Visita al Memorial de Ribesaltes i Cotlliure

L’alumnat de 4t d’ESO i els de l’optativa de francès de 1r de Batxillerat, acompanyats per mitja dotzena de professores, hem anat a visitar dos indrets clau per entendre el nostre passat: el Memorial del camp de concentració de Ribesaltes i la tomba del poeta Antonio Machado a Cotlliure. El dia no ens ha acompanyat gaire, hem arribat ben xops al Memorial, però la visita ha estat molt interessant.
A Ribesaltes ens han fet una visita explicant la història de l’indret i les penúries que s’hi van viure i després hem visitat lliurement l’exposició del Memorial, on hem pogut veure les imatges, llegir els textos i escolar els testimonis que han passat per l’infern del camp de concentració, o com els francesos diuen, d’internament.
Després d’aquesta visita interior, aprofitant que el vent i la pluja ens han donat una breu treva, hem sortit a veure els barracons que encara es mantenen en peu i ens hem posat a la pell dels que, en un passat no molt llunyà, havien de viure en condicions precàries en aquest lloc. Imaginem un barracó, amb finestres sense vidres i amb el vent i la pluja entrant per les obertures, interiors sense cap mena de calefacció, rates i insectes pel terra i els llits, gent malalta i desnodrida, nens i nenes afamats, etc.
Segur que el que podem idear no és ni la meitat del que es deuria patir en aquest indret. Hem agafat l’autocar per arribar a Cotlliure i allà, després de dinar, hem anat a visitar la tomba d’Antonio Machado, on li hem fet un homenatge llegint els seus poemes i escrivint les sensacions del dia en papers de colors que hem dipositat a la seva tomba. Mentrestant, els de francès hem anat a fer entrevistes als turistes i vilatans que hem anat trobant per poder completar el treball del dia.
Ha estat un dia intens, amb fred i pluja, però de ben segur que és una experiència que no oblidarem.