TRETS D’IDENTITAT
L’Escola Josep Maria de Sagarra és un escola:
- Compromesa amb la innovació pedagògica per garantir la qualitat i l’equitat educativa a través de l’art contemporani i que promou un aprenentatge competencial, significatiu, basat en l’aprendre a aprendre.
- Inclusiva, laica i respectuosa amb la pluralitat de creences i conviccions.
- Afavoridora del desenvolupament emocional, psicomotriu, cognitiu i social de l’alumnat amb la finalitat d’aconseguir una educació integral.
- Que fomenta la coeducació per garantir el dret a la llibertat de les persones, el dret a la igualtat d’oportunitats, independentment de l’origen, el gènere o qualsevol altra condició o circumstància social o personal.
- Formadora de ciutadans crítics, democràtics i solidaris que promou un ensenyament creatiu i comprensiu, que afavoreix l’esperit crític i la motivació per futurs aprenentatges.
- Que desenvolupa i aplica el pensament científic per a interpretar la realitat que ens envolta; treballant maneres de mirar específiques de la ciència fomentant el pensament crític.
- Catalana arrelada en l’entorn natural, patrimonial i social del que en formem part i compromesa amb el medi ambient, la sostenibilitat i el foment dels hàbits saludables.
- Que integra les TAC en el procés d’ensenyament-aprenentatge i aposta per la competència digital de l’alumnat.
- Compromesa amb l’aprenentatge i l’ús de les llengües establertes en el Projecte Lingüístic.
- Que impulsa l’aprenentatge de la llengua anglesa i en àrees no lingüístiques.
- Que desenvolupa les habilitats d’expressió de pensament i emocions mitjançant la comprensió i interpretació de l’art.
- On la formació de l’equip docent és viscuda com una responsabilitat personal i professional.
PILARS PEDAGÒGICS / BASES DEL MODEL EDUCATIU
La nostra metodologia es basa en els següents principis:
1. L’art contemporani com a eix vertebrador del currículum i font de coneixement que obre noves idees i permet situar-se críticament davant del món.
2. L’alumne té un paper actiu en el seu procés d’aprenentatge. Importància de les relacions de qualitat que el facin sentir segur, confiat i capaç. El docent ha de garantir un ambient relaxat, temps, disponibilitat, afectivitat, connexió, interès, autorealització, autoestima, no judici, co-construcció, participació i acció.
3. Aprendre és investigar deliberant, donant valor als processos d’aprenentatge i no només als resultats on l’esforç és clau i es tenen molt present les diferències individuals.
4. El currículum es treballa de forma competencial, connectant els continguts amb l’entorn i la realitat del món que ens envolta.
5. El mestre esdevé un estratega, un facilitador i un acompanyant que empodera els infants en el seu procés d’aprenentatge i en el seu desig d’aprendre. Afavoreix entorns d’aprenentatge on l’alumne traça els seus propis itineraris articulant el fer, pensar i comunicar. Es potencia la presa de decisions el sobre el què i el com es vol aprendre i s’entén l’avaluació com una eina per a la millora.
6. L’esforç de tot l’alumnat és clau per l’aprenentatge, dissenyant programes que exigeixen a tots esforç i afany de superació però sense una sobrecàrrega excessiva.
7. Les emocions són part integral de l’aprenentatge. Els docents han d’estar en simptonia amb les motivacions dels alumnes i el paper clau que tenen les emocions en l’assoliment dels resultats.
8. L’avaluació contínua afavoreix l’aprenentatge, operant amb expectatives clares i aplicant estratègies d’avaluació coherent.
OBJECTIUS EDUCATIUS PRIORITARIS
De l’àmbit acadèmic i curricular
1. Avançar cap a una escola cada cop més inclusiva, orientadora i accessible.
2. Orientar la metodologia cap aprenentatges que desenvolupin les competències per a la vida
3. Implementar noves estructures pedagògiques.
4. Enfortir les connexions estratègiques amb el MACBA.
5. Fomentar actuacions i plans d’innovació.
De l’àmbit organitzatiu, de funcionament i gestió del centre
6. Fomentar el treball en equip i la formació interna i contínua.
7. Avançar cap a una estructura organitzativa més flexible, oberta i transparent
8. Avançar en l’estudi i l’adaptació dels elements arquitectònics de l’edifici
De l’àmbit de participació i convivència
9. Afavorir la cohesió social i la participació.
De l’àmbit de relació i projecció
10. Fomentar altres aliances pedagògiques .
CRITERIS D’ORGANITZACIÓ PEDAGÒGICA
- L’Equip Directiu i les coordinacions pedagògiques garanteixenla gestió i el lideratge compartit.
- Les coordinacions de comunitats, els intercicles, les comissions de treball i les reunions magnet promouen el debat, la reflexió i el lideratge pedagògic.
- Les franges horàries, els desdoblaments, els espais d’acció i aprenentatge, les reunions amb entitats com PRESME, ANOE, amb l’EAP i Serveis Socials garanteixen la inclusió.
- Les reunions d’aula, les assemblees i les comissions de l’Espai C promouen l’autonomia, la responsabilitat i el compromís dels alumnes.
- El Consell escolar, l’AFA i els delegats/des de classe asseguren la participació de les famílies.
- La Comissió de l’Espai C, l’aliança amb el MACBA i les col·laboracions amb entitats de l’entorn promouen l’aprenentatge compartit i la projecció del centre.
- La coordinacions amb l’espai de migdia i l’AFA garanteixen la coherència pedagògica dels serveis que s’ofereixen l’escola.
PROJECTES DESTACATS DEL CENTRE
Projectes d’innovació:
Programa Magnet
Des del curs 11-12 treballem en aliança amb el MACBA, institució de reconeguda excel·lència en el camp de l’art contemporani. L’aliança ha permès vincular l’art al currículum i ser l’eix de descobriments i d’adquisicions de coneixements que facilita el treball competencial i una visió crítica del món.
Programa Patrimonia’m
L’escola forma part del Programa des de l’any 2005, els alumnes patrimonien el Park Güell. El projecte ha ajudat a arrelar el seu alumnat a la història de la ciutat de Barcelona a través del seu patrimoni.
Espai C
Des del curs passat gaudim de l’Espai C, un espai de creació on l’alumnat té l’oportunitat d’interactuar amb un artista, l’espai permet adquirir coneixement i interès pels processos artístics, proporcionant una nova mirada i un apropament diferent a l’art potenciant l’autonomia i la creativitat.
Altres projectes
– Col·laboració amb el Pla Educatiu de barri (PEB), amb entitats i centres educatius de la zona nord de Gràcia.
– Participació en el projecte “Camins amics, camins escolars”, juntament amb les escoles Gravi, Poveda i Galatea.
– Jornades esportives organitzades pels alumnes del Cicle formatiu de l’Institut Vall d’Hebron
– Xarxes pel Canvi, concretament de la xarxa 11.
– Projecte “Tirem murs” amb l’EBM Galatea
ACTIVITATS DESTACADES
· Entrada relaxada a Ed. Infantil
De 9 a 9:15h les famílies d’Educació Infantil poden entrar amb els seus fills a l’escola per compartir una estona de lectura o de joc i acomiadar-se tranquil·lament.
· Accions performatives
Accions inspiradas en artistes on tota la comunitat educativa hi participa.
· Relació amb l’entorn natural i social
Es fan sortides durant el curs en funció dels projectes i activitats que es programin. Tota l’escola va de colònies 2 dies per enfortir l’autonomia, la convivència i altres continguts curriculars i/o competencials d’acord amb la PGA.
· Relacions institucionals
Com a Centre Públic d’Ensenyament complim amb tots els requeriments i relacions administratives que estableixen les diferents lleis i normes d’àmbit local i nacional. L’Escola afavoreix la col·laboració amb l’Administració Educativa, els centres i les entitats del barri. Aquestes ens ofereixen assessorament (programes, inspecció) amb què podem comptar i que podem fer servir en benefici del centre. També comptem amb els Serveis educatius de l’Ajuntament de Barcelona i del Districte de Gràcia.
– Campanyes dels Mossos d’esquadra i de la Guàrdia Urbana.
– Jocs esportius i culturals de la ciutat: Cantània, Pregó de Santa Eulàlia, Ball de Bastons, Esport i ciutat, Patis oberts.
– Activitat i jornades del Districte de Gràcia: Certamen literari de Sant Jordi, Plans de lectura compartits amb la biblioteca Maria Antonieta Cot.
– Atenció sanitària: vacunacions als alumnes de 6è i seguiment obesitat infantil.
– Paticipació en l’activitat “Ja Nedo” a l’Olímpics de l’Institut Barcelona Esports de l’Ajuntament.
Es dóna informació i potenciem la participació de l’alumnat i les famílies en activitats socials, culturals i mediambientals organitzades per les entitats socials.
Es facilita l’ús de les instal·lacions escolars per l’organització d’activitats educatives, esportives i socials, bé sigui dins de l’horari escolar, com fora d’aquest.
La relació amb alguns museus de prestigi de la ciutat com el MUHBA i el MACBA, d’artistes contemporanis, d’universitats com la UB i la Fundació Jaume Bofill, són elements clau de la trajectòria de cada curs escolar.
· Relacions amb altres centres escolars i institucions
– Coordinació amb els Instituts adscrits: actualment tenim adscrits l’INS Vall d’Hebron i INS Serrat i Bonastre. Està prevista la construcció del nou INS Vallcarca que serà el nostre institut de referència
– Coordinació amb les EBM Galatea i Sant Genís.
– Cinema a 6è amb l’entitat Digital Films
· Activitats i projectes en XARXA
– Col·laboració amb el Pla Educatiu de barri (PEB), amb entitats i centres educatius de la zona nord de Gràcia.
– Participació en el projecte Camins amics, camins escolars, juntament amb les escoles Gravi, Poveda i Galatea.
– Jornades esportives organitzades pels alumnes del Cicle formatiu de l’Institut Vall d’Hebron
– Xarxes pel Canvi, concretament de la xarxa 11.
– Projecte “Tirem murs” amb l’EBM Galatea
· Projecció del centre
Des de l’inici del Programa Magnet i amb l’objectiu de fer visible l’escola i compartir experiències i coneixement, l’escola participa en Jornades pedagògiques a Catalunya i a nivell estatal, en seminaris, trobades Magnet…
Tenint en compte la influència dels mitjans de comunicació, l’escola està oberta a entrevistes i reportatges que ens puguin venir a fer des de canals de televisió, emissores de ràdio, diaris o revistes. S’han fet publicacions a revistes pedagògiques.
● Eines informatives
– Pàgina Web, amb els seus diferents blocs
– El Butlletí Sagarra que recull totes les informacions de l’escola (AFA, l’espai de migdia i l’escola).
– Intranet de “Documents de l’Escola”, per al treball dels mestre
– Documents generats pels diferents organismes de l’escola que s’emmagatzemen a la carpeta “P” o a Gestió, dintre el servidor de l’escola.
– Correus electrònics específics enviats als mestres des de l’equip de gestió.
– Xats de delegades, famílies i mestres.
– Xarxes socials: Twiter, Facebook i Instagram.
ÀMBITS DE PARTICIPACIÓ I COL·LABORACIÓ
“Les col·laboracions: compartir coneixement”
- MACBA, formacions, assessoramets mutus, jornades.
- FUNDACIÓ JAUME BOFILL: seminaris, jornades, webimar.
- Universitats: jornades i estudiants de doctorat.
- PRESME: acompanyaments, xerrades i tallers amb alumnes i famíles.
- ANOE: tallers amb els alumnes i acompanyament puntual amb les famílies.
- Intervencions puntuals amb artistes, talleristes i altres entitats (museus, biblioteca, escoles d’art).
“Conviure i participar: una comunitat per ensenyar i aprendre”
- Els alumnes: reunions d’aula, assemblees i comissions de l’Espai C, presa de desicions en alguns aspectes dels projectes, en el disseny de les instal·lacions i exposicions, en l’elaboració de normes de convivència a l’aula i en totes les propostes que estiguin justificades i tinguin coherència amb el que s’estigui treballant en aquell moment.
- Comunitat educativa: Accions performatives, festes, activitats a l’aula com ara tallers, exposicions de projectes
- Districte: Patis oberts i el Món a la meva escola