Sortida a Barcelona

El Departament de Socials vam preparar una sortida a Barcelona adreçada als alumnes de segon de Batxillerat, relacionada amb els continguts curriculars de les matèries d’Història, Història de l’Art i Geografia. Els professors Clotilde Valerio Chulvi i Jaume Borràs Galceran hem estat els acompanyants del grup.

El viatge el vam fer amb ferrocarril, des d’Hospitalet de l’Infant, fins a l’Estació de França. Després d’admirar aquest edifici, exemple destacat de l’anomenada arquitectura del Ferro, ens vam dirigir al Born: centre de cultura i memòria.

Aquí teníem una activitat programada perquè els alumnes coneguessin de primera mà un dels espais arqueològics més importants de la Catalunya de 1714. Ens esperaven dos guies i vam organitzar dos grups que van recórrer durant una hora i mitja les restes museïtzades de la Barcelona de començaments del segle XVIII. Es va explicar el context internacional de la Guerra de Successió, la vida quotidiana dels barcelonins de l’època, el setge i la repressió borbònica. Després d’aquest didàctic recorregut vam visitar una exposició molt interessant sobre art i antifranquisme.

A la tarda, vam fer un recorregut pel Barri Gòtic on vam visitar Santa Maria del Mar, una de les obres cabdals del gòtic català; al costat vam contemplar el Fossar de les Moreres, amb la flama encesa en record dels milers de catalans anònims que van morir en la defensa de Barcelona del 1714. Va agradar molt transitar per la Via Laietana, Plaça del Rei,. amb el Saló del Tinell, i Plaça de Sant Jaume, on vam contemplar el Palau de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona i es va destacar la importància històrica del lloc.

Després de conèixer la Plaça Reial, un interessant exemple de l’arquitectura urbana del segle XVIII,m vam arribar a les Rambles, la part més turística de la ciutat- Aquí vam parar atenció a dos edificis:
el Liceu i l’església de Belen, una singular mostra d’arquitectura del Barroc.

Vam arribar a la Plaça de Catalunya i després de gaudir d’una estona per fer comptes, vam poder contemplar la il·luminació nadalenca del Passeig de Gràcia, amb les espectaculars façanes modernistes de la Casa Batlló i la Pedrera, les grans joies del genial Antoni Gaudí.

Vam tornar a casa a les 11 de la nit, molt contents d’haver compartit un dia tan intens per Barcelona