Moments d’aprenentatge setmanal

L’Institut escola, per aconseguir alumnes competents, potenciarà l’enfocament globalitzat i la connexió entre àmbits d’aprenentatge  a través de la desfragmentació horària. 

 

Podeu visualitzar aquests vídeos que pretenen reflectir com és un dia a l’Institut Escola Josep Maria Xandri:

Els moments d’aprenentatge d’EDUCACIÓ INFANTIL són: 

Pensem l’etapa d’Educació Infantil el més semblant a una casa pels infants: un taller, un laboratori, la caseta… Els grups de referència estan formats per infants de tres, quatre i cinc anys i tenen un adult de referència. L’equip de mestres està format per cinc adults, fet que ens permet una gran flexibilitat a l’hora de fer propostes i de sortir a l’exterior. 

Un dia a la comunitat de petits:

1. Una entrada relaxada

L’entrada a l’escola està pensada perquè pugui ser relaxada, sense pressa, en que els infants van arribant progressivament, acompanyats per la família i rebuts i acollits de manera individual i propera pels diferents adults de referència.

2. Assemblea

És el moment de trobada amb tot el grup; infants de tres, quatre i cinc anys. Ens serveix per situar-nos en el temps i en l’espai, per planificar conjuntament, per recordar, per explicar-nos anècdotes o vivències viscudes conjuntament dins i fora de l’escola. És l’eix vertebrador del dia, ens serveix per començar i per fer el tancament de cada sessió.

3. Vida d’aula 

Habitem als diferents espais de l’escola.  Les aules estan pensades amb diferents propostes que es desenvolupen simultàniament.

  • La caseta (espai Montessori): activitats de vida pràctica (cuinar i cosir), racó literari (poesia, endevinalles, embarbussaments), missatges…
  • El laboratori (espai Decroly): éssers vius, característiques de la matèria, terra/aigua/aire i foc.
  • El taller (espai Malaguzzi): atelier, propostes de llum, art i arranjaments, desenvolupament del llenguatge matemàtic.
  • El passadís (espai Rodari): peces soltes i petits mons.
  • Aixopluc (espai Pikler): moviment lliure i llenguatge musical. 

4. Propostes complementàries 

Psicomotricitat:  els espais estan pensats per permetre el moviment dels infants en tot moment. Tot i així a l’aixopluc hi ha propostes relacionades amb el moviment.  Reservem  estones per poder fer ús d’aquest espai amb grups petits. 

Música: la música forma part de la vida quotidiana, per això intentem tenir-la present en el dia a dia dins de l’aula però a més hi ha uns moment de la setmana pensats per viure-la plenament en un espai prou ampli per poder ballar. Cada grup té una tarda a la setmana pensat íntegrament des del llenguatge musical. 

English time: a l’espai del passadís, amb propostes de contes i de petits mons, s’ofereix als infants la possibilitat de participar-hi en petit grup acompanyats d’un adult que parla  en llengua anglesa. La idea és que escoltin i es familiaritzin en una nova llengua (flexibilitat fonètica) a través del joc. 

5. Sortides a l’exterior

Prenem com a referència les escoles del bosc i Rosa Sensat per pensar com aprofitem l’exterior. Cada grup surt tot un matí a la setmana, i sempre que alguna proposta ho requereix.

El pati de l’escola és un espai més d’aprenentatge, per això intentem crear un lligam entre el dins i el fora, pensant propostes que es puguin desenvolupar a l’exterior: l’hort i el jardi en són alguns exemples.

 

Els moments d’aprenentatge d’EDUCACIÓ PRIMÀRIA són: 

Les actuacions educatives d’èxit que implementem són els diferents moments:

1. Moments d’aula on es treballa:

  • Lectura: estratègies ILEC: consciència fonèmica, base fonètica, treball de la fluïdesa, vocabulari, comprensió literal i inferida, gust per la lectura, resum, ritme, rapidesa i prosòdia. Treball per comunitat a mitjans i per grups a grans.
  • Estratègies de llengua: treball de diferents tipologies de textos, ortografia visual (Gabarró), comprensió oral, gramàtica, expressió oral a través de curtmetratges… Treball per grups de referència.
  • Estratègies de matemàtiques: treball de raonament i pensament,  resolució de problemes, pensament creatiu, desafiament, … Treball per grups de referència.
  • Especialitats: psicomotricitat Aucouturier, educació física, anglès i música. Treball per grups de referència.
  • Talleres de castellano: a escollir entre quatre tallers on es treballen totes les dimensions de l’àmbit. Treball per comunitats.

En aquest espai es fomentarà l’esperit crític a través de les assemblees.  Seran activitats sistemàtiques per consolidar els aprenentatges instrumentals. El màxim de lúdiques a través de reptes i desafiaments. 

 

2. Moments d’aprenentatge basat en projectes d’alta qualitat.

Seran moments de desafiament, d’indagació, de bones preguntes, de moltes respostes, de diàleg, de treball cooperatiu, d’ajuda mútua. S’integraran els continguts de les diferents àrees. S’utilitzaran diferents registres de comunicació i llenguatge: oral, escrit, matemàtic, audiovisual, artístic, … Es treballarà en diferents entorns: analògic i digital. Seran moments d’aprenentatge col·laboratiu, amb propostes útils i pràctiques properes al dia a dia. Es treballaran per comunitats. Projectes que ens han d’ajudar a assolir els 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS). 

Diferenciem dues tipologies de projectes: identitaris i temàtics.

3. Moments d’ambients de lliure circulació (documental de docents.cat) NOU!!! 

Es potenciarà l’aprenentatge més autònom amb propostes pensades pel treball de les intel·ligències múltiples. Propostes que responen a les capacitats/competències que ens marca el currículum. Propostes per fomentar l’autonomia amb un treball individual o en parella. Sobretot atenent els diferents ritmes d’aprenentatge. Circulem tota la primària. Espais temàtics. Pla de treball. Espais per a l’aplicació de coneixements. 

4. Moments de converses científiques i caixes temàtiques (documental de docents.cat)

Seran moments per treballar una temàtica concreta del currículum per respondre a l’assoliment de competències. Espai per descobrir, predir, experimentar, crear, … moments per transformar la informació en aprenentatge. Es portarà a terme en parelles o petit grup per fomentar l’autonomia i poder atendre als diferents ritmes d’aprenentatge. Es treballarà el procés científic i el raonament. 

Us deixem un model d’horari dels alumnes.

A EDUCACIÓ SECUNDÀRIA els moments d’aprenentatge amb actuacions educatives d’èxit són:

1. Moments d’aula on es treballa: 

  • L’àmbit èticosocial i de teixit d’aula. Es tracten aspectes com la coneixença pròpia i les característiques de l’adolescent, l’autogestió i l’autonomia. També es treballa la cohesió de grup i la convivència en societat. Es reflexiona sobre aspectes de caire social. Hi ha un moment d’aquest tipus a inici de setmana i l’altre al final de la setmana, per propiciar l’organització setmanal i la planificació dels esdeveniments, així com la reflexió sobre allò realitzat. 
  • L’àmbit lingüístic. Es treballa la llengua i la literatura catalana, castellana i anglesa des d’una perspectiva plurilingüe i interrelacionada (projectes en diverses llengües, simultàniament). Es fa un treball d’estratègies lectores, de comunicació oral, d’expressió escrita, d’aspectes literaris i lingüísticosocials… a partir de propostes estretament relacionades amb l’actualitat i amb la realitat quotidiana dels i les joves. 
  • L’àmbit cientificotecnològic i matemàtic. Es planteja a través de reptes d’experimentació que porten a la reflexió i descoberta. A partir de propostes que sorgeixen de l’actualitat i de la vida quotidiana dels i les joves es treballen estratègies de resolució de problemes, d’indagació dels fenòmens naturals, les connexions entre les diferents branques de la matemàtica… 
  • Especialitats. Les que fan referència a l’expressió i l’art: educació física, música i educació visual i plàstica. 

Durant les estones d’assemblees es propicia el coneixement de l’actualitat, l’esperit crític, la construcció de l’autopercepció i de l’opinió pròpia, així com el respecte per a les altres i a totes les opcions. 

2. Moments d’aprenentatge basats en projectes interdisciplinaris:

Són moments de desafiament, d’indagació, de bones preguntes, de moltes respostes, de diàleg. Els diversos àmbits s’interrelacionen de manera que els aprenentatges de diferents tipus prenen sentit dins l’eix temàtic que es planteja. És un espai on es fa èmfasi especial al treball cooperatiu, l’ajuda mútua que ens podem proporcionar i els diversos rols que es poden adoptar. Treballar cooperativament és més que treballar en grup o en equip. Els projectes solen tenir un recorregut concret, encara que estan relacionats amb les necessitats d’aprenentatge i poden esdevenir flexibles i diversos. Són moments de construcció a nivell més manipulatiu i, sobretot, creatius: maquetes, invents…  

3. Moments de lliure circulació: 

Es tracta d’espais en què els i les alumnes escullen les propostes d’aprenentatge en funció dels seus interessos i necessitats. Les propostes amplien i esdevenen una revisió d’alguns dels aprenentatges duts a terme en els moments d’àmbit i de projectes. Es potencia l’autonomia dels i les joves, així com la reflexió sobre el propi aprenentatge. Cadascú treballa segons el seu ritme i combina els diferents tipus de treball, potenciant les intel·ligències múltiples. 

Us deixem un model de l’horari marc que seguim, encara que tot sovint és modificat en funció de les necessitats d’aprenentatge del dia o la setmana. 

Tots aquests moments propicien, de manera interconnectada i transversal, la implementació de les actuacions educatives d’èxit. 

Us deixem un model d’horari d’ESO.