Programa MAGNET

MAGNET es un programa impulsat per la Fundació Jaume Bofill en col∙laboració amb el Departament d’Ensenyament i l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB, que té per objectiu acompanyar els centres educatius en el desenvolupament d’un projecte educatiu en aliança amb una institució. Aquesta aliança ha de permetre al centre educatiu desenvolupar un projecte educatiu innovador i de qualitat, un projecte atractiu, que tingui magnetisme i que es converteixi en un projecte de referència en el seu territori, tant per les famílies com per la comunitat educativa. El programa està inspirat en les Magnet Schools dels Estats Units, que funcionen des dels anys setanta.

Les institucions que hi participen són institucions de referència i excel∙lència en un camp de coneixement específic (ciència, tecnologia, art, comunicació audiovisual, etc.) que tenen un compromís educatiu amb la societat, i una gran capacitat de transferir innovació i coneixement.

Som una escola Magnet des de l’any 2012. L’entitat associada amb nosaltres és el MACBA (Museu d’Art Contemporani de Barcelona) i el camp de coneixement en el que treballem és l’art contemporani.

L’art contemporani, utilitza diferents llenguatges (fotografia, escultura, instal·lacions, vídeo, pintura, collage, performance, mitjans digitals, la paraula …) per expressar i interpretar el món en què vivim.

El nostre objectiu no és crear artistes sinó utilitzar l’art com l’eix dels descobriments i de les adquisicions de coneixements dels alumnes per facilitar-ne una visió crítica del món.

Què ens caracteritza?

• La participació activa de l’alumnat en els processos de recerca i deconstrucció conjunta de coneixement.
  • La participació activa de l’alumnat en els processos de recerca i de construcció conjunta de coneixement.
  • Tenir en compte els ritmes i necessitats dels infants.
  • Actuar per compensar les desigualtats.
  • Afavorir que els alumnes sentin que els seus pensaments, idees, interpretacions i representacions de la realitat tenen valor.
  • Potenciar la presa de decisions en alumnat sobre allò que i el com volen estudiar, i també sobre com avaluar els processos.
  • Fomentar el desig d’aprendre i ajudar a tenir noves idees, coneixements i possibilitats tot afavorint la motivació i l’interès dels alumnes.
  • Treballar l’autonomia, promovent que l’alumne participi en el seu aprenentatge,experimentant un creixement progressiu en la seva identitat d’aprenent.
  • Mestres i professorat confien en les possibilitats i capacitats dels seus alumnes,oferint espais de participació reals i empoderant-los en el seu procés d’aprenentatge.
  • Mestres i professorat destinen temps a comprendre el pensament i l’acció de cada un dels alumnes per planificar devolucions.
  • Els alumnes quotidianament han de posar en funcionament tant habilitats cognitives d’ordre inferior (recordar, comprendre, aplicar) com d’ordre superior (analitzar, avaluar, crear-projectar)
  • Tenir en compte els espais d’educació formal, no formals i informals en que s’eduquen els i les alumnes.
Principis pedagògics
  • L’alumne és un subjecte actiu en el seu procés d’aprenentatge
  • Aprendre és investigar deliberant
  • El currículum es treballa de forma competencial
  • Els processos d’aprenentatge articulen: PENSAR, FER i COMUNICAR
  • El mestre esdevé un facilitador i acompanyant en els processos
Com ho fem?
  • Interrogants inicials i conversa exploratòria
  • Recerca i representació
  • Contrast i anàlisi de les representacions dels companys
  • Producte final
  • Comunicació del resultat i el procés

Els inicis del Programa Magnet als mitjans

Les escoles Magnet- Veure notícia a TV3

Què són les escoles Magnet. Veure notícia a TV3

El MACBA tutelarà l’Escola Sagarra. Veure notícia a btv

Escoles Magnet. Informatiu Museus

Fotografies de la presentació del programa Magnet a l’Escola Sagarra

Aliances per a la innovació. Reportatge a ara/Criatures

Radio Web Macba. Entrevista a Roser Argemí

Àlbums d’imatges dels projectes que es porten a terme a l’escola.

Escuelas con capacidad de atracción. Article de la vanguardia

Blogdemestres, programa a catalunyaràdio

Pàgina de Google  amb enllaços Mumo+Escola Sagarra