Programes i projectes d’innovació

Treball globalitzat per projectes: Xarxa de competències bàsiques

El curs 2015-2016 vam iniciar el Programa de Formació Interna de Centre i des del curs 2018-19 formem part de la Xarxa de competències bàsiques amb la finalitat de potenciar la innovació metodològica i didàctica de la nostra escola, que ens ajudarà a marcar una línia de treball en comú  potenciant el treball en equip, la discussió pedagògica i la motivació del professorat.

Estem fent una revisió sobre la metodologia de treball a tots els cicles, per establir línia metodològica de centre.

Hem iniciat la metodologia de treball per projectes com a recurs per treballar de forma interdisciplinar. La intenció és que la metodologia per projectes sigui cada vegada més habitual i d’aplicació a tots els grups d’alumnes.

Aquesta metodologia de treball parteix de les necessitats dels alumnes, de la investigació, la recerca i el treball cooperatiu.

D’aquesta manera augmenta el grau de motivació i l’autonomia d’aquests vers l’aprenentatge.

A infantil es treballa per centres d’interès i es fa un projecte per curs. A cicle inicial i mitjà es treballa per projectes l’àrea de medi i també aspectes d’altres àmbits (lingüístic , matemàtic i artístic). A la resta de cursos es fa un projecte interdisciplinari durant el curs.

D’aquesta manera volem aconseguir un ensenyament actiu, significatiu i vivencial dels nostres alumnes, a partir de tots els projectes i activitats que fem a l’escola.

El treball per projectes engloba i fomenta els següents aspectes en la formació integral dels/les nostres alumnes:

Aprenentatge significatiu, funcional i constructivista: partint dels coneixements previs dels/les alumnes i de les seves motivacions, perquè puguin interioritzar els nous aprenentatges fent un tractament cíclic dels continguts.

Principi de globalització: tractament disciplinar entre els continguts d’una mateixa àrea i tractament interdisciplinar entre els continguts de diferents àrees.

Motivació: pretenent que l’ensenyament-aprenentatge sigui realista, motivador, participatiu i flexible per despertar l’interès de l’alumnat.

Aprenentatge individualitzat: tenint en compte el nivell maduratiu de cada alumne, atenent les seves necessitats i interessos.

Investigació, observació, experimentació i formulació d’hipòtesi, a partir de l’experiència directa amb l’entorn, l’alumnat elabora les seves pròpies conclusions.

El joc com a eina d’aprenentatge: reproduint situacions quotidianes i fomentant la creativitat.

Aprendre a pensar: realitzant activitats per estimular la imaginació, la creació i potenciant l’esperit crític.

Projecte LOVA
L’òpera como a vehicle d’aprenentatge

Aquest nou curs 21-22 comença la cinquena edició de LOVA a la nostra escola amb el grup de 5èA. Quatre operes completes (i una cinquena interrompuda per la pandèmia) creades integrament per alumnes de cicle superior ens precedeixen.  Aquesta idea va néixer als Estats Units per iniciativa de  Bruce Taylor, director d’educació de la Washington National Opera.

Aprofitant que l’especialista d’anglès, la  Isabel Hernández, està formada en aquesta modalitat de treball globalitzat, des del curs 2017-18 estem implementant aquest projecte que busca desenvolupar les competències bàsiques en els alumnes a través de l’òpera. Es tracta de crear una companyia pròpia i desenvolupar una obra operística original  al llarg del curs.

El procés de creació d’una obra operística ajuda a motivar als alumnes, potenciar el seu aprenentatge significatiu i fomentar la creativitat. Entre altres capacitats  que desenvolupa en los estudiantes figuren el treball en equip, la responsabilitat, l’autonomia, la relació o la consciencia emocional.

El treball de creació de l’obra intenta integrar tots els àmbits, de manera que es treballen competències matemàtiques, artística, lingüística, etc.

A l’hora de desenvolupar el projecte es segueixen els següents passos:

  1. Formació de la companyia. Es crea una companyia d’òpera, i entre tots els/les  alumnes trien un logotip i un nom que els/les s representi i tingui sentit.
  2. Selecció d’un tema per l’òpera o obra musical. Els i les  alumnes debaten cóm abordaran el tema i què volen explicar i transmetre amb la seva obra.
  3. Sol·licitud i repartiment de llocs de feina a la companyia. Cada alumne/a selecciona les seves preferències i la mestra els/les assigna una de las elegides. Poden ser directors/es, intèrprets, escenògrafs/es, maquilladors/es, tècnics/es d’il·luminació, responsables de premsa o relaciones públiques, dissenyadors/es etc., tots els treballs que implica una companyia.
  4. Escriptura de l’argument i guió i composició dels temes i la música que compondran l’obra. El grup classe escriu l’argument general i la lletra de les cançons i els/les escriptores escriuen el guió. La composició  musical es fa a l’assignatura de música amb tot el grup.
  5. Treball per equips. Cada grup de professionals planifica i desenvolupa el seu treball per aconseguir els objectius necessaris el dia de l’estrena. Assagen, construeixen, componen, parlen amb la professora, desenvolupen diferents capacitats…
  6. Assajos generals. Els alumnes posen en comú el treball realitzat per als assajos generals de la representació.
  7. Estrena. Es representa l’obra davant del públic. Hi ha diferents  actuacions i després una avaluació.

Al llarg del projecte, els alumnes utilitzen les noves tecnologies per desenvolupar els  treballs: redacten, seleccionen fotos per Internet per inspirar els seus treballs artístics, reben la visita de professionals del món del món artísitc, envien e-mails per convocar als convidats, demanen pressupostos, desenvolupen un bloc o padlet  per documentar i comunicar els avenços del seu projecte, etc.

Edicions anteriors:

Curs 2017-18: Companyia d’òpera El Tren Fumilluminós. Tema: La família. Títol Òpera “Deconnecta`t per connectar”

Curs 2018-19: Companyia d’òpera Exploradors Estel.lars. Tema: Sigues tu mateix, sense por. Títol òpera “I tu, estàs atrapat”

Curs 2019-20: Companyia d’òpera Cors rebels. Tema: La transformació Social. Procés interromput per la pandèmia.

Curs 2020-21: Companyia d’òpera La Tempesta d’emocions. Tema: La pèrdua dels éssers estimats i els animals. Títol òpera “No tinc por”

Amb aquest enllaç podreu accedir a la última cançó “Tot anirà bé” amb lletra i música de la Companyia d’Òpera La tempesta d’emocions de 6èA enregistrada al Camp d’Aprenentatge Pau Casals.

https://www.instagram.com/tv/CNsqHXKhKCQ/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Podeu fer el seguiment del procés de la companyia d’aquest any recentment anomenada “Companyia d’òpera Unicaos” a través d’aquest  padlet:

Padlet Companyia d’Òpera Unicaos

 

Programa TED-ED CLUB

Aquest curs arrenca la 4ª edició del TED Ed Clubs Escola Sant Sebastià. L’Àngel García mestre de l’escola liderarà un altre cop aquest projecte.

Què és TED Ed Club ?

És un projecte internacional que dóna suport als estudiants en el descobriment, l’exploració i la presentació de les seves idees.

Els participants al projecte obtenen material curricular flexible amb orientacions per elaborar la seva presentació TED-Ed; així com oportunitats per connectar amb una xarxa mundial de joves apassionats per les idees que val la pena compartir.

El projecte educatiu TED Ed Club es fonamenta en el lema ideas worth spreading; o sigui, idees que valen la pena difondre!

Quin és l’objectiu general del Projecte?

Impulsar la creativitat de les generacions més joves de tot el món organitzant Clubs de discussió, generació i comunicació d’idees innovadores per a la revolució del coneixement.

Qui pot participar?

Estudiants d’entre 8 i 18 anys de centres educatius de tot el món.

Quins objectius educatius promou?

– Organitzar, analitzar, sintetitzar i comunicar idees innovadores en un format de conferència amè i accessible a la comprensió de tots.


– Aprendre a iniciar projectes de recerca: elaborant hipòtesis, refutant alternatives, generant noves idees, utilitzant tècniques creatives, considerant nous punts de vista i analitzant informació d’un variat elenc de fonts educatives i informatives de diferent naturalesa.


– Integrar eines digitals a fi de desenvolupar un model de narrativa transmèdia que aconsegueix una exposició emocionant recolzant-se en les competències digitals per a l’aprenentatge al segle XXI.

Al llarg del projecte, les/les alumn@s treballen en equip, colze a colze en un procés que dura tot el curs, donant forma a una xerrada feta íntegrament per elles/s.

En aquest enllaç podreu accedir al vídeo promocional de l’edició d’enguany. 

https://www.instagram.com/tv/CVLoHxZvD-A/?utm_medium=copy_link

Mobile Estudio Box

Un estudi mòbil per que els alumnes creïn els seus reportatges.

És un exemple de l’ús de la tecnologia com a eina mediadora pel desbloqueig motivacional en l’educació. Es consensua un tema, s’investiga sobre el mateix i s’exploren eines TIC per explicar-ho de la millor manera, amb la creació d’un vídeo com a resultat final.