolce Vita”  de Fellini, etc. Els alumnes, per tant, tot al llarg dels deu darrers anys han tingut oportunitat d’assistir a nombroses exposicions que, degudament explicades, enriqueixen la seva comprensió del món.

A continuació, us deixem unes fotografies i una descripció d’algunes d’aquestes sortides.

PRIMER TRIMESTRE
GRUP 1BATXILLERAT C.  OCTUBRE
Visita de dues exposicions, tot al llarg del matí del dimarts.
1.- Visita guiada i comentada al MNAC de l’exposició permanent dedicada al ROMÀNIC per il·lustrar la visió del món de l’home medieval, relació de la ideologia, filosofia i religió amb la pintura i l’arquitectura de l’època.

2.- Visita al CCCB, de l’exposició BIG DATA, de gran èxit i prorrogada dos cops (val a dir que l’any passat també la poderen visitar els grups de batxillerat).
Es tracta d’una exposició interactiva,talc om es pot veure a les fotos adjuntades, molt interessant per sorprenent, hi ha moltes sales amb projeccions, documentals i ordinadors on els alumnes poden consultar moltes informacions diverses.
El fil conductor de l’entrevista és el tractament de dades al llarg de diverses èpoques i especialment en els temps actuals.
Així, la freqüència de correspondència durant el temps de la Il·lustració, de Voltaire, i on es dirigia la seva correspondència, a quines ciutats i de quins països. La confecció de tàctiques de futbol i com es plasmen en figuracions d’ordinador;  localització dels restaurats de Nova York i classificació, segons el nombre de rates que tenen. Identificació de les zones  de frontera d’Afganistan i Pakistan i altres països amb més mortaldat durant els darrers deu anys i depenent de la causa, epidèmies, gana, guerra.  El tractament de dades penjades a Facebook, etc.
Els alumnes l’han trobat molt interessant per com mostrava la manipulació a què es poden sotmetre dades reals en diferents aspectes.

1BATX B: NOVEMBRE
1BATX A : DESEMBRE

Tots dos grups també ha realitzat la mateixa sortida.
1.- D’una banda l’abans esmentada del ROMÀNIC, que es  relaciona amb el temari de literatura medieval de l’assignatura comuna de Llengua catalana.
Val a dir que els guies ens van felicitar als professors per l’interès i el comportament mostrat pels alumnes de tots tres grups. Cada grup classe s’havia dividit al seu torn en dos grups de 18 alumnes.

2.- CAIXAFORUM , visita de dues exposicions, una de les fotografies fetes per tot el món, de SEBASTIAO SALGADO, una exposició l’entrada de la qual l’any passat al Museu d’Història Natural de Londres valia vint euros, i que nosaltres hem visitat de franc.
I després en el mateix Caixaforum, una altra,intitulada “Petits tresors del Museo del Prado. La bellesa captiva”, que mostra joies artístiques mai exposades fins ara, oblidades en els sòtans i magatzems del Prado i dels quals ens interessava destacar un Bosco, que representava l’Infern i un altre de Brueghle que pintava la Torre de Babel, temes tractats en la literatura medieval; també s’havia de destacar diverses pintures flamenques de motius barrocs com la mort i la fugacitat de la vida.