EDUCACIÓ PRIMÀRIA

Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults. 

Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics, titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…

Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:

  • Recursos del Departament d’Educació: Des del Departament d’Educació us animem a aprofitar aquests dies per aprofundir en aquells aspectes que tenen a veure amb la vostra pràctica docent i també per prendre part en diferents activitats de formació a distància. Per fer-ho, us oferim un recull actualitzat de recursos i activitats didàctiques en línia que us pot ser d’ajut tant a l’hora d’elaborar propostes didàctiques com si voleu fer-lo arribar al vostre alumnat per tal que pugui avançar en el seu procés d’aprenentatge, malgrat l’aturada de l’activitat presencial.

ACTIVITATS DE L’ÀMBIT LINGÜÍSTIC

  • Fer comentaris als diferents articles que hi ha a la pàgina web de l’escola
  • Redactar un diari explicant què han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos…
  • Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).
  • Planificar i fer un còmic
  • Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions…
  • Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les explicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients
  • Escoltar audiollibres: 
  • Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge…
  • Web de la revista Cavall Fort
  • Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Una mà de contes, “Què, qui, com?”, Fish&Chips i recollir en el diari idees o aspectes destacats.
  • Visitar museus virtuals i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat.
    • Visites virtuals a 10 museus d’arreu del món:

01. Pinacoteca di Brera – Milano 
02. Galleria degli Uffizi – Firenze 
03. Musei Vaticani – Roma 
04. Museo Archeologico – Atene 
05. Prado – Madrid 
06. Museu del Louvre – París 
07. British Museum – Londres 
08. Metropolitan Museum – New York
09. Hermitage – San Petersburg
10. National Gallery of art – Washington

ACTIVITATS DE L’ÀMBIT MATEMÀTIC

  • Fer jocs matemàtics en situacions de la vida diària: buscar nombres (a la premsa, per casa, a Internet…), marcar dates al calendari, fer jocs de cartes, calcular, sumar i restar al seu nivells, mesurar (balança, metre, termòmetre…)
  • Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya.
  • Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.
  • Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.
  • On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.
  • Quina oferta m’interessa? Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta.
  • Tallers matemàtiques CS Qualsevol de les activitats que es proposen als tallers de Cicle Superior és adaptable.

ACTIVITATS DE L’ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI

  • Els virus: 

Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?

  • Les vacunes: 

Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?

  • Seguiment de la pandèmia: 

Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/c/coronavirus-2019-ncov/

Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.).

  • L’agència de viatges (Visitar ciutats i llocs del món a través del google Earth): 

Situar-ho en un mapa? On es troba? Què hi podem visitar? Quines activitats es poden realitzar?

  • El so i la llum (investigar sobre quines són les propietats del so i de la llum):

Què és? Quines són les seves propietats? Sóc un/a científic/a! Proposo una activitat/experiment que demostri la qualitat/propietat. 

Recursos web:

  • Smart town (propostes per un poble més sostenible): 

A partir de l’accés a diferents recursos web: The Great Big Turnip | Fairy Tales | Musical | PINKFONG Story Time for ChildrenThe Great Big Turnip | Fairy Tales | Musical | PINKFONG Story Time for Children

Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les escoles del futur (smart school)  

I, escriure una proposta amb diferents idees per fer del nostre poble, Vilanova de la Barca un poble més sostenible i atent amb el Medi Ambient.

RECURSOS PER APENDRE CIÈNCIA TOT JUGANT

RELACIONADES AMB EL CORONAVIRUS

ACTIVITATS D’EXPERIMENTACIÓ I ART

MOVIMENT I ACTIVITAT

ALTRES ACTIVITATS ONLINE

SUPORT A LES TASQUES DE LA CASA

  • Col·laborar en la neteja de la llar
  • Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el berenar…
  • Endreçar l’habitació
  • Parar taula i recollir-la
  • Plegar i classificar la roba…