Treball Globalitzat per Projectes: Xarxa de Competències Bàsiques
Aquest curs ens hem incorporat a la Xarxa de competències bàsiques amb la metodologia de treball globalitzat i per projectes com a recurs per treballar de forma interdisciplinar. La intenció és que sigui cada vegada més habitual i d’aplicació a tots els grups d’alumnes. Aquesta metodologia de treball parteix de les necessitats dels alumnes, de la investigació, la recerca i el treball cooperatiu. D’aquesta manera augmenta el grau de motivació i l’autonomia d’aquests vers l’aprenentatge.
A infantil es treballa per centres d’interès i es fa un projecte per curs. A cicle inicial i mitjà es treballa per projectes l’àrea de medi i també aspectes d’altres àmbits (lingüístic , matemàtic i artístic). A la resta de cursos es fa un projecte interdisciplinari durant el curs.
Aula de racons amb ambients creatius i joc simbòlic a Educació Infantil
Aquesta aula ens permet posar en pràctica actituds de col·laboració, de respecte i d’integració, així com un ús diversificat del llenguatge i la lliure distribució de rols, la planificació compartida de l’acció i el respecte per unes normes mínimes.
Aquests espais han d’afavorir la creativitat, a través del joc i la manipulació de materials, i l’adquisició d’aprenentatges significatius i funcionals. Disposem d’una aula on hem organitzat cinc racons de joc simbòlic; hospital, botiga, restaurant, disfresses, i l’espai de creativitat amb recursos materials diversos.
La idea és que cada grup d’educació infantil utilitzi aquesta aula almenys una vegada a la setmana, sempre organitzant petits grups en cada espai de joc.
Projecte LOVA: l’òpera com a via per a generar aprenentatge significatiu
Aquesta idea va néixer als Estats Units per iniciativa del compositor Gregory Pliska i Bruce Taylor, director d’educació de la Washington National Opera, es tracta de desenvolupar les competències bàsiques en els alumnes a través de l’òpera, creant una companyia pròpia i desenvolupant una obra operística al llarg del curs. Aquest procés de creació ajuda a motivar als alumnes, potenciar el seu aprenentatge significatiu i fomentar la creativitat. Entre altres capacitats que desenvolupa en els estudiants figuren el treball en equip, la responsabilitat, l’autonomia, la relació o la consciència emocional.
El duran a terme els i les alumnes de 6è A.
Programa TED-ED CLUB
Es un projecte en xarxa de centres que tracta d’impulsar la creativitat de les generacions més joves organitzant clubs de discussió, generació i comunicació d’idees innovadores per a la revolució del coneixement i l’empreneduria social.
Es tracta d’organitzar, analitzar, sintetitzar i comunicar idees innovadores en un format de conferència amè i accessible a la comprensió de tots. Creant una narració per aconseguir comunicar amb èxit i de manera senzilla interrogants i continguts de naturalesa complexa.
Integrar eines digitals amb l’objectiu de desenvolupar una exposició emocionant fent ús de les competències digitals per a l’aprenentatge del segle XXI.
El duran a terme els alumnes de 6è B
Programa TEI: Tutoria entre iguals
Alumnes de 5è i 3r
Es tracta d’un programa de convivència institucional que implica a tota la comunitat educativa, s’orienta a millorar la integració escolar i treballar per una escola inclusiva i no violenta, fomentant que les relaciones entre iguales siguin més satisfactòries, dirigit a la millora o modificació del clima i la cultura del centre respecte la convivència, conflicte i violència (física, emocional o psicològica).
Es basa en la tutorització emocional entre iguals on el respecte, l’empatia i el compromís són els pilars bàsics de comportament a la nostra escola.
S’aplica de manera que els alumnes de 5è de primària son tutors/es emocionals dels de 3r de primària, d’aquesta manera tots el alumnes del centre acaben participant en el programa.
Aquest programa està subvencionat per l’ajuntament del poble i hi participem els dos centres del municipi que a la vegada estem integrats a la XARXA DE CENTRES TEI TOLERÀNCIA ZERO, compartint i desenvolupant iniciatives, materials i bones pràctiques en la prevenció de la violència i l’assetjament escolar.
Mobile Estudio Box
Es tracta d’un estudi mòbil per a que els alumnes creïn els seus reportatges.
És un exemple de l’ús de la tecnologia com a eina mediadora pel desbloqueig motivacional en l’educació. Es consensua un tema, s’investiga sobre el mateix i s’exploren eines TIC per explicar-ho de la millor manera, amb la creació d’un vídeo com a resultat final.
El duran a terme els i les alumnes de 4t A
Projecte EscolAQUA
Projecte en xarxa de centres de Tarragona, que proposa activitats enfocades a tractar temes ambientals i educatius de manera transversal, relacionats amb la gestió dels residus de plàstic i el tractament i la gestió de l’aigua.
El duran a terme els i les alumnes de 5è
Biblioteca Escolar Puntedu
Aquest projecte es va desenvolupar durant el període 2006-2009. Actualment es manté en funcionament a través de la comissió de biblioteca des d’on es planifiquen les activitats de dinamització lectora i d’organització i funcionament de la biblioteca.
Programa d’Escoles Verdes
El nostre centre participa en el projecte d’escoles verdes des del curs 2010-2011. Al març del 2010 es va fer el Pla de cohesió ambiental del centre i al novembre del 2011 vam rebre el distintiu d’escola verda. Actualment es manté en funcionament a través de la comissió verda, des d’on es planifiquen les diferents activitats per cada curs i es renova el Pla d’acció del programa de medi ambient i de l’hort de l’escola.
Pla de consum de fruita a les escoles: Relacionat amb el Pla d’acció d’escoles verdes, pretén incentivar el consum de fruita dels nostres alumnes en relació a fomentar uns hàbits d’alimentació saludables.