Tastets educatius 14: Michel de Montaigne o com d’antiga és la modernitat

S’acosta l’estiu i la vida ociosa i relaxada permet a molts l’acostament als llibres.
Els autors clàssics són en algunes ocasions els que ens proporcionen una visió més moderna de certes qüestions, també de l’educació.
Per això, l’últim tastet educatiu del curs està dedicat a animar a la lectura d’un autor infinit: Michel de Montaigne (1533-1592).
En els seus Assaigs, Montaigne aborda una llarga llista d’assumptes, alguns certament “menors” i altres no tant. És el cas de l’educació. I hi diu coses que avui mateix les considerem molt avançades i innovadores.

Mireu si no veieu en aquest fragment una anticip del famòs aprenentatge competencial:

Que el maestro no se limite a preguntar al discípulo las palabras de la lección, sino más bien el sentido y la sustancia; que informe del provecho que ha sacado, no por la memoria del alumno, sino por su conducta. Conviene que lo aprendido por el niño lo explique éste de cien maneras diferentes y que lo acomode otros tantos casos para que de este modo pueda verse si recibió bien la enseñanza y la hizo suya. Es signo de crudeza e indigestión el arrojar la carne tal como se ha comido; el estómago no hizo su operación si no transforma la sustancia y la forma de lo que se le diera para nutrirlo.

O en aquest altre un magnífic resum de les adaptacions curriculars:

Bueno es que le haga, correr ante su vista para juzgar de sus bríos y ver hasta qué punto se debe rebajar para acomodarse a sus fuerzas. Si de tales requisitos prescindimos, ningún fruto alcanzaremos; saberlos escoger y conducirlos con acierto y mesura es una de las labores más arduas que conozco. Un alma superior y fuerte sabe condescender con los hábitos de la infancia, al par que guiarlos.

Aquellos que como nuestro uso tiene por hábito aplican idéntica pedagogía y procedimientos iguales a la educación de entendimientos de diversas medidas y formas, engáñanse grandemente: no es de maravillar si en todo un pueblo de muchachos apenas se encuentran dos o tres que hayan podido sacar algún fruto de la educación recibida.

Disposeu en aquest link d’un document amb extractes del capítol XXVI del llibre primer dels Assajos, Sobre l’educació dels infants. Esperem que us sigui de profit i que us encoratgi a la lectura del savi francès.