L’Institut Escola

L’Institut Escola Josep Maria Xandri és un centre de poble. Sant Pere de Torelló és el municipi que l’acull. És un municipi d’uns 2400 habitants. Es troba situat a la comarca d’Osona dins la província de Barcelona. Establert sota la muntanya de Bellmunt (1246m) és un poble amb força equipaments municipals: camp de futbol, biblioteca, piscina coberta/descoberta, pavelló d’esports, gimnàs municipal i associacions culturals com l’Aula de Música, Acadèmia d’Anglès, entre altres. El nivell socioeconòmic de la població és mitjà.

L’Institut Escola Josep Maria Xandri, públic, és d’una sola línia amb 287 alumes. Actualment, hi ha un 26,48% d’alumnes d’altres nacionalitats, sobretot magrebina. Un  6,2% d’alumnes presenta alguna necessitat educativa especial reconeguda. La majoria dels alumnes tenen com a llengua materna el català. En l’actualitat, un 14,9% de les famílies del centre tenen greus dificultats econòmiques.

L’Institut Escola es defineix com una escola aconfessional, oberta i amb el català com a llengua vehicular.

L’edifici on està ubicat l’Institut Escola és de gran valor arquitectònic. Va ser construït el 1934 durant la República.

El personal docent de l’Institut Escola el formen 19 mestres i professors. Es compta, també, amb personal d’administració i serveis: una administrativa, una conserge que ocupa una plaça de videll (plaça municipal), feineres i  monitores i monitors de menjador. Compta, també, amb l’atenció de l’EAP i Serveis Socials.

Darrerament el centre acull alguna matrícula viva fruit de la migració entre pobles de la comarca.

El centre té una realitat socioeducativa de l’entorn immediat a tenir en compte: ens trobem davant de famílies amb un nivell cultural mitjà alt i nivell mitjà de recursos econòmics exceptuant un 12% d’alumnes que es troben en un nivell cultural i econòmic molt baix (llindar de pobresa). La majoria d’alumnes té el costum d’assistir, en família, a diferents espectacles, teatre, circ, dansa, … adreçats a nens i nenes. L’escola està situada en un poble petit fet que beneficia els desplaçaments a peu i l’accés fàcil i proper a la muntanya mitjana, contrarestant que al ser un poble petit d’interior el transport públic no és prou freqüent i la gent disposa de mitjans de transport privat per desplaçar-se. Com s’ha especificat el poble té força equipaments municipals que gràcies a convenis amb l’ajuntament l’escola utilitza de forma habitual (gimnàs, pavelló, piscina, sales polivalents, …).

Durant el curs 19/20 el Departament d’Educació ens ha confirmat la posada en marxa de la secundària obligatòria.

Estem molt il·lusionats amb aquest repte i estem treballant de valent perquè l’inici de curs sigui un inici inoblidable.

PER QUÈ el nou Institut Escola?

-Oferirem una continuïtat formativa: projecte únic i ben articulat.

-Enfocament evolutiu del seguiment dels alumnes: el coneixement dels adolescents permet ajustar l’acompanyament al seu estat maduratiu

-Interacció entre infants i adolescents: configuració 3-16, oportunitats d’aprenentatge.

-Interacció entre diferents cossos docents: l’expertesa fa augmentar la potencialitat del claustre únic.

-Metodologies d’aprenentatge globalitzat: seguirem treballant per assolir alumnes competents a través de la posada en pràctica del curríciulum.

-Perfil docent: treball en equip buscant capacitats de versàlitat, polivalència i globalització didàctica.

-Horari saludable: oferir una parada per dinar.

-Planificació consensuada amb l’Ajuntament: construcció d’un projecte educatiu integrador.

-Lluita contra la segregació escolar: consideració del context social per fomentar la cohesió.

-Suport i acompanyament del Departament: Xarxa d’Instituts Escola.