Ramona Via (1922-1992). La llevadora escriptora

Dijous 5 d’octubre, en l’Institut Salvador Dalí del Prat de Llobregat, els hereus de l’escriptora Ramona Via, representats per la filla Maria Teresa Martínez Via, la regidora d’Educació del Prat de Llobregat Pilar Eslava i el director del centre Marcel Rodà han intervingut amb breus parlaments en la inauguració de l’exposició “Ramona Via (1922-1992). La llevadora escriptora”, que romandrà fins al 28 d’octubre, perquè els alumnes puguin conèixer la biografia i l’obra literària de la pratenca adoptiva.

Marcel Rodà Panadès, el director de l’Institut Salvador Dalí, que ha actuat com amfitrió, ha intervingut en primer lloc i ha emmarcat l’exposició entre les activitats de dinamització lectora que duu a terme la Biblioteca del centre. Maria Teresa Martínez Via, en nom de la família, ha destacat la importància de la mestra del Prat, Elisa Guilera, i de la professora de francès de Vilafranca, Sara Kirchner, que li donaren la formació i l’empenta per seguir amb els estudis, que durant la postguerra no sempre eren accessibles per a les noies de famílies humils. Pilar Eslava Higueras, regidora d’Educació i Cultura de l’Ajuntament del Prat s’ha afegit als comentaris i ha remarcat el llegat d’una dona de referència des de totes les vessants, tant com a escriptora com a llevadora, en la tasca assistencial. Josep Messeguer-Carbó, professor del centre, investigador i comissari de l’exposició, ha agraït les persones i entitats que han fet possible la recerca per oferir una mirada completa de la vida i l’obra narrativa, poètica, periodística i de traducció de Ramona Via, i ha ofert una visita guiada per cadascun dels plafons.

Inaguració de l’exposició.
Imatge de l’esquerra: Marcel Rodà (director), Maria Teresa Martínez Via (filla de Ramona Via), Josep Messeguer-Carbó (comissari), Vicenç Tierra (president de Tintablava), Maria Teresa Gil Via (autora de la primera ruta literària en què apareixen textos de Ramona Via) i Joan Solé Bordes (periodista que va entrevistar Ramona Via l’any 1991). Foto: Norma Brichs.
Imatge de la dreta: Alumnat de Literatura Universal i Literatura Catalana de l’Institut Salvador Dalí, present en la inauguració. Foto: Norma Brichs.

Les exposicions com a eix de promoció lectora

L’exposició sobre Ramona Via és la segona de nou que oferirà la Biblioteca de l’Institut Salvador Dalí durant el curs 2022-2023. La mostra aproxima la vida i l’obra d’una personalitat de la ciutat, infermera en la rereguarda a Vilafranca del Penedès durant la Guerra Civil, i llevadora del Prat de Llobregat entre 1945 i 1987, que va escriure la novel·la d’èxit Nit de Reis (1966) i la narració autobiogràfica Com neixen els catalans (1971). A més, va escriure articles periodístics, va traduir obres i va ensenyar la llengua catalana a nouvinguts. Al llarg del mes d’octubre els alumnes de 2n d’ESO del centre visitaran l’exposició de manera guiada i llegiran fragments destacats de les obres de l’autora.

L’Institut Salvador Dalí té una trajectòria notable en la recuperació del llegat literari de l’escriptora Ramona Via. El precedent, que tingué lloc durant la primera dècada dels dos mil, és una representació teatral a partir de Nit de Reis dirigida per la professora Alba Sabater. El Sant Jordi de 2021, perquè la festa es poguera celebrar fora del centre i evitar les aglomeracions, es va recórrer els punts d’una ruta literària pels carrers de la ciutat elaborada a patir de Nit de Reis pel professor Josep Messeguer. Aquesta presa de contacte amb l’obra de l’escriptora va dur el professor a interessar-se per la vida i l’obra completa que ha plasmat en aquesta exposició que s’inaugura just el dia que Ramona Via hauria fet 100 anys.

Visita guiada pels plafons de l’exposició a càrrec del professor Messeguer.
                                                        Foto: Norma Brichs.

Més personalitats en la inauguració

A la inauguració de l’exposició també ha assistit el poeta Vicenç Tierra, el periodista i investigador Joan Solé Bordes i la professora Maria Teresa Gil Via. Vicenç Tierra és president de Tintablava, l’associació d’escriptors del Prat, que és  l’entitat  que el març de 2022 ha publicat l’obra poètica més completa de Ramona Via, Recull poètic. Joan Solé Bordes és el primer investigador i biògraf de l’obra de Ramona Via, i que la va entrevistar poc abans de morir. Maria Teresa Gil Via és l’autora de la primera ruta literària dedicada a Ramona Via, localitzada a Vilafranca del Penedès, sota el títol “Vilafranca del Penedès, un itinerari literari”.

L’exposició sobre Ramona Via estarà a l’Institut Salvador Dalí fins al 28 d’octubre.
Foto: Norma Brichs.

Aneu a la barra d'eines