Revista

De “Al nostre rotllo” a la “Finestra”

Revista digital La Finestra

La primera fase de la revista

La primera fase de la revista de l’institut es va produir durant els anys 2007-2009. La revista es deia “Al nostre rotllo” i era el producte final d’una optativa quadrimestral que s’oferia a alumnes de primer, segon i tercer d’ESO. Es van arribar a publicar tres números, un per a cada optativa que es va oferir en aquells dos cursos. Després d’un marc teòric, ràpidament es formaven les seccions:  maquetació, correcció textual, opinió, informació, entreteniment…  Totes les seccions es comprometien a tenir enllestida la feina amb el temps suficient per publicar la revista. L’edició es feia en format digital.

D’altra banda, un dels objectius principals de la revista era enfortir els vincles entre els diferents membres de la comunitat educativa. En aquest sentit, va “triomfar” una secció del segon número en què havies de descobrir els professors/es que s’amagaven darrera d’unes fotografies d’infància.

Per acabar, un dels records més bonics que queda d’aquella primera etapa és la pinya que feien alumnes d’edats diferents i el respecte que es tenien tots plegats. Amb la perspectiva del temps passat, reconforta també comprovar que alguns components de “Al nostre rotllo” han acabat sent periodistes que fins i tot surten a la tele.

La segona fase de la revista

El curs 2015-16 es va recuperar la idea de fer una revista de l’institut de la mà de la Marta Vilardell i Lluís Forcada. També aquesta vegada es va plantejar des d’una optativa de 2n i 3r d’ESO que es va anomenar  “Emprenem la nostra revista”.  Per a dissenyar el format,  pensar el contingut i comprendre el procés d’edició  es va visitar la seu de la Rella a Prats de Lluçanès i també d’El 9 Nou a Vic.  Després d’escoltar atentament les explicacions de com s’organitza i funciona un equip de redacció i d’administració d’un diari es van crear equips diferents de treball: redactors, correctors, maquetadors, comercials i administradors…  Els redactors s’ocupaven de trobar notícies i escriure-les – prèviament havien  identificat i treballat  a classe amb en Lluís Forcada, els diferents tipus de  textos periodístics: els informatius i els d’opinió;  els correctors s’encarregaven de la revisió ortogràfica; els maquetadors de muntar els articles en un format de revista – assessorats per Gil Ayats, maquetador de la revista El 855 del Bisaura.  I, finalment,  els comercials tenien la funció de trobar anunciants per finançar el cost de la revista.  Per saber com explicar el projecte a tercers va venir a l’institut la professora de Comunicació de la UVIC, Elisenda Tarrats, per a ensenyar-nos a preparar un elevator pitch que serveix per poder explicar la teva idea de negoci i demanar suport per a realitzar-la.  En aquest curs es van realitzar 2 revistes, que es van poder imprimir en paper, gràcies a la contribució econòmica de diversos establiments del Lluçanès que van col·laborar posant un anunci i sobretot, per l’aportació de l’A.F.A que va recolzar la proposta educativa.

Dins l’equip també hi havia unes administradores que es van ocupar  d’anar a la impremta Valldaura de Prats de Lluçanès per calcular què costaria publicar la revista en paper i també es van ocupar de comptabilitzar totes les col·laboracions i d’anar a presentar el projecte a l’AFA.

El curs següent va agafar el relleu, en Guillem Pladelasala i va mantenir la revista amb el mateix nom i format, fins a l’actualitat. Enguany, a causa de les condicions especials en que s’està duent el curs s’ha cregut oportú no publicar La Finestra en paper i per aquest motiu la difonem a través del web. L’edició d’enguany ha estat creada per un grup d’alumnes de 2n d’ESO A  durant el primer trimestre, que han treballat des de principis de curs fins a mitjans de desembre per fer realitat el sisè número de La Finestra.  Esperem que us agradi.

• Finestra número 7. Abril 2021

• Finestra número 6. Desembre de 2020

Podeu consultar-les revistes anteriors als següents links: