Quart d’ESO a l’Arxiu Històric de Girona: Taller sobre exilis

Aquestes darreres setmanes, l’alumnat de quart d’ESO ha realitzat un taller sobre els exilis a l’Arxiu Històric de Girona. A partir d’una tria dels més de 30.000 expedients de frontera que conserva aquest arxiu dintre del fons del Govern Civil de Girona, han pogut analitzar, treballant en petits grups, les vicissituds que varen viure persones reals que varen ser interceptades a la frontera amb França entre els anys 1940 i 1962: homes i dones que ajudaven refugiats de la segona guerra mundial, contrabandistes de productes alimentaris durant el penós racionament de postguerra, nois de quinze anys que fugien tots sols de l’Europa ocupada pels nazis i qualssevol persones indocumentades o que els controls de frontera consideressin sospitoses de qualsevol cosa.

Alguns van acabar en el camp de concentració de Miranda de Ebro o a la presó de Girona, altres varen embarcar a Barcelona rumb a l’anhelada llibertat americana, de molts altres, simplement, se’n perd la pista. Històries comunes de persones anònimes que varen viure situacions no gaire llunyanes de molts conflictes que viu el nostre món avui dia. I darrera de cada història una vida amb la qual varen poder connectar els i les nostres alumnes.