Espais d’aprenentatge: Ambients, Lliure circulació i Optatives.

El centre aposta per les metodologies innovadores amb l’objectiu d’oferir al nostre alumnat el màxim d’oportunitats d’èxit. Els diferents espais d’aprenentatge permeten la personalització de l’aprenentatge, respecten els diferents ritmes de desenvolupament, alhora que afavoreixen l’autonomia dels infants i joves.

Ambients a Infantil

Tres dies a la setmana, l’alumnat de 3 a 5 anys s’organitzen per ambients d’aprenentatge.

Es converteixen en el constructor del seu propi aprenentatge a partir del joc, la investigació i les relacions amb els companys/es, explorant amb llibertat segons els seus interessos i motivacions. Són ells i elles qui prenen les decisions i cerquen les seves pròpies estratègies per trobar les solucions davant de reptes i situacions que s’anirà trobant. L’adult es presenta com un guia i observador.

Algunes de les propostes que actualment troben són:

• Ambient científic
  • Ambient de manetes
  • Ambient artístic
  • Ambient de moviment

“Els infants necessiten molta llibertat per indagar, provar, equivocar-se i corregir. Per triar on i amb qui volen invertir la seva curiositat, les seves emocions; per apreciar els infinits recursos de les mans, de la vista, de l’oïda, de les formes, dels sons dels colors.” Loris Malaguzzi (2005)

Lliure circulació a Primària

L’alumnat de mitjans durant dues franges horàries i el de grans i joves una vegada a la setmana, realitzen propostes de lliure elecció. És una de les activitats en les quals apostem pels agrupaments flexibles, barrejant alumnat de les diferents edats.

Ells decideixen què volen fer i escullen entre un ventall de propostes matemàtiques, artístiques i lingüístiques.

Es tracta d’una metodologia que complementa el treball dels diferents àmbits (matemàtic, lingüístic i artístic) i alhora pretén col·laborar en l’assoliment dels següents objectius:

• Fomentar la competència d’Aprendre a aprendre de l’alumnat tot incentivant la seva autonomia, iniciativa personal i autoregulació dels seus aprenentatges.

• Respectar els ritmes de treball i d’aprenentatge, donant una atenció més personalitzada a cada infant.

• Canviar dinàmiques enriquint-se del treball amb companys/es de diferents edats.

• Fomentar el respecte vers els companys, materials i espais.

Optatives

La franja d’optatives, durant el curs 2023-2024, ha estat compartida entre l’alumnat de 6è i 1r d’ESO. Aquesta franja es desenvolupa durant dues hores setmanals, l’alumnat ha d’escollir dues optatives una es desenvoluparà durant el primer quadrimestre, i una altra, al segon quadrimestre.

Aquest curs l’oferta d’optatives ha estat:

Francès: introducció al francès. Tenen l’oportunitat de conèixer una altra llengua europea molt propera, la qual els servirà en un futur, tant a nivell personal com professional.

Ràdio: l’objectiu és que, per grups, creen i dissenyen el seu propi programa de ràdio i/o de podcasts a partir de models i exemples. L’optativa persegueix la millora de la competència oral i escrita, les estratègies de comunicació i lingüístiques, així com la competència digital. Es treballa a partir de diferents estratègies i recursos digitals per poder produir missatges orals i programes radiofònics.

Moviment i escena: en aquesta optativa es treballen diferents maneres d’expressar i comunicar pensaments, sentiments, emocions i idees a través de diferents tècniques i habilitats. Per a fer-ho, duem a terme activitats de treball dramàtic, musical i d’expressió corporal. D’aquesta manera, es desenvolupen estratègies per tal de vèncer la vergonya, expressar-se davant d’un públic, conèixer i representar diferents emocions i sentiments amb el cos, entre d’altres.

Sketchup: és un programa de disseny gràfic i modelat en tres dimensions (3D), que serveix, no només per desenvolupar competències digitals, sinó també per treballar la creativitat en el disseny de les diferents propostes i consolidar molts continguts matemàtics.