El passat 19 de novembre, l’alumnat de 1r de Batxillerat van participar en un nou taller de reciclatge d’oli de cuina usat per elaborar sabó per a la roba, una activitat pràctica i educativa per estudiar la reacció química de saponificació dels greixos.
L’activitat va començar amb una xerrada introductòria, on les talleristes van explicar com els ingredients principals (oli, hidròxid de sodi i aigua) es combinen per formar sabó. Els alumnes van aprendre que els àcids grassos de l’oli reaccionen amb l’hidròxid de sodi mitjançant una reacció donant lloc a una sal sòdica (sabó) i glicerina com a subproducte.
També es va parlar de la importància de filtrar l’oli abans d’utilitzar-lo per eliminar impureses, així com de les mesures de seguretat necessàries quan es treballa amb substàncies com l’hidròxid de sodi.
Mans a l’obra!
Equipats amb ulleres, guants i bates, els alumnes es van dividir en grups i van començar el procés de fabricació:
- En un recipient, van barrejar 500 ml d’aigua amb hidròxid de sodi. Aquesta barreja genera calor de forma natural, i es va haver d’esperar fins que la temperatura arribés als 50-60 °C.
- Van incorporar oli usat colat, removent suaument i sempre en la mateixa direcció fins a aconseguir una textura cremosa. Per donar un toc especial al sabó, es van afegir unes gotes d’essència de llimona o espígol.
- Amb la mescla preparada, cada grup va omplir diversos pots de iogurt que es deixaran reposar durant un mes per solidificar i convertir-se en sabó llest per a l’ús a Nadal.
Aquest taller no només va ser una oportunitat per posar en pràctica conceptes teòrics, sinó que també va reforçar la importància de reduir residus i reutilitzar recursos.








