L’avaluació a Educació Primària

El Departament d’Ensenyament ha posat en marxa aquest curs un nou procés d’avaluació en l’educació primària amb l’objectiu d’adequar-la a les competències bàsiques desplegades en el decret de currículum de l’educació primària de 2015. Aquesta avaluació dóna resposta al canvi en la manera d’aprendre, que ara es fa en funció de les competències, és a dir, conceptes, destreses, habilitats i capacitats.

Aquest curs l’avaluació dels alumnes en l’educació primària serà contínua i global, preveurà l’observació sistemàtica de l’assoliment dels objectius educatius, integrarà les valoracions de tots els àmbits, tindrà una visió globalitzada del procés d’aprenentatge al llarg de l’etapa i se centrarà en el desenvolupament i la consolidació de les competències bàsiques.

En aquest sentit, el nou procés té en compte el caràcter formatiu de l’avaluació. Per això, marca com a necessari que els alumnes coneguin prèviament els objectius i els criteris d’avaluació de les activitats que realitzen, i que els alumnes rebin un retorn qualitatiu dels resultats obtinguts que afavoreixi l’autoregulació de l’aprenentatge.

Quatre nivells d’avaluació

S’estableixen quatre nivells per avaluar el grau d’assoliment de les competències dels alumnes en els diferents nivells de primària. Així mateix, la qualificació s’enriqueix i concreta cadascuna de les dimensions en què s’apleguen les competències, donant una informació qualitativa del procés de cada alumne. Per exemple, les competències matemàtiques s’agrupen en quatre dimensions: resolució de problemes, raonament i prova, connexions, i comunicació i representació.

També hi ha un canvi en la manera s’han d’expressar els resultats de l’aprenentatge dels alumnes en l’assoliment de les competències, que fins el curs passat es feia numèricament: Assoliment excel·lent (AE), Assoliment notable (AN), Assoliment satisfactori (AS) o No-assoliment (NA).

Alumnes amb pla individualitzat

En el marc del sistema inclusiu, es contempla que, pels alumnes amb pla individualitzat, es pugui prendre la decisió d’utilitzar criteris d’avaluació inferiors o superiors als del nivell que li corresponen com a referent per avaluar-los. En el pla individualitzat s’ha d’identificar, com a mínim, els àmbits o les àrees per als quals s’utilitzaran aquests criteris d’avaluació inferiors o superiors als del nivell corresponent com a referents per a l’avaluació de l’alumne, i aquests s’han d’especificar.

El Departament va aprovar l’ordre que determina el procediment i els documents i requisits formals del procés d’avaluació en l’educació primària el passat mes de juliol. D’aquesta manera es dóna coherència al decret d’ordenació dels ensenyaments d’aquesta etapa, d’acord amb l’aposta d’Ensenyament per l’aprenentatge competencial. El Departament ja va iniciar el 2013 el desplegament de les competències a primària i a secundària.

Informació sobre l’avaluació a Primària

Full informatiu sobre l’avaluació a Primària