Educació plàstica, visual i audiovisual de 3r d’ESO. Activitats del bloc de procediments de creació artística.

Dintre de la matèria d’Educació plàstica, visual i audiovisual de 3r d’ESO, estem duent a terme activitats del bloc de procediments de creació artística. En aquest bloc, l’alumnat aborda la resolució de reptes i activitats relacionats amb els missatges visuals, l’anàlisi i comentari d’obres d’art i amb l’expressió gràfica.

L’alumnat recull les seves produccions, reflexions, experiències i processos creatius en un “Diari d’aprenentatge”, un Site personal, original i creatiu, per expressar-se i comunicar digitalment.

Els reptes relacionats amb els missatges visuals han tingut l’objectiu de plantejar propostes creatives sobre les il·lusions òptiques, els missatges visuals d’altres temps, el significat dels missatges visuals i els missatges massius a la publicitat.

El procés de creació i els productes finals generats per l’alumnat han sigut extraordinaris. Al centre, hem preparat una petita exposició física de les creacions dels dos primers reptes. Volem compartir, amb tots vosaltres, les experiències realitzades per poder gaudir, també, de les creacions del nostre alumnat.

Esperem que us agradi!

Si vols saber més sobre els desafiaments de cada repte, t’ho expliquem a continuació.

Repte creatiu 1 – Les il·lusions òptiques, missatges interromputs? L’alumnat ha triat diferents formes d’expressió com la construcció d’imatges impossibles (tenint a Maurits Cornelis Escher i a Cinta Vidal Agulló com a referent), la creació de foliscopis (o Flip books) com a il·lusions òptiques en moviment per la retentiva de la nostra retina (origen del cinema) o les Teories de la percepció de la Gestalt, especialment, la relació entre la figura i el fons d’una imatge.

Repte creatiu 2 – Missatges visuals d’altres temps, com comprenem l’entorn visual?

Per entendre les imatges és molt important tenir en compte els referents clàssics i els referents contemporanis. L’alumnat ha imitat l’art del passat, de diferents cultures i amb diferents tècniques, per investigar com les imatges referents clàssiques són actualment interpretades d’una forma molt diferent de la que tenien quan van ser creades.

Repte creatiu 3 – Del joc a la comunicació de missatges.

L’alumnat realitza diferents activitats relacionades amb el significat de les imatges per entendre la diferència entre les icones, els símbols i els indicis. L’alumnat ha triat entre diferents propostes com la creació de nous pictogrames per la classe o que consideren necessaris per posar al Parc del Falgar, nous jeroglífics per jugar, comunicar i aprendre a l’aula o el disseny de noves icones, emoticones o emojis que no existeixen a WhatsApp.

Repte 4 (d’anàlisi i reconeixement) – Els missatges a la publicitat.

Entenem els missatges publicitaris? Detectem la publicitat encoberta? Amb la comunicació massiva a televisió, a les diferents plataformes, aplicacions i xarxes socials, es pretén informar, persuadir i aconseguir un comportament determinat de les persones que reben la informació. En aquest últim repte sobre els missatges visuals, després d’un ampli debat, l’alumnat tria i analitza un anunci publicitari, com a forma de missatge visual massiu. Hem d’assolir interpretar com són aquests anuncis, tant des del punt de vista del llenguatge audiovisual, com provar de detectar els missatges que transmeten. Quin món reflecteixen? Quins valors i estereotips apareixen?