Pla de lectura

“La lectura completa l’home;
la conversa el prepara
i l’escriptura li dóna precisió”
(Francis Bacon, s.XVII)

La lectura és una activitat recomanable en molts sentits, pels seus possibles continguts i pels hàbits que desenvolupa, tant individuals com col·lectius. A més pot beneficiar, directament o indirecta, la major part de les activitats que es realitzen en un institut. L’Institut Manuel Blancafort té aquest pla de lectura com un dels seus trets singulars.

El pla de lectura, aprovat pel claustre i el consell escolar, consisteix en què cada grup classe llegeix un llibre, 30 minuts cada dia, acompanyat per un professor. A 1r i 2n d’ESO es fa la lectura en grup d’un mateix llibre, en veu alta. A 3r i 4t d’ESO i a Batxillerat els alumnes poden triar les lectures a la biblioteca d’aula i llegeixen en silenci.

Paral·lelament, dos dies per setmana, es duu a terme el CLUB DE LECTURA, en el qual alumnes de 1r i 2n de BAT fan de monitors de lectura en petits grups d’alumnes de 1r i 2n d’ESO. Prèviament els monitors es formen i preparen les lectures amb un grup de professors.

La lectura de bons llibres es justifica simplement pel plaer que ens dóna, però  l’activitat també serveix per millorar la convivència i estimular la imaginació, la concentració i l’expressió de tots els qui en participen.

Un pla de lectura consensuat i dut a terme per un claustre apropa un institut al que George Steiner considera tan convenient per al nostre món: que proliferin les cases de lectura.