Cal compaginar temps de lleure i de joc autònom en què els nens i les nenes decideixin què volen fer i com, amb temps i activitats compartides amb els adults.
Per al temps de lleure i de joc autònom hem de posar a l’abast dels els nens i les nenes recursos i materials diversos amb els quals puguin elaborar els seus jocs: materials per fer construccions, objectes o robes que serveixin per disfressar-se, materials inespecífics, titelles, ninos, cuinetes, contes, llibretes, pintures…
Pel que fa a les activitats compartides amb els adults es poden oferir diferents propostes enriquidores que afavoreixen els aprenentatges. Per exemple:
- Recursos del Departament d’Educació: Des del Departament d’Educació us animem a aprofitar aquests dies per aprofundir en aquells aspectes que tenen a veure amb la vostra pràctica docent i també per prendre part en diferents activitats de formació a distància. Per fer-ho, us oferim un recull actualitzat de recursos i activitats didàctiques en línia que us pot ser d’ajut tant a l’hora d’elaborar propostes didàctiques com si voleu fer-lo arribar al vostre alumnat per tal que pugui avançar en el seu procés d’aprenentatge, malgrat l’aturada de l’activitat presencial.
ACTIVITATS DE L’ÀMBIT LINGÜÍSTIC
- Fer comentaris als diferents articles que hi ha a la pàgina web de l’escola
- Redactar un diari explicant què han fet, anècdotes del dia, retalls d’imatges, com s’han sentit… durant els dies que no han anat a l’escola. Pot ser un diari virtual amb enllaços, vídeos…
- Escriure contes, històries, cançons, poemes… (en diferents idiomes).
- Planificar i fer un còmic
- Enregistrar un audio d’històries, contes, descripcions…
- Enregistrar, amb material audiovisual, moments de la vida quotidiana i les explicacions, descripcions, argumentacions… que trobin adients
- Escoltar audiollibres:
- Llegir contes, llibres, demanar als infants que ens els expliquin després, que els acabin de forma diferent, que canvïin algun personatge…
- Web de la revista Cavall Fort
- Visualitzar pel·lícules i altres programes com: InfoK, Dinamiks, Manduka, Una mà de contes, “Què, qui, com?”, Fish&Chips i recollir en el diari idees o aspectes destacats.
- Visitar museus virtuals i fer relats, dibuixos… de la visita. Buscar informació d’alguna obra que els hagi interessat.
- Visites virtuals a 10 museus d’arreu del món:
01. Pinacoteca di Brera – Milano
02. Galleria degli Uffizi – Firenze
03. Musei Vaticani – Roma
04. Museo Archeologico – Atene
05. Prado – Madrid
06. Museu del Louvre – París
07. British Museum – Londres
08. Metropolitan Museum – New York
09. Hermitage – San Petersburg
10. National Gallery of art – Washington
- Inventar representacions amb joguines, titelles, obres de teatre.
- Pensar i planificar les vacances escollint llocs a visitar i itinerari a realitzar (google maps).
- Preparar alguna entrevista d’opinió sobre algun tema del seu interès.
- Fer llistes: de la compra, de què ens hem d’emportar de viatge o excursió…
- Escriure: receptes de cuina, notes (per avisar, o recordar), cartes, correus electrònics o postals a algú que viu lluny, escriure amb ordinador…
- Llegir i mirar contes, revistes, llibres, programes de mà, cartells,… i buscar-hi lletres.
- Altres recursos llengua
- Espai web de l’escola Diputació “La Motxilla”
- Activitats llengua anglesa:
- Macmillan Pupil’s corner S’ha de registrar, es pot accedir a jocs, cançons, etc.
- KoalaText Aquesta pàgina ofereix activitats lliures en anglès per a primària, molt diverses i classificades per nivells
- https://supersimple.com/super-simple-draw/ Web per aprendre a dibuixar pas a pas. Ja la coneixen
- https://supersimple.com/super-simple-songs/ Videos de cançons online
- https://www.eslgamesplus.com/ Jocs online per repassar vocabulari
- https://www.youtube.com/watch?v=8irSFvoyLHQ Diàlegs subtitulats en anglès, Cicle Mitjà: GOOD MORNING+MORE KIDS DIALOGUES | LEARN ENGLISH FOR KIDS | COLLECTION OF EASY DIALOGUE
- https://www.rtve.es/infantil/ingles/ Aqui teniu molts dibuixos per veure in english
- https://www.starfall.com/h/index-grades123.php Més jocs per no avorrir-se
- https://www.gamestolearnenglish.com Diferents jocs en anglès
- https://www.gamestolearnenglish.com/numbers/ El joc permet desconnectar el temps, així podem pensar tranquil·lament
- https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/food-1 Repassem els aliments també
- https://learnenglishkids.britishcouncil.org/word-games/rooms Revisem les parts of the house
- Per repassar FOOD and DRINKS https://www.mes-games.com/food.phphttps://learnenglishkids.britishcouncil.org/es/category/topics/food
- Worksheets
- Memory:
- https://www.eslgamesplus.com/fruits-vocabulary-memory-game-for-esl/
- https://www.eslgamesplus.com/esl-vegetable-vocabulary-memory-game-for-low-beginners/
- https://www.eslgamesplus.com/fast-food-esl-vocabulary-memory-game-hamburger-bread-hot-dog/
- https://www.eslgamesplus.com/drinks-vocabulary-memory-game-for-esl-learning-and-teaching/
-
- https://www.starfall.com/h/ per treballar encara més l’anglès.
- National Geographic https://kids.nationalgeographic.com/
- Dibuixos, contes clàssics en anglès o cançons https://www.youtube.com/channel/UCXRPWm72nrs5sK7fNTSXZrw
- EduClan
- https://www.wizardingworld.com
- Llibres de lectura (ed. Anaya)
- Llibres de lectura (ed. Barcanova)
ACTIVITATS DE L’ÀMBIT MATEMÀTIC
- Fer jocs matemàtics en situacions de la vida diària: buscar nombres (a la premsa, per casa, a Internet…), marcar dates al calendari, fer jocs de cartes, calcular, sumar i restar al seu nivells, mesurar (balança, metre, termòmetre…)
- Gràfica de temperatures. Recull sistemàtic de la temperatura que marca el termòmetre cada dia a una mateixa hora del dia durant dues o tres setmanes. En acabar es pot fer una gràfica que reculli aquestes dades tot indicant la mitjana i explicar què s’hi observa. Si no es disposa de termòmetre es pot consultar la pàgina web del Servei Meteorològic de Catalunya.
- Recull fotogràfic de formes geomètriques. Àlbum fotogràfic que recull fotografies d’elements que podem observar, quotidians, indicant les principals formes geomètriques que hi trobem.
- Recollida de dades horàries. Recull sistemàtic de dades horàries durant una setmana per a la realització d’una gràfica: temps de dormir, temps de jugar, temps de lectura, temps de veure la tele, etc.
- On és més barat? Fer una llista de coses que voldríem comprar anotant el preu que té en diferents botigues online. Identificar quin és el preu més barat, el més car i la diferència de diners que ens podríem estalviar si compréssim el més barat.
- Quina oferta m’interessa? Anotar les ofertes on no hi hagi indicat el percentatge de descompte (per exemple 3×2, segona unitat a meitat de preu, etc.). Intuïtivament decidir quina és la millor. Després calcular el percentatge de descompte que et fan en l’article comprat a cadascuna de les diferents ofertes i comprovar d’aquesta manera si la intuïció ha estat la correcta.
- Tallers matemàtiques CS Qualsevol de les activitats que es proposen als tallers de Cicle Superior és adaptable.
ACTIVITATS DE L’ÀMBIT DE CONEIXEMENT DEL MEDI
- Els virus:
Què són? Com són? Quins tipus hi ha? Què és el coronavirus? A qui afecta? A totes les franges d’edat? A tots els països? Els antibiòtics poden servir per lluitar contra els virus? Quina diferència hi ha entre un antiviral i una vacuna? Per què no hi ha ara mateix una vacuna contra el coronavirus?
- Les vacunes:
Què són? Com funcionen? Com es produeixen? Per què no hi ha una vacuna per al coronavirus? Per què és convenient vacunar-se? Com afecta a tota la població que hi hagi grups de persones que no es volen vacunar?
- Seguiment de la pandèmia:
Consulteu cada dia la informació que donen els mitjans de comunicació i els portals del Departament de Salut com: http://canalsalut.gencat.cat/ca/salut-a-z/c/coronavirus-2019-ncov/.
Feu un comentari cada dia sobre la situació (en un blog, en un clip de vídeo, etc.).
- L’agència de viatges (Visitar ciutats i llocs del món a través del google Earth):
Situar-ho en un mapa? On es troba? Què hi podem visitar? Quines activitats es poden realitzar?
- El so i la llum (investigar sobre quines són les propietats del so i de la llum):
Què és? Quines són les seves propietats? Sóc un/a científic/a! Proposo una activitat/experiment que demostri la qualitat/propietat.
Recursos web:
- Smart town (propostes per un poble més sostenible):
A partir de l’accés a diferents recursos web: The Great Big Turnip | Fairy Tales | Musical | PINKFONG Story Time for ChildrenThe Great Big Turnip | Fairy Tales | Musical | PINKFONG Story Time for Children
-
- Pàgina web d’ENERGIES RENOVABLES
- Recursos ENDESA
- Què és una SMART CITY
Fer hipòtesi i recerca de com seran les ciutats del futur (smart cities) i les escoles del futur (smart school)
I, escriure una proposta amb diferents idees per fer del nostre poble, Vilanova de la Barca un poble més sostenible i atent amb el Medi Ambient.
RECURSOS PER APENDRE CIÈNCIA TOT JUGANT
- Química en família. Experiments senzills, pensats per fer a casa i amb materials a l’abast de tothom, que ens ajuden a comprendre molts fenòmens que observem en el nostre dia a dia.
- Els germans Kratt. Una sèrie de dibuixos animats del Club Súper 3 que té com a protagonistes dos germans zoòlegs que ens presenten els animals més exòtics de tot el món.
- Nine Planets. Una aplicació que ens permet fer una volta pel sistema solar i explorar el cel nocturn i l’espai exterior en temps real.
- Una mano robótica. Instruccions per crear una mà robòtica de cartró i materials reciclables.
- Experiments de química amb materials senzills ( Josep Corominas)
- La Ciència a casa ( Carlos Moreno)
- 20 recursos educatius ideals per aprendre ciències naturals
- Experiments científics per a secundaria
- 15 experimentos científicos que puedes hacer con ts hijos en casa
- 32 fácils experiments de ciència a casa
- 14 experiments de ciencia per a infants
- Experimentos caseros ( La Vanguardia)
- 11 increíbles experimentos de química para estudiantes de secundaria
- 10 experimentos científicos para secundaria
- Projecte mc2 (en anglès)
- Sid el nen científic (en anglès)
- NOVA (en anglès)
RELACIONADES AMB EL CORONAVIRUS
ACTIVITATS D’EXPERIMENTACIÓ I ART
- Receptes sensorials
- Manual de experimentos preescolar Edelin Bravo
- Jugar amb jocs de taula, puzzles, tangram, lego, robots, maquetes…
- Observar, fer fotografies i recollir al diari.
- Fer fotografies i gravacions de les observacions realitzades.
- Dinamiks
- OÏDA MUSICAL: Us deixo un joc per anar creant melodies i reconeixent-les. http://creatingmusic.com/BlockGames/3×3/
- EXPERIMENTA: Música i color???? Doncs si!! https://musiclab.chromeexperiments.com/Experiments
- LA CASA DEL MAGO: Moltes activitats musicals “màgiques”!! http://recursostic.educacion.es/primaria/primartis/web/b00_01vf.html
- MUSIC INTERACTIVE BOOK: Un bonic llibre interactiu per tal que jugueu amb la música. In english!! http://themelodybook.com/a-jazzy-day/
- INCREDIBOX: https://www.incredibox.com
- MUSIEDUCA: Jocs de tot tipus https://www.musicaeduca.es/recursos-aula/juegos
- CREATIVITAT: Creeu la vostra melodia utilitzant aquests blocs de colors. http://creatingmusic.com/BlockGames/3×3/
- JOCS MUSICALS: Varietat de jocs de llenguatge musical i instruments. https://aprendomusica.com
- Per tocar amb la flauta:
MOVIMENT I ACTIVITAT
ALTRES ACTIVITATS ONLINE
- Enregistar un àudio amb un conte, amb una cançó i escoltar-lo. Comentar amb el nen o la nena, què poden fer diferent, com ho poden enriquir…
- Instal·lar a la tauleta alguna de les apps referenciades al portal Toolbox, Apps educatives validades per docents | Toolbox | mSchools i acompanyar els infants en la seva aplicació.
- 80 recursos educatius
- Editorial TEIDE “Ens quedem a casa”
- Recursos matemàtiques Primària
- Per practicar sumes i restes d’una manera divertida i fent servir l’anglès podeu entrar aquí: https://www.adaptedmind.com/Math-Worksheets.php?utm_expid=33853517-85.RCHh3J9_TKartvEUKUGP4A.0
- Per poder continuar practicant la lectura seguim llegint, a més podeu utilitzar el que tingueu a casa (còmics, contes, llibres, revistes…) i d’altres recursos online per poder passar una estoneta la mar de divertida: http://www.edu365.cat/primaria/catala/index.html
- Us proposem una activitat molt xula “Adivina la palabra”, segur que us agradarà: https://www.fundacionlengua.com/es/adivina/sec/181/
- Per seguir treballant sumes i restes, portant-ne i sense portar: https://www.cokitos.com/juego-sumas-y-restas-de-dos-cifras/
- Per repassar les hores: https://clic.xtec.cat/projects/rellotge/jclic.js/index.html
- No ens n’oblidem dels euros! http://provantidees.blogspot.com/2012/02/jocs-amb-euros.html
- Si us ve de gust escriure i fer el vostre propi conte o còmic online us deixem el link de la pàgina web que els infants ja coneixen, registrar-se és gratuït. http://www.storyjumper.com
- Us proposem una web pels qui us engresqueu a llegir i elaborar amb els menuts de la casa diferents receptes d’allò més bones: https://www.guiainfantil.com/1266/cocinando-con-ninos.html
- En aquest últim link us deixem un bon grapat de jocs educatius per passar una bona estona: https://www.cokitos.com/category/juegos-para-ninos-de-7-anos/
- Activitats de matemàtiques de càlcul mental: https://clic.xtec.cat/projects/calcul/jclic.js/
- Problemes del Quinzet: https://clic.xtec.cat/projects/prcm/jclic.js/index.html
- Mares i pares inquiets
SUPORT A LES TASQUES DE LA CASA
- Col·laborar en la neteja de la llar
- Ajudar en la preparació del menjar: pelar fruita, preparar amanides, fer el berenar…
- Endreçar l’habitació
- Parar taula i recollir-la
- Plegar i classificar la roba…