En Ferran Serrat, obté un premi Cirit que s’afegeix el que va rebre de la Universitat Autònoma de Barcelona

Premi UAB

En Ferran  és una alumne que ha cursat el Batxillerat tecnològic a l’institut durant el període 2009-2011 i que es va posar el repte d’automatitzar una granja de vedells en el marc del treball de recerca de Batxillerat. El seu treball ha estat guardonat amb un dels premis tecnològics que cada any lliura la Universitat Autònoma de Barcelona.

I també, se li ha concedit un dels setanta Premis de Recerca Jove que otorga la Generalitat de Catalunya, concretament l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR), per recompensar l’esforç dels alumnes d’educació secundària o postobligatòria alhora de dur a terme un treball de recerca en llengua catalana  i també  per fomentar l’esperit científic entre els joves d’aquestes edats.

Premi Cirit

Per desenvolupar aquest projecte, que va titular “Automatització d’una granja bovina”, primer va haver d’aprendre gran part dels conceptes relacionats amb l’automatització i després contrastar que l’aplicació d’aquests conceptes en un cas era viable.

Ell mateix ens explica com va realitzar tot el procés:  “Per assolir els meus objectius vaig plantejar el treball a partir de la hipòtesi: és tècnicament viable construir una granja de vedells semiautomàtica, és a dir, amb unes instal·lacions que funcionin soles, només amb la vigilància d’una persona per si es produeix algun error al sistema i vigilar que els animals tinguin un bon estat de salut, utilitzant, per aconseguir-ho, xarxes de Petri.”

Amb la hipòtesi de treball formulada, en Ferran va necessitar entendre i investigar els conceptes teòrics sobre els automatismes i per aquest motiu va recórrer a la Universitat de Vic, més concretament als professors d’Universitat Albert Baucells i Moisès Serra, els quals li van proporcionar la informació necessària per tirar endavant el disseny de la granja i li van aclarir tots els dubtes que se li anaven presentant.

Un cop assolits aquests coneixements, va elaborar unes xarxes de Petri amb la idea d’automatitzar una granja de vedells i va explicar com funcionaria traduït a una explotació real.

Per corroborar el seu plantejament, va construir la maqueta en la qual va instal·lar els sistemes automàtics encarregats del subministrament de pinso, d’aigua i de la neteja de la nau. Ell mateix ens explica la metodologia que va utilitzar i el procés que va seguir: ”Primer vaig dictaminar el tipus de circuit electrònic que necessitava per cada cas i quins elements de control havia de fer servir; seguidament vaig construir els diferents circuits i els vaig acoblar a la maqueta juntament amb les parts mecàniques mòbils de cadascun dels elements automàtics. Durant el procés de creació de les xarxes de Petri i de muntatge vaig tenir algunes dificultats però finalment han estat solucionades i he pogut confirmar la hipòtesi formulada inicialment. És a dir, una granja de vedells pot estar construïda amb elements automàtics i ser totalment fiable”.

Maqueta del projecte

Perquè vas decidir fer un treball sobre l’automatització d’una granja de porcs?

Vaig decidir fer un treball sobre l’automatització perquè m’agrada aquest tema i volia aprendre’n més coses, pel què fa a la granja, com que a casa tenim granges de vedells i m’agrada tot el què està relacionat amb la ramaderia, vaig decidir unir els dos temes. Així en va sortir aquest projecte: una granja bovina automatitzada.

És difícil escollir un tema, delimitar el treball i pensar quin treball de camp és viable per descobrir l’objectiu del treball?

Escollir el tema no és gaire difícil ja que només s’ha de pensar en una cosa que t’agradi i hi vulguis aprofundir. Delimitar el treball ja és més difícil ja que sempre t’engresques i el tutor t’ha de frenar, però entre els dos s’acaba delimitant i triant el camí que vols seguir per realitzar el treball i quins elements s’han d’incloure en aquest per fer-lo ven complert. Pel què fa el treball de camp crec que és molt fàcil trobar quin projecte anirà bé per corroborar l’objectiu ja que un cop triat el tema es veu molt clar quin és el treball de camp més correcte per assolir els objectius.

Com et vas organitzar per fer el treball de camp?

Vaig intentar tenir la part escrita feta quan es va acabar l’estiu i una part del treball de camp, d’aquesta manera quan vaig  començar el curs de segon de Batxillerat  ja vaig poder mostrar al tutor la part realitzada, vaig poder arreglar-ne els errors i introduir-hi millores i acabar d’encaminar la part final del treball.

Quina valoració fas del fet de fer un treball de recerca a Batxillerat?

Crec que és un bon assunto, perquè d’aquesta manera a la carrera ja coneixem la metodologia a seguir per realitzar un treball amb cara  i ulls.

Quins consells li donaries a un alumne/a de primer que comença al treball de recerca?

Que triïn un tema que els hi agradi ja que hi haurà de passar unes quantes hores, durant tot l’any i que no el deixin per l’última setmana ja que llavors no tindran temps de realitzar-lo correctament.

En resum diria que el treball de recerca és un gran repte amb moments durs causats per les dificultats i les adversitats sorgides durant el procés, però que amb esforç i perseverança. Es van superant aquests entrebancs i s’acaba satisfet de la feina feta.