Compartint coneixement

Aquest espai pretén ser un canal de comunicació per compartir coneixement entre la comunitat educativa.

  • El món és cada cop més complex i canviant, i els infants han d’adquirir aquelles aptituds que els preparin per fer front a aquest món. Quines són? Cliqueu i llegiu aquest article.
  • Reflexió de Claustre: Laboratori de transformació educativa. Construïm en xarxa. LABORATORI DE TRANSFORMACIÓ EDUCATIVAEl Laboratori de Transformació Educativa s’emmarca dins l’àmbit de les polítiques educatives  per enfortir el model d’escola catalana, amb el propòsit transformador de millorar la qualitat educativa dels centres de Catalunya. Aquesta iniciativa del Departament d’Educació es fonamenta en diverses bones pràctiques continuades i recollides per diverses plataformes del mateix departament i, especialment, en el Programa d’Escola Nova 21. Amb l’evolució d’aquests precedents, es pretén aconseguir models significatius i eficaços de transformació educativa en el paradigma de millora contínua. 

    Consisteix en l’aprenentatge compartit dels centres i dels agents acompanyants amb l’objectiu d’induir la seva transformació de manera accelerada, a partir de la realitat singular de cada centre i d’una diagnosi dels seu projecte pedagògic.


    El nostre centre forma part del Laboratori de Transformació Educativa des del curs 2019-2020, i dins l’organització d’aquest, el nostre, se situa en la comunitat de centres que des de diverses iniciatives i programes, estan desenvolupant processos de transformació i millora i ha esdevingut centre de referència tant en diferents àmbits de l’acció educativa com en l’acompanyament a la Transformació Educativa d’altres centres.  Així doncs, amb aquest marc de referència, continuem treballant des del claustre en l’evolució de la pròpia transformació i en l’acollida de centres que es troben en altres fases de la transformació.

    Aquest espai de trobada que té per objectiu reflexionar sobre la pròpia transformació i l’avenç col·lectiu amb tot el claustre implicat, el portem a terme les tardes de dimarts, fora de l’horari escolar, i amb les propostes que el Laboratori de Transformació Educativa ens fa arribar a tots els centres de Catalunya que en formem part. 

    L’última d’aquestes sessions va consistir en la reflexió sobre el lideratge pedagògic a través de 4 preguntes que la guiaven:

    • Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?
    • Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?
    • Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?
    • Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?

    Els/les mestres i professors/res ens vàrem distribuir en grups per tal de mantenir un diàleg i reflexionar primer per separat sobre cadascun dels punts a tractar i després conjuntament per acabar de definir una idea global com a claustre.

    Finalment, vàrem concloure que considerem que tenim un lideratge fort i distribuït al nostre centre però cal continuar treballant per millorar aspectes comunicatius referits a coordinacions entre representants de cada comunitat. Han de ser espais de trobada per compartir les bones pràctiques que es portin a terme al centre i consolidar una nova cultura docent, entesa com a aprenentatge que es promou amb tota la comunitat educativa. Aprenent dels i amb els infants, docents i famílies amb la finalitat d’acompanyar-los en el desenvolupament personal i emocional i vetllar per assolir una consciència social ferma i resilient. 

    Aquest lideratge distribuït posa en valor la participació tant en les xarxes de les quals formem part i que ens aporten coneixement i experiència, com participació a les formacions i a les visites a centres a la totalitat del claustre. És un acte d’empoderament cap als membres del claustre i de repartiment de les responsabilitats i dels recursos. En aquest sentit s’han establert trobades del claustre de l’institut escola, els dimarts a la tarda amb l’objectiu de compartir i posar en comú tot allò que cada grup ha estat treballant per tal d’aconseguir una mirada compartida que es tradueixi en una coherència en la intervenció docent.

    Crear dinàmiques d’observació, reflexió i anàlisi sobre la pràctica docent per detectar les necessitats s’aconseguirà crear una organització que aprèn partint d’evidències científiques per anar avançant de manera segura. 

    Finalment i a mode de resum, vàrem concloure que una bona comunicació interna és clau per avançar com a claustre únic, tot i que conscients que és difícil trobar el temps necessari per a la millora, haurem de plantejar recursos diversos per augmentar-la sense disminuir la qualitat  de temps que s’inverteix dins el centre.

  • Fem el pensament visible, Què és comprendre? Com comprèn el cervell?

 

  • Màrius Martínez és professor titular d’Orientació Professional UAB. Pedagog, doctor en Ciències de l’Educació, ha estat degà de la Facultat de Ciències de l’Educació i membre del Consell Escolar de Catalunya. Ha col·laborat amb l’ICE de la UAB i de la UB, el Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada del Departament de Justícia, la DIBA i el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. Fa recerca sobre Orientació Professional i inserció laboral dels joves. En aquest vídeo ens parla sobre l’estudi que va realitzar sobre 18 Instituts Escola, i la viabilitat d’implementar-los, possibilitats i reptes que planteja el model. Dins el marc de la II Jornada de treball sobre Instituts Escola, en Màrius Martínez ens planteja les característiques del model d’Instituts Escola. Els Instituts Escola, com plantejar-los?

 

  • Carol Dweck, és professora de psicologia a la Universitat de Stanford. És una de les principals investigadores i referents internacionals en educació per les seves idees pioneres sobre mentalitat, motivació i desenvolupament. És la creadora dels conceptes de mentalitat fixa, les persones que creuen que la intel·ligència és innata i immutable, i la mentalitat de creixement, aquells que creuen que les seves habilitats poden millorar gràcies a l’entrenament i l’esforç. La mentalitat de creixement és una de les propostes més rellevants per a l’educació actual. Visualitza aquest vídeo

 

  • Accedeix clicant la imatge a tota la informació de centres que compartim un objectiu comú: millorar l’educació.