Pla d’estiu

ORIENTACIONS: PLA PERSONALITZAT D’ESTIU

Introducció

A l’informe del tercer trimestre les tutores us van facilitar orientacions per realitzar amb els vostres fills i filles durant l’estiu. Sens dubte aquest estiu serà diferent a altres estius. Però no per això s’ha de plantejar l’objectiu de recuperar «el temps perdut». Tot el període escolar en confinament no ha estat un temps perdut, sinó un temps diferent tant per a adults com per a infants.

El pla personalitzat d’estiu és un conjunt de propostes educatives que s’adapta a les característiques i necessitats de cada alumne i alumna. Té la finalitat de donar continuïtat a la dinàmica escolar i de minimitzar els efectes negatius que el temps de confinament hagi pogut tenir des d’un punt de vista emocional, cognitiu o competencial.

Partint de l’excepcionalitat d’aquest curs acadèmic, l’objectiu del pla d’estiu és divers i pretén:

  • Mantenir el contacte amb els hàbits.
  • Connectar amb els seus interessos i desvetllar-n’hi de nous promovent la creativitat.
  • Sentir-se acompanyat en el procés d’aprenentatge.
  • Generar-se unes expectatives positives de futur vinculades a la tornada a l’escola o a l’institut el proper curs.
  • Gaudir de propostes en espais oberts amb altres companys i companyes de la mateixa edat.
  • Sentir-se incentivat i motivat en les arts plàstiques i musicals i les activitats de moviment.

ACTIVITATS PER A L’EDUCACIÓ INFANTIL

Activitats per continuar aprenent que responguin a les necessitats i interessos dels infants, preferiblement a l’aire lliure; que siguin motivadores; que permetin passar una bona estona a petits i grans junts; que promoguin el descobriment i l’aprenentatge de coses noves, i que el context d’aprenentatge per desenvolupar-les sigui el joc. Exemples:

  1. Llibreta de retalls d’estiu

També pot ser una capsa on es van recollint els records d’aquest estiu. Es tracta de confegir una llibreta o una capsa amb evidències, records o retalls d’aquelles coses que els infants viuen durant el període de vacances i que els ha de servir per recordar aquestes vivències i records, per parlar-ne, i també per explicar-se’ls entre ells quan tornin a l’escola:

  • Dibuixos fets
  • Transcripcions de cartells vistos al carrer que hagin cridat l’atenció
  • Etiquetes de productes consumits a casa
  • Fotografies impreses
  • Tiquets de compra (identificant-hi els imports més alts i els més baixos, quin preu correspon a cada producte…
  • Apunts realitzats per la família sobre algun esdeveniment o situació
  • Transcripció de converses (amb el suport de la família) i en format còmic
  • Bosseta amb sorra o petxines del dia que van anar a la platja (sempre que no hagi anat a un espai protegit)
  • Fulles seques del dia que van fer una excursió pel bosc
  • Transcripció d’un petit text o reproducció d’una imatge d’un conte que els ha agradat
  • Cromos d’una col·lecció que estiguin fent
  • Propostes de cartells
  • Calendari personalitzat on es remarquin els dies significatius per a la família (aniversaris, visita als avis, elaboració d’un pastís…)
  • Receptes de cuina
  • Relació dels llibres llegits o explicats
  • Explicació o dibuix d’un joc de taula al qual han jugat
  • Recorregut en un supermercat o botiga, recordant els productes de cada prestatge i la seva localització
  • Elaboració d’una llista dels productes de la compra per categories
  1. Activitats relacionades amb el joc, l’activitat física i l’aire lliure

Fer excursions a la platja o a la muntanya, preparar el dia abans el que es necessita, preguntar pel nom del lloc on s’anirà, etc. Aprofitar per aprendre a anar en bicicleta, observar insectes i altres animals en el seu hàbitat natural, practicar esports, construir cabanes, descobrir constel·lacions mirant el cel, aprendre una cançó (en català, en castellà, en la llengua estrangera que s’està estudiant o en una llengua familiar), etc.

  1. Activitats relacionades amb el desenvolupament del llenguatge

Durant els àpats parlar amb la família del que ha passat durant el dia explicant descobriments, exposant opinions, contribuint a les explicacions de la resta de la família…. Recollir una paraula, frase, petit text, en forma escrita o artística que defineixi allò que ha passat durant el dia. Escoltar i explicar contes, aventures, etc. Fer representacions teatrals per a la resta de la família, etc.

  1. Activitats relacionades amb la vida quotidiana

Acompanyar la família a comprar: fer la llista de la compra, fixar-se en els preus, ajudar a descarregar la compra i guardar cada cosa al seu lloc, comptar quants aliments s’han comprat. Fer un àlbum de fotos digitals que recullen moments de la vida de la família. Preparar un regal (una manualitat, una cançó, un dibuix, un ball, un missatge) per als diferents membres de la família.

  1. Tasques quotidianes en què s’ha començat a col·laborar

Es pot aportar una fotografia o petita gravació on es vegi l’infant fent aquella tasca. També es poden escriure o dibuixar els passos que s’han de seguir per aconseguir fer bé aquella tasca.

ACTIVITATS PER A L’EDUCACIÓ PRIMÀRIA

Moltes de les activitats relacionades a l’apartat d’educació infantil també es poden realitzar per a l’educació primària. Exemples d’activitats:

  1. Activitats relacionades amb la llengua oral

Fer alguns enregistraments (d’àudio, vídeo) en català, en altres llengües d’aprenentatge i, fins i tot, en alguna llengua familiar, i conformar una col·lecció, “Estiu del 2020”, a partir de temes que els interessin:

  • Els meus jocs: quins? amb qui? a on?
  • Les meves pel·lícules: destacar-ne una o dos. Amb qui l’he vista? On l’he vista? Què m’ha agradat i per què la recomano.
  • Les meves cançons: triar-ne una o dos. De qui són? Quina estrofa m’agrada més? Us en canto un fragment.
  • Els meus llibres: escollir un parell de llibres llegits a l’estiu, compartir l’emoció que han despertat explicant-ne part de la trama, alguns personatges o convidant altres persones a la lectura.
  • Els meus descobriments: aquelles troballes o aprenentatges nous.
  1. Activitats relacionades amb la llengua escrita
  • Qualsevol dels temes enumerats a l’apartat anterior poden constituir un diari de l’estiu del 2020. En aquest cas es pot construir un quadern fet a ma amb dibuixos, fotografies i textos. Es pot decidir fer-lo en diverses llengües i amb ordinador; adaptem la solució a cada alumne o alumna.
  • Visites d’un dia. Fer la crònica de la visita on es detalli quan i amb qui. Incloure una descripció de la jornada on s’expressin tant els aspectes positius de la visita, com allò que no ha agradat tant.
  • Participació a les festes de la població pròpia, adaptar-se a nous formats de celebració i recollir les vivències en el diari d’estiu.
  • En l’enllaç Decàleg d’escriptura i Piràmide de Lectura, es poden trobar moltes idees per treballar l’escriptura i la lectura.
  • Recomanacions per a les famílies: https://www.fbofill.cat/publicacions/el-metode-definitiu-tenir-fills-lectors-0

3. Activitats relacionades amb l’expressió artística

  • Fotografia creativa (poesia icònica, metàfores visuals) inspirant-se en l’obra de Chema Madoz com a mecanisme d’expressió de les emocions viscudes (també durant el confinament). Activitat per als més grans.
  1. Creació personal com a projecte durant l’estiu (proposta per als més grans)
  • Crear-se  un  espai  per  a  les  sensacions,  les  emocions  viscudes,  els descobriments, les dificultats, les felicitats i les alegries, els reptes, els aprenentatges fets, les ajudes i els suports (tant fets com rebuts)…, utilitzant diferents materials o eines digitals (en funció del suport que es triï).
  • L’objectiu és construir una mena de “relat” que doni peu a una conversa quan es torni a l’escola (alumnes de 4t o 5è). En el cas de 6è, que canviaran de centre i de mestres, servirà per a ells mateixos i per poder-lo compartir amb la família i amics. És una proposta pensada per @piliparras “El pes del temps”: elaborar un diari personal, una presentació, un àlbum, una carpeta, una capsa, un land-art, un vídeo stop-motion, etc.
  1. Activitats físiques
  • L’estiu és un període molt adequat per fer activitats físiques en espais oberts. Es recomana la pràctica individual de jocs motrius i esports en jardins, places, parcs i altres espais que permeten l’activitat, com ara les platges i la muntanya. Es pot oferir una rutina si l’alumne ho demana.
  • Sempre atenent les recomanacions que es facin des del Departament de Salut, si és possible es recomana el bany i els jocs aquàtics en el mar o les piscines. Així com les excursions en grup i la pràctica d’esports col·lectius.
  • El ball és un bon recurs lúdic que ajuda a mantenir-se en forma: dissenyar coreografies individuals o en grup, participar en balls populars i festes majors que es puguin programar als barris, pobles…, sempre tenint en compte les recomanacions que es facin en el marc de la desescalada de la pandèmia.
  • Es recomana també l’activitat motriu guiada a partir de vídeos tutorials de Zumba, Ioga, Pilates, activitats coreografiades…
  • No s’han d’oblidar les cordes de saltar, les gomes, els patins en línia, els monopatins, els patinets, les bicicletes, els llits elàstics, els cèrcols, les pilotes de malabars, els diàbolos… Es poden fer recorreguts o circuits, o explorar nous itineraris.

AVALUACIÓ DE LES TASQUES DEL PLA

A fi d’afavorir l’autonomia i la iniciativa personal i també la construcció d’un sistema propi d’aprenentatge, convé que l’alumnat reflexioni sobre les feines mentre les fa i un cop les ha acabat.

  • Com m’he sentit? Quines coses m’han estat útils? Quines persones m’han ajudat i en què m’ha servit? Què he descobert de mi mateix? De quines coses m’he responsabilitzat a casa?
  • Quins aprenentatges he adquirit que no tenia? Què he après o descobert pel meu compte? Com ho relaciono amb el que he après a l’escola?
  • Del que he après, què m’ha interessat més?, què crec que em serà més útil?
  • En quins aspectes he tingut més dubtes? Com els he resolt? Quins dubtes em queden encara? Com crec que els podria resoldre o què necessitaria?
  • Com m’he organitzat? Què és el que més m’ha estat més fàcil i què m’ha costat més a l’hora d’organitzar-me?
  • Quin és el grau de satisfacció que tinc de la feina que he fet? Com podria millorar aquesta satisfacció?