Projecte de direcció

PROJECTE DE DIRECCIÓ 20-24

El Projecte de Direcció que presento dóna continuïtat a l’anterior PdD, als canvis que l’Escola Sagarra ha fet des de l’inici del Programa Magnet i al nou Projecte Educatiu de Centre (PEC) que es va aprovar el 30 de maig de 2019.

És a partir de la visió del PEC de ser una escola referent en innovació pedagògica que permeti  als infants descobrir el món a través de l’art contemporani, que es vehicula el meu PdD. Es vol consolidar els projectes engegats i posar en marxa d’altres que garanteixin la consecució dels objectius del PEC.

La trajectòria de reflexió pedagògica que ha continuat fent el Sagarra durant aquests 4 anys ha consolidat el Projecte Magnet. Avui en dia som un referent d’escola que ha revertit un procés de segregació escolar a partir d’un projecte d’innovació. Hem format part de grups de debat (Escoles Magnet), de seminaris d’innovació pedagògica (maig del 2018) i d’impuls de les Magnet a altres comunitats autònomes (Vitòria, juliol 2019) entre d’altres.

La col·laboració amb el MACBA continua activa, som companys de viatge amb un objectiu comú: compartir coneixement com a eina de transformació per a la millora de l’educació. El MACBA, continua transformant la nostra mirada, ens proporciona una font de coneixement,  de recursos artístics i la possibilitats de tenir contacte constant amb els llenguatges artístics d’un valor educatiu incalculable. Els professionals del món de l’art que han entrat en contacte aquests anys han aportat coneixement, entusiasme i  sobretot, han ajudat a motivar i provocar interès a la nostra diversitat d’alumnat.

Apostem perquè el Sagarra continuï fomentant l’aprenentatge, el respecte a la diversitat i la cohesió social. Un espai per aprendre a ser, a estar i a conviure envoltats d’art i amb l’acompanyament en la descoberta personal, de les relacions amb els altres i del coneixement.

Aquest PdD s’inicia en unes circumstàncies inèdites: la pandèmia originada pel Covid19. El curs 19/20 ha estat marcat pel confinament que hem patit tota la societat des de finals del 2n trimestre fins a final de curs i ha marcat un abans i un després en la nostra història. Cal destacar la descomunal i excel·lent tasca de l’equip de mestres durant aquest període, la capacitat d’adaptar-se a les noves circumstàncies i reptes per garantir que el nostre alumnat continués atès i la reflexió conjunta sobre les habilitats i competències que els nostres alumnes havien de tenir en aquest moments d’emergència sanitària i d’incertesa.

És en aquest nou paradigma que s’engega el present projecte de direcció on haurem de ser oberts, pacients i flexibles per adequar-nos als nous reptes que s’esdevinguin.

Continuar apostant per posar en valor el talent, el treball en equip, el sentiment de pertinença a una comunitat, les emocions, la creativitat, la capacitat d’adaptació, la comunicació i la reflexió seran la millor garantia d’èxit per fer front als futurs reptes.

Un espai per créixer, un temps per aprendre i compartir on cada infant sigui el principal protagonista d’un procés, que li ha de permetre el desenvolupament de la seva persona, tot potenciant i desenvolupant al màxim les seves capacitats i habilitats per esdevenir un agent actiu en la nostra societat. On la nostra acció educativa es fonamenti en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de tot l’alumnat, independentment del seu sexe potenciant així la igualtat real d’oportunitats.

LÍNIES D’ACTUACIÓ

1. Seguiment de les actuacions de l’absentisme i abandonament de l’alumnat NESE.
  2. Organització de cotutories per atendre a l’alumnat emocionalment de forma més individualitzada.
  3. Revisió de les seqüències d’activitats utilitzant els criteris que es desprenen dels 7 principis de l’aprenentatge.
  4. Organització dels entorns d’aprenentatge i tipus d’agrupaments d’acord amb les competències a desenvolupar, sigui de convivència, d’autonomia, i de les oportunitats d’aprenentatge entre iguals.
  5. Actualització del Projecte Curricular del medi natural i social
  6. Actualització del Projecte lingüístic per la millora de la competència lingüística (català, castellà i anglès)
  7. Anàlisi dels processos de coavaluació i autoavaluació per millorar l’experiència d’aprenentatge i desenvolupar la metacognició a través d’aquesta activitat.
  8. Elaboració de processos de participació dels infants en la valoració de la tasca docent.
  9. Col·laboració amb el MACBA per augmentar la presència i les interaccions amb l’art contemporani als diferents espais i amb la comunitat educativa.
  10. Incorporació de criteris de sostenibilitat i cura del medi ambient en tots els àmbits de la tasca educativa.
  11. Incorporació de la robòtica i els llenguatges de programació.
  12. Elaboració d’un pla de formació permanent pel desplegament del PEC
  13. Organització de comissions d’àmbits curriculars per a la revisió compartida de la pràctica educativa.
  14. Implementació de la codocència en alguns nivells de l’escola per empoderar als docents i implicar-los en l’acció tutorial.
  15. Seguiment del pla de convivència: resolució de conflictes.
  16. Realització d’activitats i grups internivells de caràcter esportiu, musical, teatral ,lúdic que possibilitin la convivència, la coeducació i l’equitat de manera natural.
  17. Organització d’accions conjuntes amb l’espai de migdia.
  18. Elaborar línies d’actuació conjunta amb l’AFA.
  19. Participació de l’escola en xarxes de l’entorn