Projecte curricular de centre

Què vol dir aprendre per competències?

Aprenentatge competencial, aprenentatge per a la vida

Vivim en una societat en evolució constant, en què tenir iniciativa, saber treballar en grup, tenir esperit crític, creativitat i gust per aprendre esdevé imprescindible.

El currículum té com a objectius consolidar l’adquisició de les competències bàsiques i dels diferents aprenentatges, en un sistema inclusiu que doni resposta a les necessitats educatives de tots els alumnes, evidenciar el valor de l’educació en el compromís individual i col·lectiu amb l’entorn social, cultural i natural per afavorir l’arrelament a la comunitat i contribuir a la construcció d’estils de vida més compromesos, solidaris, lliures, justos i saludables.

“S’entén per competència bàsica la capacitat d’una persona de resoldre problemes reals en contextos diversos integrant coneixements, habilitats pràctiques, actituds i altres components socials i de comportament que es mobilitzen conjuntament per assolir una acció eficaç i satisfactòria”. Decret 119/2015, de 23 de juny

Per què han d’aprendre els alumnes?

L’alumne, ciutadà del món

L’escolarització obligatòria ha de garantir que tots els alumnes puguin adquirir les competències bàsiques en un grau suficient que els permeti incorporar-se a la societat com a ciutadans actius i que els asseguri els fonaments sobre els quals han de construir el seu procés formatiu al llarg de la vida. L’escola ha de preparar els alumnes per donar respostes innovadores en una societat canviant i en evolució. A la societat actual els coneixements i l’accés a la informació ja no són patrimoni exclusiu de les institucions educatives. Tant la universalització i l’augment constant i exponencial de coneixements com l’accés immediat a la informació han fet que els coneixements únicament memoritzats i guardats siguin poc útils si no se saben identificar i relacionar amb la vida diària i mobilitzar-los per donar resposta quan les situacions ho requereixin. Una de les funcions bàsiques de l’escola és assegurar la conversió de la informació en coneixements, tot prioritzant els que permetin afrontar les situacions quotidianes de forma autònoma, crítica i creativa.

Què han d’aprendre els alumnes?

Coneixements per comprendre, habilitats per actuar i actituds per comprometre’s

Una competència la podríem definir com una capacitat per resoldre problemes complexos utilitzant coneixements, habilitats i actituds. Problemes de la vida real, quotidians. Respecte dels altres tipus d’aprenentatges, la competència posa l’èmfasi en l’habilitat i, per tant, és una dimensió pràctica aplicativa. Per dir-ho d’alguna manera, una persona competent és aquella que és capaç de resoldre els problemes que corresponen al seu àmbit. Com que actualment ens trobem amb una realitat cada cop més complexa, una competència no és una simple habilitat per fer coses sinó per resoldre problemes, és a dir, tenir coneixements per comprendre, tenir capacitat de resolució per actuar i tenir actitud de compromís.

Jaume Sarramona, pedagog (2007)

Quines metodologies ajuden a consolidar les competències als alumnes?

L’alumne com a protagonista actiu del seu aprenentatge

Perquè els alumnes adquireixin aprenentatges significatius s’ha d’avançar de comunicar què farem a compartir què aprendrem. L’objectiu és que els alumnes prenguin consciència de què han après, com ho han après i per a què ho han après. Per tant, el conjunt d’acords metodològics que prenem l’equip docent ha de garantir els aprenentatges competencials.

En l’aprenentatge competencial és fonamental fer el pas d’una metodologia reproductiva a una de productiva i contextualitzada.

Projecte curricular de centre

El  PCC és el document que expressa com es desenvolupa el projecte educatiu de centre i el currículum normatiu a través dels àmbits curriculars. Els docents de l’Institut escola prioritzem els continguts curriculars per curs que permetran assolir les competències d’etapa de cada àmbit curricular.

Us enllacem les infografies referents a cada àmbit curricular de les tres etapes educatives: infantil, primària i secundària obligatòria.