Pla d’estudis ESO

Descripció
L’Educació secundària obligatòria (ESO) comprèn quatre cursos acadèmics. Generalment s’inicia l’any natural en què es compleixen 12 anys i s’acaba als 16, tot i que els alumnes tenen dret a romandre en el centre amb règim ordinari fins als 18.

A continuació, es mostra l’organització de les matèries al llarg dels cursos de l’ESO:

Curs 23/24:

PRIMER CURS
Science: Biology and Geology Matemàtiques
Geografia i història Música
Educació física Tecnologia
Educació visual i plàstica Tècniques d’estudi
Llengua catalana i literatura Optatives: Francès / STEAM
Llengua castellana i literatura Tutoria
Llengua anglesa Alternativa: Alemany / Teatre / Dibuixem!

Llengües:
A destacar que dins de la matèria “optativa” es pot escollir Francès per tal d’ampliar el ventall de llengües que els nostres alumnes poden dominar i dins de la matèria d’alternativa poden escollir Alemany.

SEGON CURS
Física i química Llengua anglesa
Geografia i història Matemàtiques
Educació física Tecnologia
Educació visual i plàstica Alternativa: Educació Emocional / Oratòria
Llengua catalana i literatura Optativa:  Revista Digital / Emprenedoria / Iniciació al Japonès / Sostenibilitat
Llengua castellana i literatura Tutoria

Llengües:
A destacar que dins de la matèria “optativa” es pot escollir Francès per tal d’ampliar el ventall de llengües que els nostres alumnes poden dominar i dins de la matèria d’alternativa poden escollir Japonès per a introduir-se en la cultura japonesa.

TERCER CURS
Biologia i geologia Matemàtiques
Física i química Música
Geografia i història Tecnologia
Educació física Ràdio i Teatre / Recerca
Llengua catalana i literatura Optativa: Cultura Clàssica, Robòtica, Mou la llengua, Francès
Llengua castellana i literatura Treball de síntesi
Llengua anglesa Tutoria
Projecte RCS

Llengües:
A destacar que dins de la matèria “optativa” es pot escollir Francès per tal d’ampliar el ventall de llengües que els nostres alumnes poden dominar.

El treball de síntesi

El treball de síntesi, que té la consideració de matèria optativa, està format per un conjunt d’activitats d’ensenyament i d’aprenentatge que s’han de fer en equip, concebudes per desenvolupar competències complexes i comprovar si s’ha aconseguit, i fins a quin punt, que l’alumnat sigui capaç de relacionar les competències bàsiques treballades en les diferents matèries per a l’aplicació i la resolució de qüestions i problemes relacionats amb la vida pràctica. Aquest treball ha d’integrar continguts de diverses matèries i es porta a terme a finals del tercer trimestre.

Matèries de quart curs

A continuació, es mostren les matèries comunes i optatives de quart curs que s’ofereixen al centre:

QUART CURS
MATÈRIES COMUNES MATÈRIES OPTATIVES
Llengua catalana i literatura Biologia i geologia
Llengua castellana i literatura Física i química
Llengua anglesa Tecnologia
Ciències socials: geografia i història Informàtica
Educació física Llatí
Tutoria Francès
Projecte de recerca Música
Servei comunitari Educació visual i plàstica
Filosofia

L’alumnat de quart ha de cursar tres matèries optatives.

Setmana d’orientació

En el quart curs els alumnes dediquen una setmana a fer activitats, xerrades i tallers orientats al seu futur. Durant la setmana d’orientació l’alumnat ha de realitzar activitats que els ajudarà a trobar quin camí volen prendre un cop finalitzats els estudis de secundària.

L’orientació acadèmica i professional és el conjunt d’actuacions que contribueixen a construir el projecte de vida de l’alumnat en relació amb el seu itinerari formatiu per potenciar-ne la continuïtat formativa i prevenir l’abandonament escolar. Trobareu tota la informació en aquest enllaç elaborat pel departament d’orientació on trobareu resposta a preguntes freqüents relacionades amb els itineraris formatius.

El servei comunitari

El servei comunitari és una acció educativa orientada a desenvolupar la competència social i ciutadana, en què l’alumne, amb la finalitat de millorar el seu entorn, duu a terme un servei a la comunitat, aplicant els seus coneixements, capacitats i habilitats, alhora que aprèn l’exercici actiu de la ciutadania. El seu objectiu és garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic.

Programes de Diversificació Curricular

Els alumnes de 4t poden participar també en el Projecte Singular “Tastet d’Oficis” amb pràctiques educatives en un entorn laboral local.

Continuïtat

Els alumnes que obtenen el títol de graduat o graduada en ESO poden accedir al batxillerat o bé a un cicle formatiu de grau mitjà de formació professional, d’ensenyaments esportius (si se supera la prova específica d’accés) o d’arts plàstiques i disseny.

A partir dels 16 anys, si no es té el títol de graduat o graduada en ESO, es pot accedir als estudis següents:

• els programes de formació i inserció (PFI)
  • la formació de persones adultes

Si no es té el títol de graduat o graduada en ESO, a partir dels 17 anys es pot accedir als cicles formatius de grau mitjà (si se supera la prova d’accés).

A partir dels 18 anys, si s’ha cursat 4t d’ESO i es tenen com a màxim cinc matèries amb avaluació negativa, en el mateix centre i durant els dos anys següents, es pot accedir a la convocatòria anual per superar-les i així obtenir el graduat en ESO. En determinats casos el requisit d’edat pot ser inferior als 18 anys.

A més, a partir dels 18 anys es té accés a la prova lliure per obtenir el títol de graduat o graduada en ESO.

Un cop acabada l’ESO també es pot accedir al món laboral.