Projecte de direcció

Un grup de mestres inquiets veient les necessitats de transformació del sistema educatiu i més concretament les necessitats que té l’escola Josep Maria Xandri per anar-se adaptant a la normativa,  les noves tendències de la societat i les necessitats implícites expressades pels mestres i alumnes del centre  ens unim per començar un projecte, un somni que quan el compartim ens adonem que pot ser realitat. Encetem una fase de preparació.  A partir d’aquí ens posem a treballar, a dos anys vista, per conèixer la cultura que hi ha al centre i reflexionar-hi. Treballem per aprofundir en aspectes prioritàriament d’identitat, però també pedagògics i organitzatius,… per pensar en una escola adaptada a les necessitats del segle XXI . Actuacions que ens serviran per redefinir, durant l’execució del projecte, el PEC actual. Del diagnòstic del centre i de les trobades de debat pedagògic en surten les línies del pla estratègic que aquí us presentem. Durant els cursos 2016/17 i 2017/18 vàrem treballar en la fase de sensibilització.  Continuem, avui,  compartint idees, reflexionant sobre experiències, llegint, formant-nos,… tot per aconseguir crear una cultura de centre col·laborativa, on les finalitats de l’organització siguin finalitats comunes i compartides per tots els membres. Fem també visites a escoles emergents amb la finalitat que la formació, els debats, les reflexions i les visites en acostin a fer de l’escola un projecte de vida, on els alumnes siguin els actors principals i que siguin capaços d’autoavaluar el seu propi recorregut, és a dir, el seu procés d’aprenentatge. Tanmateix que el mestre esdevingui un creador de circumstàncies (Deligny, 2017 citat per Hernández,) i no un instructor que ho sap tot, esperant aprendre conjuntament amb els infants. D’aquestes trobades en surt aquest projecte.

El projecte ha de permetre assolir dos grans objectius: la millora dels resultats educatius i assegurar l’equitat i la millora de la cohesió social. Aquests objectius compten amb un seguit d’estratègies desglossades en activitats i més concretament en actuacions que ajudaran a assolir els objectius formulats. Totes les actuacions van seguides dels recursos humans i materials necessaris per dur-les a terme i la metodologia que s’utilitzarà en la seva posada en pràctica. Unes evidències que ens ajudaran, durant aquest procés dinàmic de transformació, a adonar-nos del camí que s’està seguint i a rectificar o seguir caminant en la línia escollida. Cada estratègia ve dotada d’un indicador diferent, de progrés, de resultat, de procés, de context o percepció segons convingui.  El treball previ efectuat, juntament amb un pla de millora de la cultura del centre,  ha preparat l’escola per poder introduir canvis en la gestió de l’organització i ajudarà a que aquests canvis no siguin superficials sinó que penetrin en forma d’innovació i que es puguin institucionalitzar.

En resum, la línia pedagògica del centre treballarà posant l’aprenentatge de l’alumnat al centre del nostre interès i oferint estratègies per aconseguir alumnes competents a través del respecte.