Programa d’Acció Tutorial

Orientacions i criteris generals per a l’organització de l’orientació educativa, l’acció tutorial i l’orientació acadèmica i professional

El centre ha de vetllar per incorporar en el seu projecte educatiu una planificació de l’orientació educativa i de la tutoria que afavoreixi l’acompanyament de cadascun dels alumnes en el seu procés d’aprenentatge i escolarització. L’orientació educativa dels alumnes requereix continuïtat i seguiment per part dels equips docents del centre i, especialment, entre les diferents etapes educatives.

L’acompanyament personalitzat del procés d’aprenentatge i d’escolarització de l’alumne s’ha de considerar com un eix de la formació. D’acord amb aquest plantejament, els centres han d’implementar estratègies organitzatives dins el projecte educatiu per fer de l’orientació educativa una eina bàsica per atendre la diversitat i la singularitat dels alumnes. Per això, orientar un procés d’escolarització demana una planificació i una coordinació del conjunt de les accions que conformen un centre educatiu, raó per la qual la responsabilitat de l’orientació educativa i de la tutoria és de tot l’equip docent.

Les actuacions de tutoria i d’orientació educativa han de respondre a criteris ajustats als nivells de l’etapa i també a plantejaments adequats als nivells i ritmes d’aprenentatge de l’alumne, que –de manera seqüenciada– l’ajudin en el procés d’autonomia, en la maduresa personal i integració social. Això demana, al centre, una intervenció educativa de conjunt i continuada, que s’ha de recollir en una planificació de l’acció tutorial àmplia que doni resposta a una manera de treballar, de fer i de ser del centre, que es projecti cap al desenvolupament integral dels alumnes. L’equip directiu, en la seva funció organitzativa i pedagògica, ha de liderar la tasca de planificació, coordinació i avaluació de l’orientació educativa i l’acció tutorial i materialitzar-ho en el Pla d’Acció Tutorial (PAT).