Volos (Grècia) / Erasmus+ Classical Origins of Europe

Durant els cursos 2018-19 i 2019-20 l’Institut Alexandre de Riquer ha assumit la coordinació d’un projecte Erasmus+ sobre els fonaments del món grecoromà en la configuració d’Europa. El projecte, titulat “Birds of a feather flock together. Classical Origins of Europe” pretén aprofundir en l’empremta del món clàssic en l’Europa moderna a nivell històric, lingüístic, urbanístic, social i tecnològic. Integren el projecte quatre centres: l’institut de Calaf (coordinador), la Scoala Gimnaziala Gheorge Popovici (Apateu, Romania), la Zakladni Skola (Brno, República Txeca) i el 4rt Gymnasium Volou (Volos, Grècia). Hi participen alumnes de 3r i 4rt d’ESO.

Durant aquest curs ja s’han realitzat tres trobades la primera de les quals va celebrar-se a la tardor a Calaf (tema històric i geogràfic), la segona va tenir lloc a l’hivern a Romania (disseny i planificació urbanístiques) i la darrera s’ha produït recentment a Grècia (diversitat lingüística). Els alumnes que s’han desplaçat a Volos han treballat la varietat lingüística d’Europa posant èmfasi especial en les llengües dels països que integren el projecte: català, romanès, txec i grec modern, a part de l’anglès (llengua vehicular de les trobades). Com a base per a les presentacions orals han treballat amb programes com el Concept Maps o el Poster My Wall a part d’altres de més convencionals com el Power Point.

L’acollida per part de les famílies gregues així com del centre educatiu mateix han estat excel·lents i els nois i noies que s’hi han desplaçat han pogut visitar Tessalònica, Atenes (Acròpolis i museu), Meteora i la pròpia Volos (teatre de Demetrias). Es tracta d’una encantadora ciutat costanera del mar Egeu al peu del mont Pèlion, a la fèrtil regió de Tessàlia.

Per al curs vinent resta la mobilitat de Brno (desembre / herència social) i el projecte es clourà amb una darrera trobada de nou a Calaf cap al mes de març on es treballarà sobre l’herència romana en temes de mecànica i enginyeria. De moment l’experiència tant per part dels alumnes com dels professors es valora molt positivament.