Projecte educatiu

ELEMENTS DEFINIDORS DE L’ESCOLA

L’alumne aporta a l’escola una cultura, un coneixement, una personalitat i una capacitat de relació social. Cal partir d’aquests coneixements previs per entendre la complexitat que envolta a l’escola.

L’activitat educativa es desenvolupa en un marc compartit amb els altres, els adults i companys. És, doncs, una activitat social de grup.

Entenem l’escola on el funcionament pedagògic sigui un espai que eduqui als nens en un sentit SOCIAL, LAIC, AUTÒNOM, PERSONALITZAT, CRÍTIC I CIENTÍFIC, de manera que permeti l’evolució i progrés dels alumnes mitjançant l’adquisició de tècniques i coneixements que fomentin la recerca de les idees vitals, és a dir, una educació integral que el porti a formar-se com a ser humà. Que eduqui en els valors de respecte per les idees, persones i cultures i d’acceptació de les decisions col·lectives amb principis de justícia. És per això que tenim present que a l’escola no s’ha d’adoctrinar ni fer proselitisme, sinó donar a conèixer les diferents opcions o punts de vista a nivell ideològic, polític o religiós.

EDUCACIÓ PARTICIPATIVA EN UNA GESTIÓ INSTITUCIONAL

Partint d’una concepció democràtica, potenciem que els diferents estaments que composen l’escola (pares, alumnes, mestres, PAS) rebin la informació suficient i participin en la gestió de l’escola donant opinions i prenent decisions de forma adequada a llurs capacitats i competències. Atorgarem una gran importància als procediments i vies de comunicació interna i externa que garanteixin l’ús democràtic d’aquesta informació i participació responsable.

EDUCACIÓ PER LA DIVERSITAT

Partim de la declaració del principi d’igualtat i no discriminació per raó de gènere, opció sexual, raça, ideologia, creences religioses…

Entenem la diversitat de ritmes i formes d’aprenentatge i intentem adaptar-nos i donar-hi resposta satisfactòria en funció de les nostres possibilitats i recursos.

Destaquem la importància de crear o fomentar actituds crítiques davant situacions d’injustícia, així com també de solidaritat i cooperació.

LLENGUA D’APRENENTATGE

El català és la llengua en que els alumnes fan els primers aprenentatges. L’escola vetlla per adequar els mitjans i recursos perquè no es produeixi cap tipus de discriminació en l’aprenentatge de les dues llengües oficials.

Introduïm la llengua castellana oral i escrita a partir de primer de primària, procurant que els alumnes, al final de primària tinguin el mateix domini de les dues llengües.

La informació, l’ambientació i la llengua vehicular de l’escola és la catalana, tant en horari lectiu com en horari de menjador i activitats extraescolars.

Les informacions escrites als pares, així com les reunions en general es fan també en català. Les entrevistes personals amb les famílies també es faran en aquesta llengua, excepte les que per la seva complexitat requereixin l’ús del bilingüisme.

LÍNIA METODOLÒGICA.

La nostra actuació es fomenta en un tracte personalitzat que s’adeqüi al ritme evolutiu i a les capacitats intel·lectuals de l’alumnat. En l’aspecte instructiu s’intentarà l’adopció de sistemes educatius, no autoritaris, que impliquin la participació dels alumnes en el propi procés d’aprenentatge.

L’escola és activa. Entenem això com un compromís de fomentar en l’alumne/a una actitud curiosa, crítica i investigadora que mitjançant la comunicació i el treball esdevindrà la base de la seva formació i de l’adquisició dels aprenentatges d’una forma significativa.

Fomentem la no competitivitat entre els alumnes, tant pel que fa referència a les capacitats i activitats intel·lectuals com a les físiques.

Donem importància a l’ús col·lectiu del material didàctic per treballar la sociabilitat i el respecte cap als bens comuns, no oblidant el respecte als bens individuals.

INTENCIONALITATS EDUCATIVES

Pretenem que els alumnes s’iniciïn en l’aprenentatge i adquireixin unes competències que els permetin organitzar, comprendre i assimilar la informació donada.

És important iniciar el procés d’aprenentatge indagant en les idees prèvies que tenen i donar-li un caràcter globalitzador i interdisciplinari.

Crearem situacions d’ensenyament-aprenentatge en les quals els alumnes, a partir d’aquests coneixements previs, puguin buscar i seleccionar informació per entendre la complexitat del tema que s’ha abordat.

Aquestes intencionalitats quedaran reflectides en els següents objectius.

OBJECTIUS QUE FAN REFERÈNCIA A L’AUTONOMIA DE L’ALUMNE/A

  • Potenciar l’adquisició de tècniques de treball intel·lectual i d’hàbits de treball.

  • Potenciar la capacitat de desenvolupar-se autònomament, reconeixent les seves possibilitats i limitacions, per arribar a un nivell adequat de confiança en ells mateixos/es.

  • Desenvolupar les competències socials que els permetin conviure i treballar en equip.

  • Contribuir al coneixement del propi cos i de les seves possibilitats i limitacions.

  • Potenciar els hàbits d’higiene i alimentació.

OBJECTIUS QUE FAN REFERÈNCIA A LA RELACIÓ AMB ELS ALTRES

  • Potenciar el respecte pels diferents punts de vista, opinions, postures… a nivell ideològic, polític, religiós, etc.

  • Desenvolupar l’esperit crític i la capacitat de defensar les opinions personals.

  • Fomentar el respecte pels bens col·lectius, fent-ne bon ús.

  • Potenciar actituds de diàleg.

  • Tenir consciència del valor del treball individual i col·lectiu i desenvolupar hàbits d’esforç i treball en l’estudi.

  • Conèixer, comprendre i respectar les diferents cultures i les diferències entre les persones .

  • Aplicar els drets humans en tots els àmbits de la vida personal i social sense cap tipus de discriminació.

OBJECTIUS QUE FAN REFERÈNCIA A LA COMUNICACIÓ

  • Conèixer i utilitzar el català com a llengua base d’aprenentatge.

  • Utilitzar correctament i apropiadament la llengua catalana tant oralment com per escrit, emprant-la com a llengua d’ús i aprenentatge i com a llengua vehicular.

  • Garantir el coneixement de la llengua castellana al mateix nivell, tant oral com escrit, que la llengua catalana en acabar l’escolaritat.

  • Comprendre i expressar missatges senzills de la vida quotidiana en anglès

OBJECTIUS QUE FAN REFERÈNCIA ALS CONEIXEMENTS

  • Utilitzar diferents representacions i expressions artístiques i iniciar-se en la construcció de propostes visuals.

  • Desenvolupar les competències matemàtiques bàsiques, iniciar-se en la resolució de problemes que requereixin la realització d’operacions elementals de càlcul, coneixements geomètrics i estimacions, i ser capaç d’aplicar-les a les situacions de la vida quotidiana.

  • Conèixer, valorar i estimar l’entorn natural, social i cultural i comprendre, a partir de l’observació de fenòmens senzills, els principals mecanismes que regeixen aquest entorn extrapolant aquests coneixements al món en general.

  • Iniciar-se en la utilització per a l’aprenentatge de les tecnologies de la informació i la comunicació i seleccionar i valorar la informació rebuda o aconseguida per aquests mitjans.

  • Aplicar en contextos diversos, els diferents coneixements adquirits i els recursos propis, a fi de resoldre de manera creativa problemes, situacions personals i necessitats de la vida quotidiana.

OBJECTIUS QUE FAN REFERÈNCIA A ACTITUDS DE VIDA

  • Fomentar la cultura per la pau i la convivència, tenint en compte el diàleg com a mecanisme de resolució de conflictes

  • Conèixer i valorar el medi natural així com els animals més propers a l’ésser humà i adoptar comportaments que afavoreixin la seva protecció.

  • Potenciar la solidaritat, tant en el nostre entorn immediat com en el més ampli.

  • Potenciar habilitats i actituds que permeten participar, prendre decisions, triar com comportar-se en determinades situacions i responsabilitzar-se de les eleccions i decisions adoptades.

  • Fomentar activitats i actituds no sexistes, tant a través del currículum com d’acció tutorial.